Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EU avskaffar roamingavgifter

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av zappee:

Typ.
Om man släpper roaming "fritt" så kommer det helt klart bli överbelastning där turister håller till.
Så då kommer de inhemska abonnenterna få betala för det.

Det är väl inte orimligt? Turistintäkterna är ju en storindustri som många ställen går runt på.

  • Medlem
  • 2015-07-09 10:27
Ursprungligen av zappee:

Typ.
Om man släpper roaming "fritt" så kommer det helt klart bli överbelastning där turister håller till.
Så då kommer de inhemska abonnenterna få betala för det.

Med de fair use-gränser som hittills har varit aktuella så tvivlar jag på att det kommer att bli ett stort problem. Kanske på väldigt enskilda ställen vid vissa tillfällen.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-07-09 19:20
Ursprungligen av GustafMA:

Det är väl inte orimligt? Turistintäkterna är ju en storindustri som många ställen går runt på.

Tvivlar på att övriga befolkningen är så sugna på att betala för det

Övriga befolkningen? Så länge de alla hör hemma i samma skatteuppbördsområde så finns det ingen övrig befolkning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-12-02 10:36

Slutpris sökes för fri roaming i EU

Citat:

Nu ska det avgöras hur mycket Europas telefonbolag ska få kräva av varandra i ersättning för den trafik som utbyts. Var pristaket hamnar lär få konsekvenser för telefonpriserna även på hemmaplan.
...
Frågan är en klassisk strid mellan nord och syd. Mer välbärgade och mobiltäta länder i norr vill ha låga grossistpriser för att inte pressa upp priserna på hemmaplan. Stora turistländer i söder vill gärna få in så mycket som möjligt av nedresande mobilpratare.

Är vi förvånade? Inte jag i alla fall

Ursprungligen av BlackSmp:

Är vi förvånade? Inte jag i alla fall

En länk tillsammans med skärmdumpen hade ju varit bra, så blir det lite enklare om man blir nyfiken på vad som faktiskt står i artikeln...
http://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/vRyO5/...

Senast redigerat 2017-05-15 06:46
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

En länk tillsammans med skärmdumpen hade ju varit bra, så blir det lite enklare om man blir nyfiken på vad som faktiskt står i artikeln...
http://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/vRyO5/...

Kanske... Om man vill uppmuntra click baits... (till hälften ett skämt, till hälften ett seriöst svar).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-05-15 18:19
Ursprungligen av cmlewan:

Men systemet där turisten betalar tio gånger mer för att ta bussen från King's Cross till Trafalgar Square gör det inte. En analogi.

Jag råkade ut för det i Indien på några turistattraktioner. Officiella priser var typ 10 rupier för indier, 250 rupier för utlänningar. Fortfarande småpengar för mig (30 kr), så jag brydde mig inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-05-15 18:25

Tele2 skriver: http://www.tele2.se/handla/aktuella-kampanjer...

Citat:

Hur stor andel av datapaketet i ett abonnemang som kan användas för surf i andra EU/EES-länder (dataroaming) baseras på en så kallad fair use policy. Som kund får du använda den dubbla datavolymen framräknad genom att dela ditt månadspris med det maximala EU-grossistpriset per GB (för närvarande 7,7 EUR/GB exklusive moms).

Lite förenklat beror det alltså på att våra stora datapaket är för prisvärda.

Hos Tele2 kommer 1 GB och 5 GB datapaket att få användas fullt ut, 15 GB och 30 GB ger 7 resp. 9 GB fri EU-surf. Obegränsad surf i Sverige, 12 GB i EU.

(jag kollade Tele2 eftersom det är vad jag har)

  • Medlem
  • International user
  • 2017-05-15 23:03
Ursprungligen av BlackSmp:

Är vi förvånade? Inte jag i alla fall

Tack EU!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-05-16 18:35

verkar som mitt gamla fina billiga abonnemang inte omfattas av de nya reglerna. Så för att få "billig" surf utomlands måste jag fyrdubbla min månadskostnad!

får väl vänta tills nya reglerna träder i kraft (och vad det innebär) innan jag bestämmer om jag skall byta operatör.

  • Medlem
  • 2017-05-16 21:34
Ursprungligen av cmlewan:

Bra poäng. Men det är väl så att ett system där vi betalade lika mycket som en person i hemlandet, det skulle just precis fungera. Liksom för ett busskort. Men systemet där turisten betalar tio gånger mer för att ta bussen från King's Cross till Trafalgar Square gör det inte. En analogi.

