Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Mac, Safari och Mackeeper

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har haft min IMac i ungefär ett år nu och har inte haft några problem tidigare. Dock så har den betett sig riktigt konstigt på den senaste tiden.

Först så har vi inloggningen. Det första problemet är att ikonerna tar sin lilla tid på regera efter man har klickat på dom, vilket jag kunde leva med om det bara var det. Dock så verkar inte tangentbordet vilja regera och jag kan inte skriva in mitt lösenord och jag behöver logga in på gästanvändaren, öppna ett litet dokument, skriva lite så jag vet att tangentbordet funkar, sen ta och logga ut från gästanvändaren och ta och logga in på min vanliga användare.

När jag väl har loggat in så funkar allt som vanligt, utom Safari. Först har jag nu i felar dagar fått upp konstant Mackeeper pop-up reklam, kan knappt klicka på något i Safari utan att den jäkla pop-up fliken kommer upp. Det har dock blivit värre, för nu kan jag inte ens använda Safari. Så fort jag försöker göra något i Safari så kommer en pop-up flik upp och när jag försöker stänga ner den så stänger den istället ner hela Safari samtidigt. Det var tur att jag har Firefox sen tidigare.

Jag har ingen aning om varför den håller på som den gör och varför det är så att det är några saker som inte funkar, medans allt annat verkar funka som det ska.
Vad kan jag göra? Finns det något sätt att få den att sluta bete sig som den gör?

Tack så mycket i förväg // Mathias

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-12-04 21:42

Börja med att söka igenom datorn med Malwarebytes programvara:
https://www.malwarebytes.com/antimalware/mac/

Ursprungligen av mattiL:

Börja med att söka igenom datorn med Malwarebytes programvara:
https://www.malwarebytes.com/antimalware/mac/

Tack så mycket för tipset Det verka ha funkat utmärkt.
Hoppas på att det inte kommer att krångla något i framtiden.

Ursprungligen av Finkyou:

...Hoppas på att det inte kommer att krångla något i framtiden.

Den här typen av krångel är helt upp till dig själv. Var mer försiktig med vad du installerar i datorn.

Den "adware" som du nu har lyckats rensa bort, har kommit in i datorn via något program som du har installerat.

Det kommer ofta via någon video-codec som man blir lurad att man behöver. Ett annat vanligt sätt är en falsk Flash-installationsfil.

Att detta jädra Mackeeper får fortsätta finnas till övergår mitt förstånd????

Ursprungligen av CekariYH:

Att detta jädra Mackeeper får fortsätta finnas till övergår mitt förstånd????

Ja, det kan man undra.

Fast i det här fallet var det väl inte MacKeeper i sig som var problemet, utan någon adware som pumpade ut reklam för MacKeeper.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, det kan man undra.

Fast i det här fallet var det väl inte MacKeeper i sig som var problemet, utan någon adware som pumpade ut reklam för MacKeeper.

Ah, missförstod

1
Bevaka tråden