Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag ett förslag om att skaffa mej en mac... Hur fungerar det?

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Anna Maria:

...svara nej när de menar ja. Det var nytt för mej.

Här är lite mer läsning angående att börja meningar med "nej".

http://sprak.ifokus.se/discussions/4d713ef7b9...
https://www.flashback.org/t1865608

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Här är lite mer läsning angående att börja meningar med "nej".

http://sprak.ifokus.se/discussions/4d713ef7b9...
https://www.flashback.org/t1865608

Och här finns lite exempel på engelska men inte med att börja meningar med ordet No

http://www.english-for-students.com/Gap-Fille...
/Maria

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-06-30 17:58
Ursprungligen av sorenlund:

Jag provade med en iMac (dator o skärm ihop) och använde Parallells virtualiseringsprogram. Inga problem med programvaran. Däremot var det svårare att hitta drivrutiner till skrivare, skanner osv. Det fanns inte så jag fick byta ut skrivare o skanner också.

Så, att köra virtuellt funkar bra på Mac:en. Däremot måste kringutrustningen fungera ihop med MacOS för att kunna fungera i den virtuella maskinen.

Det påståendet vänder jag mig emot att du måste ha stöd (med drivrutin) i MacOS/OSX för att enheten ska fungera i virtualiseringslösningen där du kör exvis Windows. Program av typen Parallells och Fusion virtualiserar en USB-port. Därför räcker det med en driver i den miljön som enheten ska användas. Den andra miljön behöver inget stöd/drivrutin om den inte används där.

Jag har själv använt både Parallells och Fusion och inte stött på det kravet.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-06-30 18:01
Ursprungligen av Anna Maria:

Vad jag tänkte på när jag svarade var att det får inte plats två platta skärmar på mitt skrivbord och jag antar att det inte går att koppla en Mac till en 20 tums PC skärm. Jag måste använda samma skärm till alla mina datorer både Linuxdatorerna och Windowsdatorerna som jag har. En Mac är ju en helt annan typ av dator.

Nu låter det som att du (igen) refererar till fakta som är många år bort... Från den dagen då Apple började använda VGA-kontakt har du kunnat ansluta samma bildskärm till en Windows-, Linux- och Mac-dator. Och den möjligheten fortsatte när man gick vidare hos Apple med DVI- och HDMI-kontakter. Du har inget att oroa dig för.

Lycka till med bytet!

Ursprungligen av frazze:

Nu låter det som att du (igen) refererar till fakta som är många år bort... Från den dagen då Apple började använda VGA-kontakt har du kunnat ansluta samma bildskärm till en Windows-, Linux- och Mac-dator. Och den möjligheten fortsatte när man gick vidare hos Apple med DVI- och HDMI-kontakter. Du har inget att oroa dig för.

Lycka till med bytet!

Jag ska inte byta men när någon av mina datorer går sönder så köper jag en Mac. Jag har ju nyss fått en Linuxdator. I Linux finns terminalen precis som i Mac.

/Anna Maria

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-30 18:15

Har kört DOS, Win 3.1, XP, 7, 8 & div Linux-distar virtuellt mha Virtualbox på min iMac. Riktigt smidigt, med reservation för att Win 8 blev lite slö ibland. Typ att man kör flera stora program samtidigt.
Ju färre datorer ju bättre skulle jag vilja påstå.
Du nämner platsbrist, och då är det befriande med ett tangentbord, en mus.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-30 21:23

Och med en KVM-switch räcker det med en monitor oxå

Ursprungligen av frazze:

Jag har själv använt både Parallells och Fusion och inte stött på det kravet.

Har du också skrivare som inte är kompatibla med OSX?

Jag hade dels en Oki svartvit laser, dels en Oki färglaser. Enbart drivrutiner för PC. Bara krångel. Så jag bytte till skrivare med både PCL och Postscript-drivrutiner.

/Sören

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-07-01 08:57
Ursprungligen av sorenlund:

Har du också skrivare som inte är kompatibla med OSX?

Jag hade dels en Oki svartvit laser, dels en Oki färglaser. Enbart drivrutiner för PC. Bara krångel. Så jag bytte till skrivare med både PCL och Postscript-drivrutiner.

/Sören

Jag tror att du och jag delvis pratar om varandra. Om jag förstår det rätt pratar du om att kunna använda utrustningen (skrivaren i detta fall) i båda miljöerna. Självklart måste respektive miljö ha sin drivrutin. Men det är inte helt enkelt att multiplex:a tillgången mellan de två miljöerna. Fusion frågar efter vilken miljö som ska få tillgång till den anslutna enheten.

