Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMessageproblem vid blandad användning på macOS och iOS

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har 3 mackar - alla uppdaterade till 10.12.4 och en iPhone med 10.3.1 och har ofta problem med iMessage......
Mackarna är rel. nyligen ominstallerade från scratch.

Så länge jag enbart använder iP för kommunikationen fungerar det oftast bra, med det är när jag vill använda Mac (oftast när jag vill slippa fingertoppsvalsen på det lilla tangentbordet på iP eller skicka bilder från Macken) blir det ofta problem. De flesta bekymren kommer vid blandad användning - skriva på iP - växla till Mac för att läsa och svara och tvärtom.

Medd skrivna på iP kommer ibland inte fram på Mac och vice versa.

Uppdateringen på Mackarna av konversationer skrivna på iP är urdålig och gamla medd verkar ligga i en trång passage som ibland (oftast när jag skriver ett nytt medd) helt plötsligt kan "släppa" med resultat att en hel drös gamla medd ramlar in på en gång.
Jag provar ibland att logga ut och in igen på iM både på Mac och iP - ibland hjälper det - oftast inte. Omstart hjälper inte mycket heller.....

Har en stark känsla av att Apple här (som i så många andra sammanhang) lägger mest krut på iOS och behandlar macOS styvmoderligt.
Har inga konkreta tecken på varför iMessage är skakigt när Mackarna kommer med i bilden, med problem är det ofta......

Kort och gott: jag kan aldrig ta för givet att alla mina konversationer skall finnas hela och rena på alla mina enheter!

Någon av alla kloka gubbar och gummor härstädes som har några tips?

Senast redigerat 2017-04-22 10:18
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-04-22 10:29

Finns inga garantier att det funkar. Har själv liknande problem, ibland syns de på mobil men inte dator och tvärtom.

Har inga problem - förutom ett som i.o.f.s. inte är något jag ligger sömnlös över:
Meddelanden synkar inte mera än rudimentärt och slumpmässigt; alla konversationer finns inte till fullo i alla burkar (3 Macar och 2 iOS-enheter). Eftersom allt annat synkar perfekt (filer, kalendrar, adressbok, mail, bokmärken, etc, etc) så förvånar det mig att Apple inte har kyckats få detta att fungera.
Ett litet krux till; ibland delar en enhet upp en person till två olika personer...fast samma person; alltså jag kan ha två konversationer sedan år tillbaka i två "trådar" och dessa trådar innehåller olika poster/meddelanden. Och nej; jag har ätt uppgifter om denna person i adressboken (som ju synkar så alla enheter har samma uppgifter om denna person (telenummer, emailadress, etc).

Meddelanden har varit ett problembarn för Apple sedan det kom...undrar vad det är för extremt kompliceras med en mess-tjänst? Vad är det som gör det omöjligt för världens största IT-företag att fixa? Skumt.

Istället för att använda Apples meddelandetjänst som fungerar när det vill så finns det faktiskt alternativ som fungerar, Telegram t.ex.

Ursprungligen av keptang:

Istället för att använda Apples meddelandetjänst som fungerar när det vill så finns det faktiskt alternativ som fungerar, Telegram t.ex.

Problemet är att det är svårt att få alla motparter att använda samma verktyg/app.

Finns för många alternativ och inte att förglömma att SMS på iOS inte fungerar i någon annan app!

Ursprungligen av Borttaget:

Problemet är att det är svårt att få alla motparter att använda samma verktyg/app.

Finns för många alternativ och inte att förglömma att SMS på iOS inte fungerar i någon annan app!

Jo jag vet, har fått alla jag känner att gå över till plattformsoberoende dock, Whatsapp/Telegram t.ex.
Tjänster som fungerar och inte är låsta till en hårdvaruleverantör.

Senast redigerat 2018-07-23 15:46

Apples lösning med SMS-integration i iMessage är så överlägsen att det inte finns något alternativ enligt mig.

Ursprungligen av Demiurgen:

Apples lösning med SMS-integration i iMessage är så överlägsen att det inte finns något alternativ enligt mig.

