Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var hittar man existerande aktiebolag som är till salu?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-10 17:59

Har sett/hört att man ibland kan hitta billiga bolag. Men var?
Har sökt som en blå på nätet utan resultat....

  • Oregistrerad
  • 2004-09-11 00:09

Eventuellt ska vi sälja eller likvidera vårt aktiebolag,
kanske blir det billigare att inte blanda in Svenska Standardbolag!?

Hör av dig om du är intresserad.
Vad tror ni andra, är det bökig process?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-11 08:56

Tack, gubbar, för förslag.

Thomas: Kollade deras webbplats som inte förtäljde vad de tar för bolagen, men ska kontakta dom direkt.

Jakob: Det är alltså ingen ko på isen. Jag bara sonderar terrängen för att se vad som finns. Men hör av dig när ni bestämt er.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-19 20:53

Vi har helt klart bestämt oss att antingen sälja eller likvidera företaget. Alla som är intresserad av ett vinstbolag kan höra av sig.

  • Medlem
  • 2004-10-19 20:54

Björnström har ett till salu. Åtminståne nyss.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-19 23:54

Förlåt en dum fråga från en okunnig, men varför köper man ett gammalt/befintligt (tomt) aktiebolag istället för att bilda ett nytt?

Blir det billigare så?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-20 11:46
Ursprungligen av Chilleboy:

Förlåt en dum fråga från en okunnig, men varför köper man ett gammalt/befintligt (tomt) aktiebolag istället för att bilda ett nytt?

Blir det billigare så?

Om du vill starta en verksamhet omedel-bums och slippa vänta på registrering. Nån vill ju ha betalt för bolaget, så billigare blir det ju inte.

Ursprungligen av Chilleboy:

Förlåt en dum fråga från en okunnig, men varför köper man ett gammalt/befintligt (tomt) aktiebolag istället för att bilda ett nytt?

Blir det billigare så?

Det kan bli billigare såtillvida att du sätter in dina kapitalvaror som aktiekapital. Bilar kontorsutrustning m.m. Då slipper du klämma fram 100.000:- cash på stört.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-20 18:21

Aktiekapital

Ursprungligen av Pirre+:

Det kan bli billigare såtillvida att du sätter in dina kapitalvaror som aktiekapital. Bilar kontorsutrustning m.m. Då slipper du klämma fram 100.000:- cash på stört.

Däremot måste kapitalvaror skrivas av, vilket innebär att aktiekapitalet sakta men säkert förbrukas. Man måste alltså se till att ersätta apportegendomen (som är den tekniska termen för "kapitalvaror som aktiekapital") med Riktiga Pengar så snart som möjligt.

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2004-10-20 11:50

Det är enbart tidsfaktorn som gör att man kan behöva köpa ett bolag som är "färdigt" istället för att registrera själv. Det förfarandet är annars inte särskilt svårt.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-20 12:01

Ok, då vet jag orsaken.

Men står det inte i bolagspappren vad dess verksamhet är…"bla bla bla och därmed förenlig verksamhet"?

Men det kanske man skriver om när bolaget byter ägare?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-20 12:18

Ofta ingår det i överenskommelsen att man byter namn. Kontaktuppgifter och allt sånt måste ju ändå ändras. I mitt fall så har jag förstått att ett förlustbolag kan vara intresserade av att köpa ett vinstbolag för att "jämna ut" på något vis. Jag vet inte vad det innebär dock.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-20 12:24

Tack för förtydligandet!
Jag skall inte tråka er mer med mina funderingar, då jag inte tillför något till denna tråd.

Grundstenen så heter de flesta Nya fräscha bolagen.

Jag kan förmedla AB med olika kapital. Brukar kosta runt 12-14tusen

Se till att få ut alla eventuella pantbrev m.m. och aktieboken.

Att ta ut nytt pantbrev kostar väl runt 16-20tusen idag i avgift. ??

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2004-10-20 21:03

Jo, det finns en annan fördel med att köpa ett standardbolag, typ grundstenen. Köper man ett bolag som haft verksamhet så övertar man också eventuellt icke uppdagade skulder och avtal som bolaget har. Att vara säker på att sådant saknas krävs lite revisorshjälp och avtalsskrivande.

Hittar man ett bolag med rena papper – eller köper av någon man litar på – finns dock ingen fördel med att köpa ett standardbolag.

Ursprungligen av Pirre+:

Grundstenen så heter de flesta Nya fräscha bolagen.

Jag kan förmedla AB med olika kapital. Brukar kosta runt 12-14tusen

Se till att få ut alla eventuella pantbrev m.m. och aktieboken.

Att ta ut nytt pantbrev kostar väl runt 16-20tusen idag i avgift. ??

Hej jag är intresserad av ett AB du skrev att du kan förmedla Aktsie bolag

Ursprungligen av Granini99:

Hej jag är intresserad av ett AB du skrev att du kan förmedla Aktsie bolag

Du svarar på ett 12 år gammalt inlägg.

Och om du tittar på Pirres profil så ser du att han inte har varit inne på forumet sedan 2005.

Men visst, man vet aldrig...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2016-12-10 13:54

Finns ingen som helst anledning idag att köpa färdiga AB. Billigare och lika snabbt att startat ett direkt hos Bolagsverket. http://www.verksamt.se

Ursprungligen av Mija:

Finns ingen som helst anledning idag att köpa färdiga AB. Billigare och lika snabbt att startat ett direkt hos Bolagsverket. http://www.verksamt.se

Jo, om du köper ett bolag med god historik och god ekonomi så lär du få många fördelar när du ska ut på marknaden än om bolaget är helt nytt.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2016-12-19 07:41
Ursprungligen av primu[s]®:

Jo, om du köper ett bolag med god historik och god ekonomi så lär du få många fördelar när du ska ut på marknaden än om bolaget är helt nytt.

Nää. Gamla bolag där hela styrelsen/ägarna/revisor/adress är utbytt är inte speciellt kreditvärdiga nuförtiden. Alltför många som lurats på det sättet.

1
Bevaka tråden