Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 10.3 skarp version är här

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Se trådrubrik Finns att ladda hem via inställningar -> allmänt -> programuppdatering #nyhetstips

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-27 20:28

Spännande och se hur väl nya filsystemet APFS funkar.

  • Medlem
  • 2017-03-27 21:01

Den nya sammanhållna menyn för Apple ID med mera var bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-27 21:16

Apple TV OS är uppdaterad också

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-03-27 21:28

Nästan 3GB mer ledigt på en 128GB 6S plus.

Från 745MB ledigt till 2,25GB på en 16GB 6S.

  • Medlem
  • 2017-03-27 23:32

Det gick inte lika bra som med Mac OS. Det gick inte att göra backup i Icloud. I DFU-läge fick jag följande besked:

Just nu hoppas jag att det räcker med en uppdatering på detta vis. Ska försöka komma ihåg att skriva hur det gick.

Edit: Nej, den blir tvungen att återskapas.

Edit 2: Så här mycket krångel har jag aldrig haft med en Android...

Edit 3: Men till slut vann jag 2 GB på krånglet.

Senast redigerat 2017-03-28 01:06

Uppdaterat min iPad Pro 9,7" 128GB, gick smärtfritt det med.
Från 8,38GB ledigt till 10,35GB ledigt.

Det tråkiga med att köra betorna är att jag känner mig så utanför nu... BTDT

  • Medlem
  • Österåker
  • 2017-03-28 09:20

CarPlay

En liten trevlig nyhet är att Apple CarPlay har fått ett par extra genvägar i vänsterkant. Nu kan man snabbare hoppa mellan de tre senast använda apparna (kan eventuellt vara Maps plus två andra senast använda appar).

Mer plats än vad disken är kapabel till

Ursprungligen av Howzer:

En liten trevlig nyhet är att Apple CarPlay har fått ett par extra genvägar i vänsterkant. Nu kan man snabbare hoppa mellan de tre senast använda apparna (kan eventuellt vara Maps plus två andra senast använda appar).

http://www.pbase.com/howzer/image/165198989.jpg

Väldigt välkommet

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-03-28 12:09

"Ingen täckning". Jaaaaaaa ?

Gick från 97,27 GB till 100,64 GB ledigt på min iPhone 7plus 128.

"Är det någon som upplevt sämre batteritid efter de uppgradera"?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-03-28 16:29
Ursprungligen av primu[s]®:

"Är det någon som upplevt sämre batteritid efter de uppgradera"?

Flamebait +1... Bra där.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-03-28 19:01
Ursprungligen av primu[s]®:

"Är det någon som upplevt sämre batteritid efter de uppgradera"?

Jag var förvånad över att jag hade 100% batteri på min iPhone 6S Plus när jag vaknade i morse, detta efter standby i 7-8 timmar..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-28 19:01

Min första reaktion var att det inte var mycket att hänga i julgranen. Det finns ju inte mycket sexigt i den här uppdateringen. Men sedan kom jag att tänka på att iPhone 7 var ju lite lika, inget stort och häftigt jämfört med 6S. Men samtidigt är jag fortfarande extremt nöjd med hur 7:an blev som helhet. Kanske mest för att batterikapaciteten, men även resten, det är helt enkelt en väldigt bra iPhone. Kanske är det så med 10.3 också. Mycket bra putsning som gör att man kommer tycka att det här blev ju väldigt bra?

Eller ser ni några nya wow..?

Någon idé att uppdatera 1a gen iPhone 6, 64gb. Uppdateringen före denna torde ju min mobil värdelös gällande batteritid & blev långsammare ?

Ursprungligen av xms67:

Min första reaktion var att det inte var mycket att hänga i julgranen. Det finns ju inte mycket sexigt i den här uppdateringen. Men sedan kom jag att tänka på att iPhone 7 var ju lite lika, inget stort och häftigt jämfört med 6S. Men samtidigt är jag fortfarande extremt nöjd med hur 7:an blev som helhet. Kanske mest för att batterikapaciteten, men även resten, det är helt enkelt en väldigt bra iPhone. Kanske är det så med 10.3 också. Mycket bra putsning som gör att man kommer tycka att det här blev ju väldigt bra?

Eller ser ni några nya wow..?