Vet man inte om alternativen så är det svårt att veta.
Hjälper dock inte TS eftersom det inte funkar som det ska med iCloud.

Jag är väl medveten om alternativen och har använd de nämnda WhatsApp och Telegram.

Vad gäller vår familj (med en hoper barn och barnbarn från 9 år och uppåt med spritt boende), där vi har nästintill daglig kommunikation med text, bilder, filmer som alla vid det här laget är mycket förtrogna med, blir det omöjligt att införa ett alternativ.

De flesta av oss har dessutom endast iPhone, där iMessage fungerar bra. Vi är 3 i gänget med Mackar och vi får nog undvika att nyttja dessa för Imessage, om vi vill vara säkra på att alla kan nås.........

Håller fullständigt med Demiurgen i slutsatsen om Apple oförmåga i den här frågan. Det är verkligen en skandal att ett verktyg som man klart refererar till som användbart på alla sina sålda enheter och operativsystem i verkligheten inte alls gör det.

Prio ett som vanligt iOS........

Så...det finns andra IP-mess-tjänster som har transparent SMS-integration?

Ursprungligen av keptang:

Vet man inte om alternativen så är det svårt att veta.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-04-23 12:11

@fullkoll menar du att det inte kommer fram till mottagaren ibland? Att jag inte har full synk mellan min iPhone och datorn kan hända, men det kommer alltid fram till mottagaren oavsett vilken jag skickar från.
Har jag Meddelanden igång på datorn hela tiden (aldrig avslutar programmet) verkar synken funka betydligt bättre, jag skulle säga till 100 %...

Ursprungligen av kenjon:

@fullkoll menar du att det inte kommer fram till mottagaren ibland? Att jag inte har full synk mellan min iPhone och datorn kan hända, men det kommer alltid fram till mottagaren oavsett vilken jag skickar från.
Har jag Meddelanden igång på datorn hela tiden (aldrig avslutar programmet) verkar synken funka betydligt bättre, jag skulle säga till 100 %...

Jodå, medd kommer fram till mottagarna oavsett vilken enhet jag skickar ifrån.

Problemet är att alla meddelanden avsedda för mig inte alltid finns tillgängliga på alla enheter - ibland finns de på Mac, ibland på iPhone, vilket är knöligt!
Jag har också alltid Meddelanden igång på datorn och stänger den bara när jag drar i väg hemifrån nå´n dag.
Dessutom är jag då oftast i stugan där jag också har en Mac, som varit avslagen sen sist och som inte får alla medd när jag slår på den.
Ibland kan det "lossna" och ett gäng gamla medd rasar in, men detta är ovanligt.....

Eftersom alla medd inte synkas överallt är det dessurom svårt att gå in på datorn och fortsätta en konversation jag börjat på iPhone och tvärtom.

Om allt fanns överallt vore alla dessa problem väck!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-04-23 12:38

Om du åker till stugan och slår på Macen/Meddelanden, och sedan svarar på ett mess i din iPhone, uppdateras inte den konversationen på Macen då?
Jag tror det är avsiktligt att det inte uppdateras om datorn har varit avstängd en längre tid. Skulle du skrota en dator utan att kunna meddela Apples servrar om detta, skulle de behöva lagra alla konversationer med separata uppgifter om alla enheter du någonsin har ägt. Så jag tror de har en max tidslängd enheten får vara avstängd.... Om den är dagar eller veckor vet jag inte.

Ursprungligen av kenjon:

Om du åker till stugan och slår på Macen/Meddelanden, och sedan svarar på ett mess i din iPhone, uppdateras inte den konversationen på Macen då?
Jag tror det är avsiktligt att det inte uppdateras om datorn har varit avstängd en längre tid. Skulle du skrota en dator utan att kunna meddela Apples servrar om detta, skulle de behöva lagra alla konversationer med separata uppgifter om alla enheter du någonsin har ägt. Så jag tror de har en max tidslängd enheten får vara avstängd.... Om den är dagar eller veckor vet jag inte.

