Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avsnitt #168: Är inte appar coolt?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Veckans avsnitt avhandlar reality-tv, gamla mobiler och hipsters.

Läs hela artikeln här

Jag tror inte man måste vara någon speciell typ för att köpa den där Nokia-luren. Räcker att bara vara trött på allt det smarta. Ringer man och SMS:ar så varför köpa en smartmobil för massa pengar? Det jag skulle sakna med luren är att inte kunna ha musik i den. Typ det första jag jag laddar in. Kameran skulle jag också sakna. Alla fyllebilder man skulle missa :/

Det är lite märkligt att jag som inte har minsta intresse för Apple och Mac pryttlar har fastnat och börjat lyssna på 99macs poddar, jag skyller på att ni poddcastare är så mysiga och trevliga att lyssna på ;-). Jag tycker ni har en jevla härlig synergi ihop som grupp.

  • Medlem
  • 2017-02-19 18:57

En billig, dum, telefon utan iOS/Android/GPS/spionprogram. Låter som rena drömmen för kriminella. Köp en telefon, använd den vid ett grovt brott, släng, ta fram nästa...

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-02-19 22:38
Ursprungligen av Greywandir:

Det är lite märkligt att jag som inte har minsta intresse för Apple och Mac pryttlar har fastnat och börjat lyssna på 99macs poddar, jag skyller på att ni poddcastare är så mysiga och trevliga att lyssna på ;-). Jag tycker ni har en jevla härlig synergi ihop som grupp.

Vad härligt att höra! Vi tycker det är riktigt kul att prata om allt som hör tekniken till och vi gillar att göra det tillsammans, kul att det lyser igenom till er som lyssnar på oss. Tack och bock för de fina orden!

Ursprungligen av Dalle:

En billig, dum, telefon utan iOS/Android/GPS/spionprogram. Låter som rena drömmen för kriminella. Köp en telefon, använd den vid ett grovt brott, släng, ta fram nästa...

Ja om inte annat blir det ganska dyrt att göra så med en Iphone

Ursprungligen av Dalle:

En billig, dum, telefon utan iOS/Android/GPS/spionprogram. Låter som rena drömmen för kriminella. Köp en telefon, använd den vid ett grovt brott, släng, ta fram nästa...

finns redan massa alternativ för sådana människor. Föresten Nokia 3310 listas fortfarande på prisjakt dock begagnad https://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s30936...

Hej 99macs redaktion!

Kan inte ni använda era journalistiska färdigheter till varför jag fortfarande inte kan glömma min plånbok hemma när jag ska handla?

Jag kan köpa att Apple pay motvilligt anammas men varför kan jag inte bara swisha Ica eller Willys?

Glömde min plånbok i veckan och tänkte att nu ska jag ladda ner den där appen jag sett reklam om på Willys att betala med.
Men icke!
Den behövde både foto på mitt körkort (som var i plånboken) och namnet på min moster.

Varför kommer inget betalmedel som bara utnyttjar mobilt BankID som swish om nu detta inte duger för de stora affärerna?

Sitter här och hyttar med näven i Eklövs anda när jag skriver detta...

Ursprungligen av Mackan1984:

Hej 99macs redaktion!

Varför kommer inget betalmedel som bara utnyttjar mobilt BankID som swish om nu detta inte duger för de stora affärerna?

Sitter här och hyttar med näven i Eklövs anda när jag skriver detta...

Haha. Jag ser också fram emot den dagen! Är jättedålig på att få med mig plånbok, eller för den delen även väldigt bra på att förlägga betalkortet.

Ursprungligen av Greywandir:

Det är lite märkligt att jag som inte har minsta intresse för Apple och Mac pryttlar har fastnat och börjat lyssna på 99macs poddar, jag skyller på att ni poddcastare är så mysiga och trevliga att lyssna på ;-). Jag tycker ni har en jevla härlig synergi ihop som grupp.

