Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AppleTv 3/4 AirPlay appar kan inte ändra ljudet

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har kopplat en AppleTv 3 och en 4a till vars en projektor. Ljudet har vi kopplat till ett par aktiva högtalare och är inte kopplade via projektor då det uppstod ett brummande ljud. Vårt problem nu är att jag via vissa appar intenkan kontrollera ljudet om jag strömmar via AirPlay. Kör jag t.ex youtube och kör upp bilden på projektorn så går ljudet på Max till högtalarna. Jag kan inte sänka ljudet med hjälp av knapparna på iPad eller iPhone. Kör jag Spotify så fungerar det hur bra som helst. Har jag missat något eller ska man inte kunna ändra ljudet om man strömmar via AirPlay med vissa appar?

Kan du inte ändra ljudet med TV fjärren heller?

Det ska jag kolla. Hade hoppats på att inte behöva blanda in kontrollen då vi bara använder den för AirPlay.

Ursprungligen av CekariYH:

Kan du inte ändra ljudet med TV fjärren heller?

Kollade men det fungerar inte att höja och sänka ljudet via fjäkon. Kopplar jag in AppleTV till TV så fungerar det att höja och sänka via fjäkon men då ändras ljudet på TV. Men har jag kopplat ljudet direkt till högtalarna så fungerar det inte att höja och sänka.

Youtube, SVT-play och andra playappar går det inte att höja och sänka på varken mobilen eller ipaden. Men Spotify går. Är tanken att appletv skickar ut signalen så att den egentligen ska till en förstärkare där man sedan ska använda fjäkon till förstärkaren?

Du har alltså kopplat högtalarna till hörlursuttaget på TV? Vet ej om detta funkar.
På TV 3 borde det gå via den optiska utgången, på TV 4 som inte har en optisk vet jag inte hur,
I bägge fallen skulle jag gå via en förstärkare med HDMI.

Ursprungligen av CekariYH:

Du har alltså kopplat högtalarna till hörlursuttaget på TV? Vet ej om detta funkar.
På TV 3 borde det gå via den optiska utgången, på TV 4 som inte har en optisk vet jag inte hur,
I bägge fallen skulle jag gå via en förstärkare med HDMI.

Vi har kopplat AppleTV till en projektor. Eftersom projektorn inte har HDMI så har jag köpt en HDMI -> VGA + Audio (https://www.dustin.se/product/5010780400/adap...). Ljudet går ut via en 3.5 kontakt till högtalarna.

Via Spotify appen så använder jag volymknapparna på telefonen eller ipaden för att kontrollera ljudet vilket fungerar mycket bra. Men det verkar som att Youtube appen och andra videoappar inte har den möjligheten. För att när jag använder volymknapparna när jag streamar youtube t.ex. så fungerar inte volymknpparna på telefonen eller ipaden, men de gör dom med t.ex. spotify.

Ursprungligen av Andi04:

Vi har kopplat AppleTV till en projektor. Eftersom projektorn inte har HDMI så har jag köpt en HDMI -> VGA + Audio (https://www.dustin.se/product/5010780400/adap...). Ljudet går ut via en 3.5 kontakt till högtalarna.

Via Spotify appen så använder jag volymknapparna på telefonen eller ipaden för att kontrollera ljudet vilket fungerar mycket bra. Men det verkar som att Youtube appen och andra videoappar inte har den möjligheten. För att när jag använder volymknapparna när jag streamar youtube t.ex. så fungerar inte volymknpparna på telefonen eller ipaden, men de gör dom med t.ex. spotify.

Varifrån kopplar du in högtalarna, TV eller projektorn?

Spotify är je en renodlad musik-app medans dom andra du nämner är bild + ljud.

Ursprungligen av CekariYH:

Varifrån kopplar du in högtalarna, TV eller projektorn?

Spotify är je en renodlad musik-app medans dom andra du nämner är bild + ljud.

AppleTv kopplad via adapter till projektorn. I adaptern är en separat utgång för ljud där högtalarna är inkopplade i.

Ah, det syntes inte på bilden på länken du angav att det fanns en ljudanslutning där eller rättare sagt jag såg den inte på jobbets taskiga skärm.

Då förstår inte jag varför det inte funkar, lite skumt :-/

Hoppas nån som kan mer kan hoppa in och hjälpa dig då jag inte är smart nog i detta.

  • Medlem
  • Borås
  • 2016-12-06 17:40

Det låter som att vga-splittern spökar. Det behöver inte vara någon fel på den, den kanske helt enkelt inte stödjer volymjustering när video är involverat.
(En hypotes bara)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-12-06 18:51
Ursprungligen av Ola:

Det låter som att vga-splittern spökar. Det behöver inte vara någon fel på den, den kanske helt enkelt inte stödjer volymjustering när video är involverat.
(En hypotes bara)

Gissar att det är en begränsning i ios, airplay eller hdmi kanske.
La märke till att jag inte fick ändra volym i plex när jag körde airplay till sovrumstv'n (ATV3) förut, och den har hdmi så det är nog inget fel på adaptern.

1
Bevaka tråden