Jag har inte tänkt på eller kollat om något händer vid det du beskriver - inte otänkbart! Skall kolla nästa gång jag åker till stugan!

Det du skriver om avstängda datorer låter mycket rimligt, men visst vore det bra om gamla konversationer laddades ned när jag dessutom ofta måste logga in på iMessage på nytt på stugdatorn...... det märkliga är (som jag skrev förut) att den del gamla medd kan rasa in om jag sätter mig och skriver ett nytt, men definitivt inte alltid!

Du kan även testa att ta bort kopplingen på dina Mac:ar och sedan koppa tillbaka en och en.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Du kan även testa att ta bort kopplingen på dina Mac:ar och sedan koppa tillbaka en och en.

Kopplingen?

Ursprungligen av fullkoll:

Kopplingen?

På iOS: Inställningar -> Meddelanden -> SMS-koppling

Ursprungligen av barbapappa_86:

På iOS: Inställningar -> Meddelanden -> SMS-koppling

Vi kör inte SMS - enbart iMessage

Ursprungligen av fullkoll:

Vi kör inte SMS - enbart iMessage

Ok. Då kan du testa att stänga av iMessage på samtliga enheter, sedan aktivera dem en och en.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Ok. Då kan du testa att stänga av iMessage på samtliga enheter, sedan aktivera dem en och en.

Redan testat.....

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-04-23 17:04

Slå av iMessages, logga ut från iCloud på alla inblandade enheter. Vänta en timma. Logga in på dem igen och slå på iMessage.
Kanske funkar, kanske inte

Ursprungligen av kenjon:

Slå av iMessages, logga ut från iCloud på alla inblandade enheter. Vänta en timma. Logga in på dem igen och slå på iMessage.
Kanske funkar, kanske inte

Kanske det..... alla sätt är bra utom de dåliga.......

  • Medlem
  • International user
  • 2017-04-24 10:23
Ursprungligen av fullkoll:

Jag har 3 mackar - alla uppdaterade till 10.12.4 och en iPhone med 10.3.1 och har ofta problem med iMessage......
Mackarna är rel. nyligen ominstallerade från scratch.

Så länge jag enbart använder iP för kommunikationen fungerar det oftast bra, med det är när jag vill använda Mac (oftast när jag vill slippa fingertoppsvalsen på det lilla tangentbordet på iP eller skicka bilder från Macken) blir det ofta problem. De flesta bekymren kommer vid blandad användning - skriva på iP - växla till Mac för att läsa och svara och tvärtom.

Medd skrivna på iP kommer ibland inte fram på Mac och vice versa.

Uppdateringen på Mackarna av konversationer skrivna på iP är urdålig och gamla medd verkar ligga i en trång passage som ibland (oftast när jag skriver ett nytt medd) helt plötsligt kan "släppa" med resultat att en hel drös gamla medd ramlar in på en gång.
Jag provar ibland att logga ut och in igen på iM både på Mac och iP - ibland hjälper det - oftast inte. Omstart hjälper inte mycket heller.....

Har en stark känsla av att Apple här (som i så många andra sammanhang) lägger mest krut på iOS och behandlar macOS styvmoderligt.
Har inga konkreta tecken på varför iMessage är skakigt när Mackarna kommer med i bilden, med problem är det ofta......

Kort och gott: jag kan aldrig ta för givet att alla mina konversationer skall finnas hela och rena på alla mina enheter!

Någon av alla kloka gubbar och gummor härstädes som har några tips?

Hej,

En inställning du kunde kolla är, vem som är avsändare på dina prylar. På iPhone kan man ha telefon nummer som avsändare för nya trådar du skapar. Ditt problem kunde häröra från det, kolla om det hjälper att ha samma avsändare för nya diskussioner på alla prylar.
Gamla trådar kommer inte att fixas så du får skapa nya diskussions trådar.

En annan inställning du bör ha på är "Text Message Forwarding", ifall dina kontakter svarar med SMS så kommer meddelanden enbart till din iPhone såvida du inte har denna inställning på.

