Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IOS 10 stöder RAW, men vad är det?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple avslöjade att kommande Iphone har stöd för att fotografera i råformat. 99mac förklarar varför och om du borde jubla.

Läs hela artikeln här

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-16 18:16

För den som vill lära sig mer om råformat rekommenderas de gratis videokurser som Moderskeppet gjort på ämnet.

Råformatsfotografering fungerar med iPhone 6S, 6S+, 7, 7+, iPhone SE, och iPad Pro 9.7.

I och med DNG-stödet i iOS så kan dessa enheter läsa och hantera råfiler från 400 olika kameror.*

Från WWDC: Canon 5DmkIII råfiler redigeras på en iPad.
För enheter med 1GB RAM kan råfiler upp till 60MP redigeras. 2GB RAM fixar bilder på 120MP.

En app utöver LR som kan spara DNG är Manual.

*Med en app som klarar det.
https://developer.xamarin.com/samples/monotou...

Senast redigerat 2016-09-16 19:23

@reboot81, har du testat Manual? Nåt att köpa?

@keptang vad är det du saknar som inte Lightroom har? UI?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-16 23:20

Manual är en manuell app - man ställer in ISO, vit balans, slutartid och manuell fokus. Inte fokus som med vanliga kameraappen, utan som en vanlig kamera där man kan ställa fokus från min till max.
Jag använder appen mycket sällan, men ibland är den toppen.

Ursprungligen av keptang:

@reboot81, har du testat Manual? Nåt att köpa?

"Manual" är trots namnet både manuell och automatisk och funkar bra - 30 kr

Andra appar som klarar DNG är:
ProCam 4 (som jag också använder) http://www.procamapp.com - 50 kr
ProCamera: https://www.procamera-app.com - 50 kr

  • Medlem
  • Uppland
  • 2016-09-17 11:23

Är det skillnad på olika råformat? Det verkar finnas olika filändelser som alla kallas för RAW.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-17 11:53
Ursprungligen av flygarn:

Är det skillnad på olika råformat? Det verkar finnas olika filändelser som alla kallas för RAW.

Ja det är olika. Canon kör sitt egna .CR2, Nikon .NEF, Sony .ARW.
Många andra (Apple, DJI mfl) har hakat på Adobes öppna standard DNG.

Om Apples bilder-app kommer stödja dessa icke-DNG format återstår att se, men genom RawExpose (videon jag länkade till) så har man visat att det funkar med bilder-tillägg.

"Hundratals programvarutillverkare som Apple och Google har utvecklat stöd för DNG. Och kameratillverkare såsom Casio, Ricoh, Samsung, Leica och Pentax har infört kameror som fotograferar i DNG-format."
Citatet ovan kommer från en bra sammanfattning här: http://www.thommyandersen.se/dng-eller-inte-d...

Själv har jag sedan 2004 fotograferat i RAW-format med ett antal olika kameror.

Med Lightroom kom möjligheten att konvertera alla dessa olika format till DNG, vilket jag har gjort och fortfarande gör med mina nuvarande kameror.

Varför? Jo, av två skäl:

1. Kameramodeller kommer och går - även tillverkare kan försvinna. Se bara på Samsung som hoppat av kameratåget.
Kanske man därför en vacker dag står där med ett filformat på lagrade bilder som inte går att fixa till ytterligare.

2. Att ha ett filformat som är "universellt" och som man kan anta står sig framöver.
Adobe har idag en totalt dominerande ställning inom fotoredigering och jag antar därför att deras öppna format står sig.

Att kameratillverkarna (förutom de ovan nämnda) ändå använder sina proprietära format, tror jag kommer att förändras ändras i och med att DNG får ökad spridning och blir standard, framför allt genom ett ökat RAW-fotograferande med mobiltelefonerna som drivande kraft.
Att Apple och Google stöder DNG kommer säker att vara drivande här.

Ju fler tillverkare som börjar använda DNG desto enklare blir det för tillverkarna av fotoredigeringsprogram i och med att man inte behöver lägga till en massa nya saker i programmet, för att kunna jobba med de proprietära formatens versioner och uppdateringar.

Själv har jag genom detta fått nytt liv i många av mina gamla DNG-konverterade bilder med Lightrooms senaste versioner, som är starkt förbättrade under åren och som plockar fram bilder som jag på den tiden inte trodde var möjligt.

Sen är det en helt annan sak att Adobes tolkning av de olika kameratillverkares RAW-filer inte alltid är helt bra - bilder kan mycket väl blir betydligt bättre i kamerans egen programvara, t ex Canons Digital Photo Professional (DPP). Då kan man köpa eller själv tillverka kameraprofiler till Lightroom, som ger i stort samma färger i RAW-filerna som Canon tänkt sig. Men det är ett kapitel för sig.....