Men du behöver inte ha drivrutiner i båda miljöerna för att utrustningen ska fungera i enbart den ena. Trafiken går bara genom sin egen miljös drivrutin innan den går ut på porten. Något annat skulle inte vara praktiskt.

Ursprungligen av kenjon:

Och med en KVM-switch räcker det med en monitor oxå

Jag har en KVW-switsh men den har jag ingen nytta av för ingen som jag känner kan hjälpa mej att koppla in den i nån dator så att den funkar
/Maria

Jag fick ett kort svar till min email om jag trollar... Nej jag är inte ett internettroll... Det kan i vissa fall leda till fängelse om de lyckas spåra avsändaren Men jag hade en dator som inte gick att använda en KVM-switch till. Jag var till och med tvungen att använda särskillda kablar till den annars funkade inte min skärm direkt

/Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Det kan i vissa fall leda till fängelse om de lyckas spåra avsändaren

Mja… låt oss enas om att det åtminstone leder till skamvrån.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-02-21 19:14

Vilken dator, vilken switch? En del äldre är helt enkelt oanvändbara idag.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2017-02-21 20:09

För det första gissar jag att svenska inte är Marias förstaspråk så att hålla på och leka språkpolis är onödigt.

Det är väl också ganska uppenbart att trådförfattaren är obekant med Macar o.d.

Ett förslag är att du frågar din bekant varför denne föreslog Mac.

Handlar ju också om vilka pengar man vill lägga.

Jag är själv inte så bekant med Macar men hade en kollega som talade rekommenderade Mac.

Köpt en Macbook Pro som jag tycker är helt fantastisk.

Jag kör s.k. dualboot där jag väljer om jag vill ha Windows 10 eller Mac OS när jag startar. (Med Bootcamp).

Fungerar jättebra tycker jag.

Gissar att din hörselskada (som jag uppfattar att du har?) är en anledning att välja mac.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-02-21 21:35
Ursprungligen av larsp777:

För det första gissar jag att svenska inte är Marias förstaspråk så att hålla på och leka språkpolis är onödigt.

Det är väl också ganska uppenbart att trådförfattaren är obekant med Macar o.d.

Ett förslag är att du frågar din bekant varför denne föreslog Mac.

Handlar ju också om vilka pengar man vill lägga.

Jag är själv inte så bekant med Macar men hade en kollega som talade rekommenderade Mac.

Köpt en Macbook Pro som jag tycker är helt fantastisk.

Jag kör s.k. dualboot där jag väljer om jag vill ha Windows 10 eller Mac OS när jag startar. (Med Bootcamp).

Fungerar jättebra tycker jag.

Gissar att din hörselskada (som jag uppfattar att du har?) är en anledning att välja mac.

Anna Maria är fluent i svenska (inföding), utan tvekan som jag läser det, dock inte fluent på datorer.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Mja… låt oss enas om att det åtminstone leder till skamvrån.

Här hittade jag en artikel om internettroll
http://www.svt.se/opinion/sakerhetschef-polis...

Men det blev inget åtal för det var omöjligt... Men nu kanske en del får fängelse...
/Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Här hittade jag en artikel om internettroll…

Hej igen,

Artikeln du länkar till är från 2011 och är publicerad under 'opinion'. När man läser den får man framförallt känslan att artikelförfattarens (Anders de la Motte) huvudsakliga opinion är att man skall läsa hans bok där han leker med tanken på strukturerad åsiktsmanipulation, eller meningsbildning, genom inhyrda troll.

Rubriken, som menar att polisen är maktlös inför näthatet, refererar kort till faktiska brott som dödshot, förtal och liknande saker. Sen släpps den biten snabbt och Anders pratar om sin bok—här får han luft under vingarna—och det är där det pratas om troll.

Trolling, som jag uppfattar det, är när någon avsiktligt provocerar andra på ett forum genom att uttala sig kontroversiellt, eller avsiktligt irritera genom att tala emot andra.

Det finns säkert troll som går över en gräns och börjar begå faktiska brott. Men då tycker jag att 'trollningsbiten' läggs åt sidan och fokus riktas mot lagbrottet. Jag tyckte din formulering var lustig och skrev ett svar som också skall läsas med glimten i ögat.

Jag uppskattade att du tog dig tid att följa upp. Det är inte min avsikt att kapa tråden. Jag hoppas du får den hjälp du behöver.

Bevaka tråden