Senast redigerat 2017-04-24 11:16

Klara och rediga tips - tack för det!

Har nu ställt Mac på att "Påbörja nya konversationer från:" mitt telefonnummer (vilket jag inte hade förut)
samt "Skicka och ta emot" på telefonen bara till telefonnumret - vilket jag inte heller hade förut, då mailadresser också var iklickade.

På datorn har jag (förutom telefonnumret) också min mailadress markerad för "Meddelanden till dig kan skickas till:"
Bör jag ta bort den markeringen för att endast använda telefonnumret för både påbörja nya konversationer och ta emot medd?

"Text Message Forwarding" finns inte på telefonen, däremot är "Skicka som SMS" aktiverat - är det den funktionen du menar eller.....?
SMS-koppling är aktiverat till min Mac (den jag har bredvid mig hemma nu - den i stugan får jag väl lägga till väl där, antar jag)

Ska bli mycket intressant att se effekterna av dessa ändringar........

  • Medlem
  • International user
  • 2017-04-24 11:11
Ursprungligen av fullkoll:

På datorn har jag (förutom telefonnumret) också min mailadress markerad för "Meddelanden till dig kan skickas till:"
Bör jag ta bort den markeringen för att endast använda telefonnumret för både påbörja nya konversationer och ta emot medd?

Jag gissar att om du kan ställa in telefon numret på din dator så är det ok så länge de är samma. Själv har jag så gammal mac så jag har inte messages på den. Men jag hade liknande problem mellan min ipad och iphone tidigare.

Ursprungligen av fullkoll:

"Text Message Forwarding" finns inte på telefonen, däremot är "Skicka som SMS" aktiverat - är det den funktionen du menar eller.....?
SMS-koppling är aktiverat till min Mac (den jag har bredvid mig hemma nu - den i stugan får jag väl lägga till väl där, antar jag)

Jag kör engelskt system så jag vet inte vad det heter på svenska, men skulle gissa det isåfall är SMS-koppling i.a.f. inte "Skicka som SMS" även om den också får var på.
Det är denna jag syftar på:
https://www.macobserver.com/imgs/tmo_articles...

That´s right!

Alla mina enheter - 3 Macar & 2 iOS - är på 24/7....synk inte robust.

Om detta är en "feature" så undrar man varför Apple inte har detta på alla andra grejer som synkar (iCloud). Det har dom tack och lov inte.

Ursprungligen av kenjon:

Om du åker till stugan och slår på Macen/Meddelanden, och sedan svarar på ett mess i din iPhone, uppdateras inte den konversationen på Macen då?
Jag tror det är avsiktligt att det inte uppdateras om datorn har varit avstängd en längre tid. Skulle du skrota en dator utan att kunna meddela Apples servrar om detta, skulle de behöva lagra alla konversationer med separata uppgifter om alla enheter du någonsin har ägt. Så jag tror de har en max tidslängd enheten får vara avstängd.... Om den är dagar eller veckor vet jag inte.

Efter att ha pillat dit inställningar enl ovan, startade jag upp min MacBook Air som jag inte använt på ett tag och där rasade genast ned en rad av mina senaste kommunikationer - inte alla gamla, med tillräckligt många för att jag skall vara rätt nöjd......

Har också skickat några medd i eftermiddag och synkningen av sända och mottagna medd till mina båda "hemmavarande" Mackar var blixsnabb!

Skall också be de mina att bara skicka medd till mig på mitt mobilnummer, inte mailadress. Kanske kan göra min kommunikation "renare".....

Senast redigerat 2017-04-24 15:52
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-04-24 16:25

Det är viktigt att förstå att iMessage "synkar" inte alls! Inte på det sätt som man menar med till exempel en IMAP-mailserver där all information finns lagrad i en central punkt som sedan synkas till olika klienter.

Istället är det så att när man skriver ett iMessage så skapas ett separat meddelande till varje enhet som mottagaren använder iMessage på. Detta för att meddelandet ska vara krypterat hela vägen från start till mål och ingen annan, vare sig Apple eller en "man in the middle" kan avkoda meddelandet.

