Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Apple TV med 4K-stöd kan komma i år

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av EnDumEn:

Och ändå är det den plattform som med råge har störst utbud av tjänster och innehåll. Hur förklarar du det?

Ganska enkelt var AppleTV marknadsledande i sin enkelhet och tillräckliga kapacitet för de tjänster som tog fart i början av 10-talet. Sitter du däremot och planerar strategiskt för framtida tjänster är nuvarande AppleTV tekniskt sett helt föråldrad. Apples synpunkter i 4K-frågan har inte hjälpt. Där är till exempel Android i TV:n eller som separata enheter likt Nvidia Shield TV redan etablerade med betydligt mer modern teknik.

"4K" i dagsläget är till 99 procent samma gamla HDTV-standard fast med extra pixlar. Det ger inte så mycket nytt. Kanske också därför diskussionerna alltid blir samma upprepningar om "4K är onödigt, ingen ser någon skillnad på tre meter i alla fall" och liknande.

Inte så konstigt. Det är svårt att greppa förändringar i kvalitet och upplevelse man ännu inte sett och som inte är allmänt tillgängligt. Däremot kan alla kan räkna pixlar. Då blir det mängden också pixlar som diskuteras om och om igen.

"4K" är därför ett missvisande begrepp på den teknikutveckling som sker eftersom det för tankarna till det minst viktiga i utvecklingen. Detta handlar alltså inte så mycket om vad du får just idag utan om vad som kommer att vara rådande standard om fem, tio och femton år framåt. Teknikutvecklingen sker på flera punkter:

  1. Högre dynamiskt omfång, HDR, som matchar vårt seende snarare än bygga på arvet av vad bildrör klarade av på 50- och 60-talet.

  2. Större färgomfång, BT.2020 och mellansteget, DCI-P3 för att återge fler av de nyanser vi kan se, snarare än bygga på arvet av vad bildrör klarade av på 50- och 60-talet.

  3. Större färgdjup, fler antal nyanser, 10 och 12 bitar för att täcka in en större dynamik och större färgomfång, snarare än att fortsätta med 90-talets digitalisering av vad bildrör klarade av på 50- och 60-talet.

  4. Högre bildfrekvens, upp till 120 Hz till skillnad från dagens produktion som är rotad i 24 och 25 Hz och vad som var genomförbart på 50- och 60-talet.

  5. Nya codecs, likt H.265, som är anpassade för dessa nya förutsättningar

  6. 4K och 8K. Högre kvantitet ger också möjlighet för högre kvalitet. Detta är den minst viktiga faktorn men också den som är lättast att åstadkomma. Tätare pixlar i kamerasensorer och skärmar med mera kommer naturlig med att teknik och tillverkningen blir effektivare. Därför är det fler pixlar vi ser först av allt i produkterna.

Detta arbete pågår för fullt och det är därför ett så torrt och formellt organ som ITU redan har satt tekniska standarder, likt BT.2020 och BT.2100 om vad som komma skall. HDMI 2.1-specifikationen har precis uppdaterats för att följa denna utveckling.

Jag tror vi framöver kommer fnissa åt det här diskussionerna om hur onödigt 4K är. Precis som vi fnissar åt de som tyckte VHS och telefonkataloger dög alldeles utmärkt och nymodigheterna inte är bättre. Det stämmer, de gamla tekniska lösningarna hade sin tid och relevans. Precis som 720p via Itunes duger alldeles utmärkt för väldigt många tittare idag. Men det är inte den framtid som Apple för närvarande säger nej till.

Jag tror det bästa är att skita i alla fina namn och bara njuta av filmen/serien. Sedan om det är DVD, UHD eller Netflix är inte så viktigt! Jaga framtiden hela tiden är inge kul. Jag har jagat den 30 år typ.

There you go. Själv - trots att jag är i "industrin" - ser filmer i alla möjliga upplösningar och kvaliteter - ser ofta på en iPadMini - får lika mycket känslor av konsten för det :-). Inte blir en bok bättre för att typsnitten är 14 punkter istället för 12 - och tryckt på 120 grams papper istället för 80 grams.
Bara på jobbet håller jag hårt på tekniken etc - det är viktigt att inhämtningen av infromationen ( i detta fall video och ljud) har absolut högsta kvalitet - då överlever materialet bättre genom alla kvarnar det ska innan konsumenten ser det. Men som konsument själv...är filmen bra så är den...oavsett upplösnign etc. Det finns ju gränser så klart, men generellt så är ljudet viktigare än bilden (uselt ljud är katastrof).

