Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förvalta bilder mellan olika enheter

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av reboot81:

Bara att exportera alla bilder ur LR och importera i Bilder.app.

Men om LR är Volvos senaste XC90 med dragkrok takräcke och backvarnare så är Bilder.app en Biltemacykel som kommer utan stänkskärmar lås och cykellampor.
Bilder.app är enligt mig och många i Beta-stadiet, dvs ett program som inte är färdigt, det fattas funktioner tex.

Det kanske trots allt är bra som det är? Har tyvärr inte den erfarenhet att kunna avgöra vilket som är bäst. Nu får jag lite beslut-ångest över vilken jag ska välja. Jag kanske behåller som det är men hittar en annan form av synkning i stället för dropbox. Jag har läst hur du förklarar på ovan inlägg (tack för utförlig beskrivning) och det är lite svårt att förstå hur man ska göra. Jag har försökt läsa på om LR mobile (på Moderskeppet) och den verkar primärt inte syfta att synka bilder från iOS enhet till datorn - utan bara när man ska redigera dem iPad? Jag brukar inte redigera mina bilder i min iPhone eller iPad utan vill helst synka göra det på datorn.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-05-24 23:37
Ursprungligen av calinou:

Det kanske trots allt är bra som det är? Har tyvärr inte den erfarenhet att kunna avgöra vilket som är bäst. Nu får jag lite beslut-ångest över vilken jag ska välja. Jag kanske behåller som det är men hittar en annan form av synkning i stället för dropbox. Jag har läst hur du förklarar på ovan inlägg (tack för utförlig beskrivning) och det är lite svårt att förstå hur man ska göra. Jag har försökt läsa på om LR mobile (på Moderskeppet) och den verkar primärt inte syfta att synka bilder från iOS enhet till datorn - utan bara när man ska redigera dem iPad? Jag brukar inte redigera mina bilder i min iPhone eller iPad utan vill helst synka göra det på datorn.

Jo Lightroom mobil är primärt till för att synka bilder från iOS till dator.

Ursprungligen av reboot81:

Bara att exportera alla bilder ur LR och importera i Bilder.app.

Men om LR är Volvos senaste XC90 med dragkrok takräcke och backvarnare så är Bilder.app en Biltemacykel som kommer utan stänkskärmar lås och cykellampor.
Bilder.app är enligt mig och många i Beta-stadiet, dvs ett program som inte är färdigt, det fattas funktioner tex.

Kul liknelse.

Jag har två stora problem med Bilder.

Det ena är namnet som gör det svårt att söka på nätet. Bilder/Photos är lite för generellt

Det andra är hur jag ska göra när jag snart når taket på 50 GB på icloud. Jag har inte lust att utöka gränsen och dessutom så räcker inte hårddisken på min huvuddator till för att ta lagra sådana mängder.

(Jag tar ner allt i orginal på min huvuddator så att jag vet att jag har allt hemma utifall att det någon gång skulle hända Apple något...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-05-25 08:28
Ursprungligen av BlackSmp:

Kul liknelse.

Jag har två stora problem med Bilder.

Det ena är namnet som gör det svårt att söka på nätet. Bilder/Photos är lite för generellt

Det andra är hur jag ska göra när jag snart når taket på 50 GB på icloud. Jag har inte lust att utöka gränsen och dessutom så räcker inte hårddisken på min huvuddator till för att ta lagra sådana mängder.

(Jag tar ner allt i orginal på min huvuddator så att jag vet att jag har allt hemma utifall att det någon gång skulle hända Apple något...

Googla på photos.app (os x)

Ursprungligen av reboot81:

Googla på photos.app (os x)

Första träffen... "Google Photos - Android Apps on Google Play"

Tack, jag tänkte inte på det.

Ursprungligen av reboot81:

Jo Lightroom mobil är primärt till för att synka bilder från iOS till dator.

Jag undrar om bilderna läggs över/synkas mot en molntjänst eller direkt i datorn? Ska man ta bort bilderna manuellt efter att man synkat bilderna över till LR på datorn?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-05-26 08:52

Om du SYNKAR så innebär det att båda enheterna blir lika. Tar du bort på den ena, försvinner det från den andra.
Om du ÖVERFÖR betyder det att kopiera från en enhet till en annan. Tar du bort på den ena händer det ingenting på den andra.
Vilket LRmobile gör, vet jag inte

Ursprungligen av kenjon:

Om du SYNKAR så innebär det att båda enheterna blir lika. Tar du bort på den ena, försvinner det från den andra.
Om du ÖVERFÖR betyder det att kopiera från en enhet till en annan. Tar du bort på den ena händer det ingenting på den andra.
Vilket LRmobile gör, vet jag inte

Tack för infon om det. Faktum att jag var osäker på vad synkar innefattar. Nu fick jag tyvärr inte något svar ang. LR mobile om bilderna mellanlandar på ett moln eller inte.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-05-26 10:44
Ursprungligen av calinou:

Tack för infon om det. Faktum att jag var osäker på vad synkar innefattar. Nu fick jag tyvärr inte något svar ang. LR mobile om bilderna mellanlandar på ett moln eller inte.