Om du ansluter en ny enhet till iMessage kan den inte synkas till den gamla meddelandehistoriken. Enda sättet att få in gamla meddelanden är från en TimeMachine eller iCloud-backup (eller iTunes-backup om du använder det till iOS)

Det som händer vid ett iMessage:

  • Om det är till ett telefonnummer som inte finns registrerat för iMessage så sänds meddelandet som SMS.

  • Om det ska sändas som iMessage så hämtas den publika krypteringsnyckeln till var och en av mottagarens iMessage-enheter.

  • Ett krypterat meddelande skapas till var och en av mottagarens enheter, som bara kan avkrypteras med den mottagande enhetens privata nyckel.

  • Om meddelandet behöver en bilaga (t.ex en bild) sparas den krypterad på apples servrar, med en slumpvis vald krypteringsnyckel som sänds i själva det krypterade meddelandet. Den krypterade bilagan kan alltså bara läsas från mottagande enheten.

  • Om en mottagnade enhet inte finns online så sparas meddelandet i kö på APNs-server (Apples Push Notification services) i 30 dagar innan det raderas.

Alltså är det en bra idé att se över inställlningen "Meddelanden till dig kan skickas på"... precis som @juanito påpekade. Man kan till exempel välja att använda iMessage på sin iPad eller dator så att man slipper få "sms" dit (alltså imessage som adresserats till sitt telefonnummer), utan bara iMessage som adresserats till sin epostadress. Då får man konversationer som är i "osynk" om man vill ha det så, ipaden kommer inte innehålla alla meddelanden som finns på iphonen.

Men så vill man sällan ha det, så antingen kryssar man i alla epostadresser och nummer man har associerat till sitt Apple-ID, eller så kryssar man i enbart telefonnummer. Jag föredrar det senare, enbart nåbar på iMessage via telefonnummer. (Jag vill inte att någon som inte förstår skillnaden börjar "sms:a" mig från sin iphone med enbart min mailadress). Det viktiga är att man gör samma inställning på alla sina enheter, och även påbörjar konversationer från samma telefonnummer/adress, annars är det risk att man får "delade trådar" med vissa personer.

iOS Secyrity Guide March 2017 saxat från sid 41 framåt:

Citat:

How iMessage sends and receives messages
The user’s outgoing message is individually encrypted for each of the receiver’s devices.
...
The resulting messages, one for each receiving device, consist of the encrypted message text, the encrypted message key, and the sender’s digital signature. They are then dispatched to the APNs (=Apple Push Notifications services) for delivery.
...
As with all push notifications, the message is deleted from APNs when it is delivered. Unlike other APNs notifications, however, iMessage messages are queued for delivery to offline devices. Messages are currently stored for up to 30 days.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-04-24 16:32
Ursprungligen av keptang:

Istället för att använda Apples meddelandetjänst som fungerar när det vill så finns det faktiskt alternativ som fungerar, Telegram t.ex.

Telegram använder väl en central server-synk för vanliga konversationer. Inte mycket säkrare än facebook. Det är bara om man väljer "secret chat" som de använder end-to-end kryptering, och hanterar bilagorna liknande som iMessage gör. Men de har nog valt en bra avvägning, de flesta bryr sig inte om så hög säkerhet som iMessage har till vardagstjötet. Och som vi märker, iMessage ger oss lite extra huvudvärk genom att Apple valt att det alltid ska fungera krångligt men säkert. Det är väl därför iMessage inte heller kan erbjuda ett webgränssnitt så man kan läsa från vilken dator som helst. Där har många andra meddelandetjänster en fördel.

Ursprungligen av Demiurgen:

Så...det finns andra IP-mess-tjänster som har transparent SMS-integration?

Supertext är en tjänst som kan integrera även en användare av en gammal Nokia 3310 helt sömlöst i sms/meddelande-konversationerna. Bygger på gamla sms-grupp.

Bevaka tråden