Tycker man att DGN-bilderna tar för stor plats i lagring kan man i Lightroom spara dom i "förstörande" format utan större kvalitetsförsämring enl min erfarenhet. iPhonebilder i DNG blir då ofta 4-8 mb i stället för 12 mb...... att jämföra med c:a 2-3 mb i jpgformat.......
-------------------
Nedan några testbilder som jag i dagarna tagit för att testa DNG på min iPhone SE - vilka är "vanliga" jpg och vilka är "framkallade" i Lightroom och sparade som jpg?
Filstorlekarna är ung lika stor på alla fyra filerna (dryga 200 Kb) - i den kompression (kvalitet) och upplösning (1024x768) som jag valde att spara jpg i.

Senast redigerat 2016-09-17 15:40
Ursprungligen av reboot81:

För den som vill lära sig mer om råformat rekommenderas de gratis videokurser som Moderskeppet gjort på ämnet.

Råformatsfotografering fungerar med iPhone 6S, 6S+, 7, 7+, iPhone SE, och iPad Pro 9.7.

I och med DNG-stödet i iOS så kan dessa enheter läsa och hantera råfiler från 400 olika kameror.*

Från WWDC: Canon 5DmkIII råfiler redigeras på en iPad.
För enheter med 1GB RAM kan råfiler upp till 60MP redigeras. 2GB RAM fixar bilder på 120MP.

En app utöver LR som kan spara DNG är Manual.

*Med en app som klarar det.
https://developer.xamarin.com/samples/monotou...

Älskar Moderskeppet! Har lärt mig så himla mycket från dem och hittar nästan alltid svaret där om det är något jag undrar över när det gäller bildredigering eller Adobe-paketet.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-19 23:44
Ursprungligen av Redaktionen:

Apple avslöjade att kommande Iphone har stöd för att fotografera i råformat. 99mac förklarar varför och om du borde jubla.

Läs hela artikeln här

Fick RawExpose att funka med 5DmkII, en NEF samt en DJI DNG. Trots att appen endast är proof of concept så bådar det gott. Viss fördröjning när en bild laddades märktes, säg att en 25MB bild tagen med EOS-1D X tar 1,5s att ladda på en iPhone 6+. Väl öppnad är bilden som vilken annan bild.
Att en iPhone klår en Mac Pro

visar lite vart Apple kommer gå - mot små minidatorer som går att ringa med. Samt redigera bautafiler.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-20 19:38
Ursprungligen av fullkoll:


ProCamera: https://www.procamera-app.com - 50 kr

Är nu på rea. (-40%)
Aldrig sett en lika väldokumenterad app. Mycket info på hemsidan och i appen.
En genomgång med fokus på RAW-foto med Pro Camera på iPhone finns att läsa här.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-10-21 09:09
Ursprungligen av reboot81:

Är nu på rea. (-40%)
Aldrig sett en lika väldokumenterad app. Mycket info på hemsidan och i appen.
En genomgång med fokus på RAW-foto med Pro Camera på iPhone finns att läsa här.

Jag har aldrig riktigt fastnat för varken att plåta mer seriöst med telefonen, inte heller att editera foton i telefonen. Det känns för mig begränsat men framför allt känns det..."trångt", i telefonen.

Jag plåtar med min 5DmkII och editerar i LR/PS på min iMac. Jag skulle nog aldrig känna mig bekväm med att editera på min telefon eller iPad för den delen. Säger absolut inte att det är fel, bara uttrycker att det nog inte är alla som är bekväma med det. I vilka lägen använder du det framför mer "stationär editering"?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-25 14:45
Ursprungligen av zinned:

Jag har aldrig riktigt fastnat för varken att plåta mer seriöst med telefonen, inte heller att editera foton i telefonen. Det känns för mig begränsat men framför allt känns det..."trångt", i telefonen.

Jag plåtar med min 5DmkII och editerar i LR/PS på min iMac. Jag skulle nog aldrig känna mig bekväm med att editera på min telefon eller iPad för den delen. Säger absolut inte att det är fel, bara uttrycker att det nog inte är alla som är bekväma med det. I vilka lägen använder du det framför mer "stationär editering"?

Fullformat och LR är idealet så klart. Mobilfoto är något som är möjligt med den pryl man alltid har med sig, även om det är bökigt och trångt att fixa bilder på en liten mobilskärm.

1
Bevaka tråden