Det är en 0.x uppdatering. De är sällan "sexiga" utan mest till för finslipning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-29 08:44
Ursprungligen av BlackSmp:

Det är en 0.x uppdatering. De är sällan "sexiga" utan mest till för finslipning.

Förvisso sant, men 10.3 har beskrivits som en större uppdatering. Därav min tanke.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-29 08:58
Ursprungligen av xms67:

Det finns ju inte mycket sexigt i den här uppdateringen.

Ursprungligen av xms67:

Förvisso sant, men 10.3 har beskrivits som en större uppdatering. Därav min tanke.

Ett nytt filsystem (APFS) är en stor uppdatering. Syns inte på ytan, men för en del kan det vara sexigt ändå. Attraktion är något mentalt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-29 09:39
Ursprungligen av Christer H:

Någon idé att uppdatera 1a gen iPhone 6, 64gb. Uppdateringen före denna torde ju min mobil värdelös gällande batteritid & blev långsammare ?

Jag har en iPhone 6, 16gb som jag uppdaterade igår, fungerar lika bra som vanligt :). Aldrig haft problem med batteritid eller att telefon känns slöare efter uppdatering...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-29 10:07

Ars Technica skriver om 10.3 och APFS att det är modigt riskabelt (eller kanske rentav klokt) att införa det på iOS först.

A tour of iOS 10.3: Checking out APFS, the Settings app, and other tweaks

Citat:

As we’ve written, it feels pretty brave of Apple (brave in the “possibly foolhardy” sense) to ship a brand-new filesystem on its biggest platform first, where it could cause the most problems if something went wrong. But it also makes a certain kind of sense
...

Ursprungligen av Christer H:

Någon idé att uppdatera 1a gen iPhone 6, 64gb...

Blir nyfiken på vad du menar med "1a gen"? En iPhone 6 är en iPhone 6. Det finns inte olika generationer av den.

Första modellen som släpptes av iPhone 6 och efter kom andra gen iPhone 6s.

När 7an kom så uppdaterade jag mobilen och märkte direkt att batteri blev sämre. Som om att Apple vill att gamla modeller inte skall funka så man köper en ny.
Använder mobilen varje dag till löprundan, hållandes i handen, även i minusgrader. Efter uppdatering så klarade den endast 3-4min i kallt väder

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-29 12:13
Ursprungligen av Christer H:

Någon idé att uppdatera 1a gen iPhone 6, 64gb. Uppdateringen före denna torde ju min mobil värdelös gällande batteritid & blev långsammare ?

Generellt kan man nog säga att om du upplevde sämre prestanda när du uppgraderade från iOS 9 till 10 så är förutsättningarna tvärt om så att en 10.x-uppgradering troligen innebär finslipning som ger bättre funktion, rekommenderas alltså!

Det nya filsystemet sägs också rent teoretiskt ge bättre prestanda, även om det kanske inte är mätbart. Ger i alla fall mer ledigt utrymme.

När det gäller prestanda i kyla finns det dels ett utbytesprogram för ett fåtal 6s som hade defekt batteri, dels en subjektiv effekt av att nästa vinter är ens batteri alltid sämre än förra vintern, enbart beroende på ålder.

Sedan är det enligt Apple även en mjukvarufunktion att stänga av sig i "extrem" kyla, bara att många upplever att det sker i för normal kyla. Även där är chansen större att detta justerats i senare versioner eftersom många klagat, men det är inget som kan bekräftas. Finns lång tråd om detta här.

Kort sagt - ja, du bör uppgradera från 10.x till 10.3, men du kan ju vänta någon vecka till och se om det rapporteras problem.

Ursprungligen av Christer H:

Första modellen som släpptes av iPhone 6 och efter kom andra gen iPhone 6s...

Ok, då förstår jag vad du syftade på. Men 6 är 6, och 6s är 6s, och det räcker som beskrivning. Det finns absolut ingen anledning att lägga till något om generationer. Det tillägget är i mina ögon mer förvirrande än beskrivande.

Senast redigerat 2017-03-29 13:35

En rolig detalj är vid SMS så blir det värsta distortion på SMS-signalen ibland efter uppgradering till 10.3 (iPhone 6S)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-30 21:47
Ursprungligen av primu[s]®:

En rolig detalj är vid SMS så blir det värsta distortion på SMS-signalen ibland efter uppgradering till 10.3 (iPhone 6S)

Yes, samma här.

Bevaka tråden