Ursprungligen av SweSG:

Jag tror det bästa är att skita i alla fina namn och bara njuta av filmen/serien. Sedan om det är DVD, UHD eller Netflix är inte så viktigt! Jaga framtiden hela tiden är inge kul. Jag har jagat den 30 år typ.

Ursprungligen av Thomas Ytterberg:

"4K" i dagsläget är till 99 procent samma gamla HDTV-standard fast med extra pixlar. Det ger inte så mycket nytt. Kanske också därför diskussionerna alltid blir samma upprepningar om "4K är onödigt, ingen ser någon skillnad på tre meter i alla fall" och liknande.

Inte så konstigt. Det är svårt att greppa förändringar i kvalitet och upplevelse man ännu inte sett och som inte är allmänt tillgängligt. Däremot kan alla kan räkna pixlar. Då blir det mängden också pixlar som diskuteras om och om igen.

"4K" är därför ett missvisande begrepp på den teknikutveckling som sker eftersom det för tankarna till det minst viktiga i utvecklingen. Detta handlar alltså inte så mycket om vad du får just idag utan om vad som kommer att vara rådande standard om fem, tio och femton år framåt. Teknikutvecklingen sker på flera punkter:

  1. Högre dynamiskt omfång, HDR, som matchar vårt seende snarare än bygga på arvet av vad bildrör klarade av på 50- och 60-talet.

  2. Större färgomfång, BT.2020 och mellansteget, DCI-P3 för att återge fler av de nyanser vi kan se, snarare än bygga på arvet av vad bildrör klarade av på 50- och 60-talet.

  3. Större färgdjup, fler antal nyanser, 10 och 12 bitar för att täcka in en större dynamik och större färgomfång, snarare än att fortsätta med 90-talets digitalisering av vad bildrör klarade av på 50- och 60-talet.

  4. Högre bildfrekvens, upp till 120 Hz till skillnad från dagens produktion som är rotad i 24 och 25 Hz och vad som var genomförbart på 50- och 60-talet.

  5. Nya codecs, likt H.265, som är anpassade för dessa nya förutsättningar

  6. 4K och 8K. Högre kvantitet ger också möjlighet för högre kvalitet. Detta är den minst viktiga faktorn men också den som är lättast att åstadkomma. Tätare pixlar i kamerasensorer och skärmar med mera kommer naturlig med att teknik och tillverkningen blir effektivare. Därför är det fler pixlar vi ser först av allt i produkterna.

Detta arbete pågår för fullt och det är därför ett så torrt och formellt organ som ITU redan har satt tekniska standarder, likt BT.2020 och BT.2100 om vad som komma skall. HDMI 2.1-specifikationen har precis uppdaterats för att följa denna utveckling.

Jag tror vi framöver kommer fnissa åt det här diskussionerna om hur onödigt 4K är. Precis som vi fnissar åt de som tyckte VHS och telefonkataloger dög alldeles utmärkt och nymodigheterna inte är bättre. Det stämmer, de gamla tekniska lösningarna hade sin tid och relevans. Precis som 720p via Itunes duger alldeles utmärkt för väldigt många tittare idag. Men det är inte den framtid som Apple för närvarande säger nej till.

Din beskrivning verkar ju mera vara en redogörelse för varför 4K är mindre relevant: ""4K" är därför ett missvisande begrepp på den teknikutveckling som sker eftersom det för tankarna till det minst viktiga i utvecklingen."

Netflix presenterade ju precis att de numera har 80 serier/filmer som streamas i 4K och kommer ha över 100 innan årets slut. Så 4K stöd är ju en självklarhet.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Din beskrivning verkar ju mera vara en redogörelse för varför 4K är mindre relevant: ""4K" är därför ett missvisande begrepp på den teknikutveckling som sker eftersom det för tankarna till det minst viktiga i utvecklingen."

"4K" som i begreppet "fler pixlar" är av mindre betydelse som jag skrev och jag gissar att du snappade upp detta(?). AppleTV i dagsläget är dock inte kapabelt till något av de 6 punkterna jag tar upp ovan, vilket till exempel Nvidia Shield TV och flera inbyggda Smart-system är kapabla till. Som strategisk teknikplattform är AppleTV därför inte längre relevant för nuvarande och framtida innehållstjänster.

