Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adresser till etiketter

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Ska skriva ut etiketter från ett adressregister jag har.
Registret har jag både i Excel-format och som vanlig text-fil där uppgifterna är avgränsade med semikolon.

Hur gör jag det enklast och med vilket program.
Har försökt fixa det i kvarken men det är för mycket jobb. Word och Excel har jag i stort sett aldrig använt, till något sånt här i alla fall men jag anar att lösningen finns där. Någon som kan hjälpa mig?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-08-22 10:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av exzero
Hej!

Ska skriva ut etiketter från ett adressregister jag har.
Registret har jag både i Excel-format och som vanlig text-fil där uppgifterna är avgränsade med semikolon.

Hur gör jag det enklast och med vilket program.
Har försökt fixa det i kvarken men det är för mycket jobb. Word och Excel har jag i stort sett aldrig använt, till något sånt här i alla fall men jag anar att lösningen finns där. Någon som kan hjälpa mig?

File Maker Pro är lämpligast till register och etikettutskrifter. Finns färdiga layoutmallar både för register och etiketter. Annars är det mycket enkelt att göra mallar själv.

Tack för tipset. Har dock inte tillgång till Filemaker. Löste det med Word, efter en del letande. Gick faktiskt jäkligt smidigt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-08-22 10:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av exzero
Tack för tipset. Har dock inte tillgång till Filemaker. Löste det med Word, efter en del letande. Gick faktiskt jäkligt smidigt.

Det var ju bra. Excel är mycket kompetent program men jag föredrar program som är bäst på det de är skrivna för:
Excel till kalkyler, Indesign till layout, Photoshop till bildbehandling, Word och t o m Textredigerare till att skriva text, FileMaker till registrar och Freehand till vektorgrafik.
Excel, Word och Corel som alltiallo program - nej tack. Det blir aldrig ett bra resultat och bara problem för eventuella samarbetspartners.

Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
Excel, Word och Corel som alltiallo program - nej tack. Det blir aldrig ett bra resultat och bara problem för eventuella samarbetspartners.

Det vet jag mycket väl. Men i det här fallet måste jag, om än motvilligt, erkänna att Word löste det väldigt smidigt. 5 klick så var det klart. Typ.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-22 11:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av exzero
Det vet jag mycket väl. Men i det här fallet måste jag, om än motvilligt, erkänna att Word löste det väldigt smidigt. 5 klick så var det klart. Typ.

Jepp, etikett-funktionen i Word är riktigt bra. Finns ingen anledning att köpa Filemaker för det...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-08-22 11:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av mattan
Jepp, etikett-funktionen i Word är riktigt bra. Finns ingen anledning att köpa Filemaker för det...

Om man tänker långsiktigt är inte FileMaker bätre lämpat för register och etiketter?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-22 11:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
Om man tänker långsiktigt är inte FileMaker bätre lämpat för register och etiketter?

Varför skulle det vara bättre på lång sikt för etiketter? Det gör väl ingen skillnad?

Om en kund har Office och vill kunna skriva ut adressetiketter (och inte är intresserad av en massa annat man kan göra med FM) så är det enligt min mening fel att sälja på dem ytterligare programvara.

Om man däremot vill ha en programvara för register i allmänhet så är givetvis FM det självklara valet men det var det ju itne frågan om här.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-08-22 11:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av mattan
Varför skulle det vara bättre på lång sikt för etiketter? Det gör väl ingen skillnad?

Om en kund har Office och vill kunna skriva ut adressetiketter (och inte är intresserad av en massa annat man kan göra med FM) så är det enligt min mening fel att sälja på dem ytterligare programvara.

Om man däremot vill ha en programvara för register i allmänhet så är givetvis FM det självklara valet men det var det ju itne frågan om här.

Jag skrev: ...på långsikt för register och ....

1
Bevaka tråden