Åh, vad roligt att höra! Jag blir såklart dundernyfiken på hur du hittade till podden utan intresse för Apple och Mac?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-02-21 09:31
Ursprungligen av Mackan1984:

Hej 99macs redaktion!

Kan inte ni använda era journalistiska färdigheter till varför jag fortfarande inte kan glömma min plånbok hemma när jag ska handla?

Jag kan köpa att Apple pay motvilligt anammas men varför kan jag inte bara swisha Ica eller Willys?

Glömde min plånbok i veckan och tänkte att nu ska jag ladda ner den där appen jag sett reklam om på Willys att betala med.
Men icke!
Den behövde både foto på mitt körkort (som var i plånboken) och namnet på min moster.

Varför kommer inget betalmedel som bara utnyttjar mobilt BankID som swish om nu detta inte duger för de stora affärerna?

Sitter här och hyttar med näven i Eklövs anda när jag skriver detta...

Haha, en hytta med näven-medmänniska, vad glad jag blir! Det är alldeles för lite hyttande med nävar numera i min mening. Ja jag tycker också att det händer för lite i de digitala betalningarnas värld, det finns ett flertal olika lösningar som är olika spridda, och jag som Samsung-ägare kan inte utnyttja Samsung Pay eftersom det inte lanserats här (hytter mentalt med näven nu).

BankId som autentiseringsmetod för vanliga betalningar lär nog inte hända, men Swish för företag borde kunna anpassas för att fungera som vanlig betalningsmetod. Det är nog de stora butikskedjorna som inte är bekväma med det systemet, men samtidigt vet jag inte hur pass bra Swish skalar till så stora organisationer och samtidiga användare, det kan ju eventuellt finnas en flaskhals där. Jag har använt Swish som betalningsmetod för bland annat hockeymatcher och korvstånden däri, så det sprider sig definitivt, men att dagligvarubutiker ska anamma det känns tyvärr inte så sannolikt just nu. Men jag har gärna fel!

Ursprungligen av ekloev:

Det är alldeles för lite hyttande med nävar numera i min mening. Ja jag tycker också att det händer för lite i de digitala betalningarnas värld, det finns ett flertal olika lösningar som är olika spridda, och jag som Samsung-ägare kan inte utnyttja Samsung Pay eftersom det inte lanserats här (hytter mentalt med näven nu).

Här där jag bor, kan jag med hjälp av Barclays appen (som är min bank) sätta på NFC i min Samsung jobbmobil och betala utlägg på £30 eller mindre bara genom att vifta med mobilen. Inget Samsung pay alltså.
Finns det verkligen ingen svensk bank med "blipp" som har en app som fungerar likadant?

Ursprungligen av ekloev:

Haha, en hytta med näven-medmänniska, vad glad jag blir! Det är alldeles för lite hyttande med nävar numera i min mening. Ja jag tycker också att det händer för lite i de digitala betalningarnas värld, det finns ett flertal olika lösningar som är olika spridda, och jag som Samsung-ägare kan inte utnyttja Samsung Pay eftersom det inte lanserats här (hytter mentalt med näven nu).

BankId som autentiseringsmetod för vanliga betalningar lär nog inte hända, men Swish för företag borde kunna anpassas för att fungera som vanlig betalningsmetod. Det är nog de stora butikskedjorna som inte är bekväma med det systemet, men samtidigt vet jag inte hur pass bra Swish skalar till så stora organisationer och samtidiga användare, det kan ju eventuellt finnas en flaskhals där. Jag har använt Swish som betalningsmetod för bland annat hockeymatcher och korvstånden däri, så det sprider sig definitivt, men att dagligvarubutiker ska anamma det känns tyvärr inte så sannolikt just nu. Men jag har gärna fel!

Kan ge dig den goda nyheten som du säkert redan vet, att den 9/3 lanseras samsung pay i Sverige ?
Får se om det får fart på resterande alternativ

Rättelse: de håller ett pressevent om detaljerna kring lanseringen i Sverige under 2017

1
Bevaka tråden