Ifall alla slutar fokusera på enbart mängden pixlar blir hela den här teknikförändringen lite enklare att förstå.

Ursprungligen av SweSG:

Jag tror det bästa är att skita i alla fina namn och bara njuta av filmen/serien. Sedan om det är DVD, UHD eller Netflix är inte så viktigt! Jaga framtiden hela tiden är inge kul. Jag har jagat den 30 år typ.

För 30 år sedan satt jag och njöt om och om igen av Terminator som jag kopierat via RF-signal till Betamax på 19-tums bildrör. Om du fortfarande sitter och spelar in på videoband är du värd all respekt. Annars skulle jag säga att du faktiskt både jagar och dessutom välkomnar framtiden vare sig du tror det eller inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-02-21 13:16

Content hit, streaming dit...

Jag vill ha en 4K AppleTV för att visa mina foton på min 4K-TV. Varför har jag en 16 Mpixels DSLR? Varför tar iPhone7 bilder med 12Mpixlar?

AppleTV's relevans för framtiden som streaming-burk har inget med att den inte stödjer 4K - sådant är helt irrelevant i denna industri som nu kommer att helt ta över och förvandla vanlig broadcast till en liten sidoverksamhet i sammanhanget; allt blir nu IP - detta gissade jag redan för 7-8 år sedan.
Min gissning för 3-4 år sedan att dom stora spelarna kommer att vara AppleTV, SmartTV (Samsung etc - inbyggt i TV-apparaterna) och Googles grej - den gissningen kvarstår orubbat. Om Apple klämmer i 4K-teknik i år, närsta år eller om två år...ja, tre år - är helt ointressant när det gäller marknadsandelar. Det är tekniska biotoper (tjänster och dess förgreningar), content och användarvänlighet som HELT avgör sådana här saker. Content is king så klart...ligger på första, andra, tredje och fjärde plats - därefter kommer det andra och låååångt nere på listan ligger upplösningar....som är av intresse för en liten, liten del av konsumenter & potentiella konsumenter.

Det är - om man i övrigt inte orkar forska i alla parametrar - lätt att se vilka plattformar som gäller och som med stor sannolikhet finns även om 5 år; kolla bara vilka plattformar som Netflix, HBO och andra bjässar satsar på och tar fram appar till.

För mindre content-spridare - t.ex. ett operahus eller en sportorganisation för lite mera obskyr sport - så är det samma som det varit i flera år nu; man kontaktar en app-producent och beställer en fungerande app till AppleTV, SmartTV och Googles lösning (glömmer alltid vad den heter). Det är dessa tre man börjar med och ofta inte alls går utöver. Så kommer det att vara om 5 år också - det kan tillkomma en ellert ett par till betydande, men av dom tre som nu gäller förvinner ingen - det är redan etablerat - klart.

Jag var just på ett seminarium som IBM höll - dom har ju köpt upp ett antal streamingtjänster och teknik kring streaming (t.ex. Ustream) - IBM är snart en av planetens största content-tekniska företag. Det var framtidsstrategi och i salongen satt tungviktare från hela Skandinavien som kranar eller ska krana ut video genom IP. Det pratades mycket om t.ex. AppleTV. Det pratades inget alls om 4K...ty det är liksom självklart att allt blir 4K så småningom, men det är ingen "fråga" liksom...vilka plattformar som gäller nu och framöver handlar om andra saker.

Ursprungligen av Thomas Ytterberg:

För 30 år sedan satt jag och njöt om och om igen av Terminator som jag kopierat via RF-signal till Betamax på 19-tums bildrör. Om du fortfarande sitter och spelar in på videoband är du värd all respekt. Annars skulle jag säga att du faktiskt både jagar och dessutom välkomnar framtiden vare sig du tror det eller inte.

Haha, jag skrev att det är det bästa! Sedan om jag följer det alla gånger är ju en annan sak. Har det mesta här hemma :/ Jag har inget emot bra bild och ljud. VHS m.m. är jag ju glad man lämnat för länge sedan. Men när man kommer upp på Blu-ray börjar det duga. Men vem vet om 10 år?

Edit:

Kikade genom mitt UHD-filmbibliotek. Har redan 17 filmer i UHD.

Lite info om en av filmerna:

Dock tar filmerna mellan 50-80GB st.

Så börjar bli dax att jaga 8k nudå

Senast redigerat 2017-02-22 03:13
Bevaka tråden