Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SSD till MacBook Pro mid 2010 (i 2017)

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-02-07 20:53

Hej,
Jag har en hårddisk som gett upp på en MacBook Pro mid 2010 som jag tänkte köpa nytt till. SSD är det enda rätta i det här läget, men finns det något speciellt man ska tänka på med anledning av att den ska passa i maskinen? Det är till min gamla mor, så jag är inte så upptagen av att det är den absolut senaste modellen. Eftersom det satt en mekanisk disk i nu, så kommer det kännas som tiden står stilla med vad som helst.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-02-07 21:06

Det måste vara SATA-interface på disken, i övrigt ska alla SSD-modeller fungera.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-02-07 23:18

Sambon, som gärna vill köra Word och Spotify samtidigt undrade vilken dator hon skulle köpa. Ersatte istället disken i hennes MBP 13" 2011 idag.
160GB snurrdisk (årsmodell 2009) tog +200 sekunder på sig att starta. Samsung 850 250GB: 42!
Blackmagic MB/s skriv/läs: 33/40 vs 470/500.

Till ämnet: ja, alla SATA 2,5" passar. PCIe och M.2. är andra sorter som inte passar.
Själv körde jag CCC för att klona disken.

Senast redigerat 2017-02-07 23:43
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-02-08 22:35

Tillägg: för att få till Återställningspartition och FIlevault krypterad startdisk är det den här ordningen som gäller:

  1. Partitionera nya disken, men inte som krypterad

  2. Skapa en Återställningspartition (se bild)

  3. Klona gammal till ny disk

  4. Starta upp från ny disk, därefter krypterar man nya disken

Listan ovan kanske är en självklarhet för andra, själv har som ovana att missa något steg… Därav listan.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-02-09 09:11

Tack för hjälpen! Jag har beställt 250 GB Samsung 850, vilken kändes som en bra kompromiss angående storlek och pris. Tyvärr blir det att rulla tillbaka en TM backup från 2015 någon gång, men det är så det blir när inte saker är automatiserade. Jag ska se om jag inte kan koppla backupdisken till hennes 4G router och få till nätverks TM i stället för USB, vilket inte fungerat tillfredställande. Som tur är, är hon gammal pensionär, så det händer inte så mycket med datan längre så förhoppningsvis är inget viktigt försvunnet.

Telefonen hennes var jag förutseende nog att sätt på iCloud och se till att det fanns plats där, så när den åkte i toaletten för ett par veckor sedan så laddades allt in när hon fick en ny telefon.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-02-19 14:37

Installation av HD var inga problem, och inte heller att rulla in en alldeles för gammal backup från TM.

Men att ladda ner Sierra var problematiskt (systemet låg på 10.7.5)

Jag fick hela tiden ett meddelande om att ange verifieringskoden, vilket i sig betydde att jag var tvungen att ringa morsan och få henne att hitta den på sin telefon. Men sedan fanns ju ingenstans att skriva in den så jag var ändå körd. Till sist så hittade jag en tråd där det förklarades att man skulle skriva in lösenordet och sedan verifieringskoden direkt efter lösenordet i samma textruta. Inte helt logiskt men det fungerade iaf. Hoppas det hjälper någon annan som får samma problem i framtiden.

https://discussions.apple.com/thread/7702069?...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-02-19 14:57

Tack @andas för infon om lösenord+verifieringskod.
Har stött på det på andra ställen (appar), men det är ovanligt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-02-21 08:12

Det problemet har jag brottats med flera gånger, inte helt klart att det ska vara så. Mycket dåligt av Apple, hade varit enklare att lägga upp en inmatningsbox till, för själva koden.

1
Bevaka tråden