Det kanske skulle vara kladdigt att vi surfade på lokala taxor. Så då gör vi så här i stället.

Senast jag var turist i London betalade jag precis lika mycket som lokalbefolkningen i kollektivtrafiken. Motsvarigheten till roaming är ju att t. ex. SL skulle skicka ner en buss till London varje gång jag ville ta mig någonstans, naturligtvis skulle de i så fall med god rätt ta lite extra för den turen.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-05-16 22:24
Ursprungligen av cdecl:

Senast jag var turist i London betalade jag precis lika mycket som lokalbefolkningen i kollektivtrafiken. Motsvarigheten till roaming är ju att t. ex. SL skulle skicka ner en buss till London varje gång jag ville ta mig någonstans, naturligtvis skulle de i så fall med god rätt ta lite extra för den turen.

Nu hänger jag inte med.
Motsvarigheten till roaming är att du som svensk betalar extra i tuben eftersom ditt betalkort är kopplat till en svensk bank.
Nu haltar min jämförelse lite eftersom X GB surf via en brittisk basstation sker tack vare ett abonnemang som du har hos Comviq inte kommer den brittiska nätägaren till nytta. Datatrafik, för operatörer är inte gratis. Samtidigt kan Charlie surfa via svenska master utan att betala mer än har gör hemma i Staffordshire.

Direkt tycker jag att beslutet är felaktigt, klart operatören ska få betalt. Men om man tittar i backspegeln, och ser hur de har rånat* turister och resande i över ett årtionde, ja då är det inte mer än rätt.

*Ok, kanske inte rånat. Men de har definitivt tagit ut ockerpris.

  • Medlem
  • 2017-06-05 19:11
Ursprungligen av reboot81:

Nu hänger jag inte med.
Motsvarigheten till roaming är att du som svensk betalar extra i tuben eftersom ditt betalkort är kopplat till en svensk bank.
Nu haltar min jämförelse lite eftersom X GB surf via en brittisk basstation sker tack vare ett abonnemang som du har hos Comviq inte kommer den brittiska nätägaren till nytta. Datatrafik, för operatörer är inte gratis. Samtidigt kan Charlie surfa via svenska master utan att betala mer än har gör hemma i Staffordshire.

Direkt tycker jag att beslutet är felaktigt, klart operatören ska få betalt. Men om man tittar i backspegeln, och ser hur de har rånat* turister och resande i över ett årtionde, ja då är det inte mer än rätt.

*Ok, kanske inte rånat. Men de har definitivt tagit ut ockerpris.

Nej, motsvarigheten är inte att du betalar mer för att du har en svensk bank. SIM-kortet som du har i telefonen är ju inte alls ett betalkort. SIM-kortet är snarare den direkta motsvarigheten till ett biljettkort. Dvs:
SL Access-kort: Fungerar i Stockholm, inte i London.
OysterCard: Fungerar i London, inte i Stockholm.

Motsvarigheten som jag syftade på är alltså att du rimligen skulle få betala mer i tuben om du drar ditt SL Access-kort i London. Utan roaming är det exakt likadant med SIM-kortet du fått från din operatör:
Svenskt SIM-kort: Fungerar med din svenska operatör, inte med brittisk.
Brittiskt SIM-kort: Fungerar med brittisk operatör, inte med din svenska.

Men nu gör vi ju inte så när vi åker tub utomlands. Vi köper ett lokalt reskort på plats och åker med det. På precis samma sätt skulle vi kunna köpa ett lokalt SIM-kort på plats och använda. Att vi inte gör det är naturligtvis för att det är krångligt och att operatörerna i vissa fall rentav förhindrar det genom att låsa telefonen till just dem.

Att ditt svenska betalkort fungerar i Londons tunnelbana är heller inte för att de har något med din svenska bank att göra, utan för att de tar VISA, MasterCard etc. och din bank gav dig ett sådant kort. Det är inte alls självklart att ditt kort fungerar i Storbrittanien. Nu är det inte så vanligt i Sverige men det finns banker som ger ut kort som inte är knutna till de stora drakarna, försök att använda ett sånt ute i världen och se hur bra det går.

Den enda relevanta analogin är eftersändning av post

Lokaltrafik är att, på plats, köpa en lokal tjänst av en lokal operatör - går inte att jämföra med roaming som är något helt annat

Bevaka tråden