Och även om Adobe eller andra hävdar den funktionen så kan du aldrig veta hur det verkligen ligger till utan att prova.

Synk betyder att A blir som B, men oftast bara en riktning eller det som går att synka.
Som sagt prova dig fram så ser du och lär dig.

Ursprungligen av reboot81:

Och även om Adobe eller andra hävdar den funktionen så kan du aldrig veta hur det verkligen ligger till utan att prova.

Synk betyder att A blir som B, men oftast bara en riktning eller det som går att synka.
Som sagt prova dig fram så ser du och lär dig.

Så man vet inte riktigt om det är på ett moln eller inte och ifall man ska ev. betala för den tjänsten? I ett annat sammanhang hade jag nog provat men vad gäller bilder så är det riskabelt att prova sig fram har jag fått erfara. Även med backup.
Tack för all hjälp!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-05-26 13:14
Ursprungligen av calinou:

Så man vet inte riktigt om det är på ett moln eller inte och ifall man ska ev. betala för den tjänsten? I ett annat sammanhang hade jag nog provat men vad gäller bilder så är det riskabelt att prova sig fram har jag fått erfara. Även med backup.
Tack för all hjälp!

LR CC = Lightroom Creative Cloud (=Moln)

http://www.adobe.com/se/products/lightroom-mo...
"Creative Cloud Photography", "Nå fotona oavsett var du är"

https://helpx.adobe.com/mobile-apps/help/ligh...
"Does Lightroom for mobile store my original image files online?

Lightroom for mobile is designed to sync photos between your computer and mobile devices. To make this possible Lightroom stores JPEG, PNG, video, and DNG (Android version only) files in the cloud."

Nej, det är inte riskabelt att prova sig fram. Skapa en ny (test)katalog och ställ in med LR mobile på datorn & på mobilen. Ta ett par testbilder och se hur det funkar. Sen slänger du katalogen och tar ett beslut om du vill införa det skarpt på din (huvud)LR-katalog.

Ursprungligen av reboot81:

LR CC = Lightroom Creative Cloud (=Moln)

http://www.adobe.com/se/products/lightroom-mo...
"Creative Cloud Photography", "Nå fotona oavsett var du är"

https://helpx.adobe.com/mobile-apps/help/ligh...
"Does Lightroom for mobile store my original image files online?

Lightroom for mobile is designed to sync photos between your computer and mobile devices. To make this possible Lightroom stores JPEG, PNG, video, and DNG (Android version only) files in the cloud."

Nej, det är inte riskabelt att prova sig fram. Skapa en ny (test)katalog och ställ in med LR mobile på datorn & på mobilen. Ta ett par testbilder och se hur det funkar. Sen slänger du katalogen och tar ett beslut om du vill införa det skarpt på din (huvud)LR-katalog.

Tack för länken! jag hade inte hittat själv.
Jag har CC paket och beträffande molnet så kan man välja om man ska använda den eller inte vilket jag valt att inte använda. Men det jag undrade om man hamnar automatiskt till deras moln när man skaffar sig appen LR mobile. Liksom att det blir samma princip som iCloud/ bilder.
Det som jag tycker är konstig att det står så här. "Lightroom for mobile is designed to sync photos between your computer and mobile devices". Varför ska man synka bilderna från datorn mot mobilen och iPaden när det borde vara tvärtom?

Ursprungligen av calinou:

...det står så här. "Lightroom for mobile is designed to sync photos between your computer and mobile devices". Varför ska man synka bilderna från datorn mot mobilen och iPaden när det borde vara tvärtom?

Den engelska texten som du citerar - läs den en gång till.

Det står "mellan din dator och mobila enheter".

Det står inte "från dator mot mobila enheter".

Synkning kan gå i båda riktingarna. Det är ju liksom det som är meningen med synkning - att se till att det blir samma på flera ställen, oavsett om förändringen sker på ena eller andra stället.

Det står även så:
"The Lightroom for mobile app gives you the tools you need to capture, organize, edit, and share photos on your smartphone and tablet."

Ursprungligen av calinou:

Det står även så:
"The Lightroom for mobile app gives you the tools you need to capture, organize, edit, and share photos on your smartphone and tablet."

Det förändrar väl inte det Jesper skrev?

Ursprungligen av calinou:

Det står även så:
"The Lightroom for mobile app gives you the tools you need to capture, organize, edit, and share photos on your smartphone and tablet."

Jaha, det står säkert mycket där. Men relevansen i sammanhanget är ju noll och intet.

Du nämner detta nya citat som om det på något sätt skulle motsäga det jag skrev. Det gör det inte. Inte det minsta.

Senast redigerat 2016-05-26 20:18

Jag är tacksam för att Jesper förtydligade eftersom jag tolkade lite fel och trodde att LR mobile var främst en app som ”synkar” bilderna till datorn. Nu hittade jag en film som förklarar allting och visar att man kan hålla på redigera bilder fram och tillbaka mellan olika enheter - om man så vill.
Tack alla för hjälpen!

