Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa två tomma foldrar i nyaste Java för att få CS5/6 att funka?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej för att få gamla Adobe CS5 eller 6 att fungera på El Capitan verkar det finnas två metoder:
Antingen att installera den gamla säkerhetsfarliga Java SE 6 (och genast av-akivera den i webbläsaren antar jag! För då är man säker... eller?!).
Eller att installera den senaste säkrare Java (8) och sen skapa två tomma foldrar enligt t.ex. den här länken https://discussions.apple.com/thread/6601242?... som skriver

To create them (the folders) manually:
navigate to ‘/System/Library/Java/‘ in the Finder, and create the folders in the normal way (‘File > New Folder’, or click the gears icon in the Finder window.) If it doesn't already exist, create a folder and name it 'JavaVirtualMachines', and another folder INSIDE that one and name it '1.6.0.jdk'. Then, inside the '/System/Library/Java/Support' folder, create another empty folder and name it 'Deploy.bundle' Enter your Mac’s user password when prompted and click ‘Add’ if asked whether you want to add the filename extension.

Jag är så nyfiken om det är det någon som har gjort detta och fått det att fungera helt utan problem? Isåfall verkar ju problemet med gamla Adobe och säkerhetshålet Java vara väldigt lätt att lösa! Bara skapa två tomma foldrar i en nyare Java!! Är det så enkelt...?

Eller funkar det betydligt bättre med gamla Java 6 på gammal dator (iMac sent 2009) så att allt liksom är "gammalt"?

OBS. Vad jag kan läsa mig till verkar det INTE vara en bra idé att uppdatera till OS Sierra, för då verkar ingen av lösningarna ovan funka bra längre? Där verkar gränsen gå... Eller vet någon mer om det?

Hopas någon har testat och har goda råd!
Tack

(Liksom många andra vägrar jag betala dyrt för månadsprenumeration av Adobes molnettjänst. Jag har redan betalt massor för programmen och har inte så omfattande behov, men jag behöver det ju ibland! Jag har också börjat testa Affinity Photo, men det går ju snabbare att köra som man alltid har gjort i sitt gamla välbekanta program och dessutom behöver jag InDesign.)

Det är väl ingen säkerhetsrisk att ha Java 6 installerat, om det bara är Adobeprogrammen som använder den.

Men du ska ju inte enbart ha Java 6 installerad, utan även den senaste versionen. Det går bra att ha båda installerade. Alla andra program som eventuellt behöver Java kommer ju då att använda den nya.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är väl ingen säkerhetsrisk att ha Java 6 installerat, om det bara är Adobeprogrammen som använder den.

Men du ska ju inte enbart ha Java 6 installerad, utan även den senaste versionen. Det går bra att ha båda installerade. Alla andra program som eventuellt behöver Java kommer ju då att använda den nya.

Tack för bra svar! Det finns så oerhört mycket skrivet om detta på nätet, men det mesta är väldigt gammalt så det är svårt att veta vad som gäller just nu.
Just nu verkar jag inte ha Java installerat alls, vad jag kan hitta, så det verkar bara vara min gamla Adobe som behöver det. Måste ha försvunnit i och med Al Capitan förra året (?), har hankat mig fram utan Adobe sen dess men klarar det inte längre.
Och jag läste nånstans att de senaste webbläsarna inte ens tillåter Java 6 (stämmer det?) så risken den vägen är kanske undanröjd numera..? Så då skulle jag kunna klara mig med bara Java 6, eller hur.

1
Bevaka tråden