  • Avstängd
  • 2016-05-26 23:04
Ursprungligen av calinou:

Jag är tacksam för att Jesper förtydligade eftersom jag tolkade lite fel och trodde att LR mobile var främst en app som ”synkar” bilderna till datorn. Nu hittade jag en film som förklarar allting och visar att man kan hålla på redigera bilder fram och tillbaka mellan olika enheter - om man så vill.
Tack alla för hjälpen!

Du har nyss fått förklarat vad ordet synkar betyder och trots det använder det fel.

Jag är lite nyfiken på varför du frågar oss om hur vi gör när du i verkligheten inte vågar testa för du drar den automatiska slutsatsen att det kommer krångla.

  • Avstängd
  • 2016-06-10 07:38
Ursprungligen av calinou:

Jag är tacksam för att Jesper förtydligade eftersom jag tolkade lite fel och trodde att LR mobile var främst en app som ”synkar” bilderna till datorn. Nu hittade jag en film som förklarar allting och visar att man kan hålla på redigera bilder fram och tillbaka mellan olika enheter - om man så vill.
Tack alla för hjälpen!

Ursprungligen av Hffre:

Du har nyss fått förklarat vad ordet synkar betyder och trots det använder det fel.

Jag är lite nyfiken på varför du frågar oss om hur vi gör när du i verkligheten inte vågar testa för du drar den automatiska slutsatsen att det kommer krångla.

Jag väntar på ett svar på min fråga.

Ursprungligen av Hffre:

Jag väntar på ett svar på min fråga.

Har kommit på vad jag ska göra men tänker inte hålla på testa.
Jag vet skillnaden mellan synka, överföra eller ha bilder svävande på moln.

Utifrån diskussionen och råd från tråden har jag bestämt mig för att behålla LR men kombinera med bättre lösning än som jag har nu.
Ev. skulle jag vilja överföra bilderna till datorn via Phototransfer i stället för att synka med Dropbox. Vidare skulle jag vilja säkerhetskopiera min .lrcat även mot dropbox (utöver mot Time Capsule - vilket verkar som den gör).
LR-mobile appen är bra är bra att ha ifall jag t ex ska bearbeta bilder på appar i min mobil eller iPad (enligt länk nedan)
http://www.moderskeppet.se/lightroom/mobile/

Jag tänker inte ändra på allting själv utan ska fråga hos lämplig support.
Stor tack för er hjälp och råd!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-10 19:33
Ursprungligen av calinou:

Har kommit på vad jag ska göra men tänker inte hålla på testa.
Jag vet skillnaden mellan synka, överföra eller ha bilder svävande på moln.

Utifrån diskussionen och råd från tråden har jag bestämt mig för att behålla LR men kombinera med bättre lösning än som jag har nu.
Ev. skulle jag vilja överföra bilderna till datorn via Phototransfer i stället för att synka med Dropbox. Vidare skulle jag vilja säkerhetskopiera min .lrcat även mot dropbox (utöver mot Time Capsule - vilket verkar som den gör).
LR-mobile appen är bra är bra att ha ifall jag t ex ska bearbeta bilder på appar i min mobil eller iPad (enligt länk nedan)
http://www.moderskeppet.se/lightroom/mobile/

Jag tänker inte ändra på allting själv utan ska fråga hos lämplig support.
Stor tack för er hjälp och råd!

Trådlös synk (dvs bilder från mobil till dator) mellan mobilen och datorn fixar Lightroom appen på mobilen.
https://helpx.adobe.com/se/lightroom/help/lig...
På mobilen startar du appen, loggar in och sätter på synk eller vad det heter. Finns inte så mycket att välja på så det löser du.

EDIT: Här går de igenom allt i Lightroom mobile appen på svengelska. Välj rubriken "Sidofältet".

Och säkerhetskopian av Katalogen kan du göra manuellt, bara att kopiera lrcat-filen till Dropbox med jämna mellanrum.

Ursprungligen av reboot81:

Trådlös synk (dvs bilder från mobil till dator) mellan mobilen och datorn fixar Lightroom appen på mobilen.
https://helpx.adobe.com/se/lightroom/help/lig...
På mobilen startar du appen, loggar in och sätter på synk eller vad det heter. Finns inte så mycket att välja på så det löser du.

EDIT: Här går de igenom allt i Lightroom mobile appen på svengelska. Välj rubriken "Sidofältet".

Och säkerhetskopian av Katalogen kan du göra manuellt, bara att kopiera lrcat-filen till Dropbox med jämna mellanrum.

Tack för alla länkar. Då har jag lite att läsa på!
Ifall man väljer trådlös synk kan man undra hur det blir nästa gång den synkar om det kan bli dubbletter eftersom de bilderna som synkades tidigare blir kvar på mobilen.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-10 21:07
Ursprungligen av calinou:

Tack för alla länkar. Då har jag lite att läsa på!
Ifall man väljer trådlös synk kan man undra hur det blir nästa gång den synkar om det kan bli dubbletter eftersom de bilderna som synkades tidigare blir kvar på mobilen.

Sätt på, ta en bild och prova. Risken är att du får en kopia av en bild. Inte värre än så, eller hur?

Dold text:

Nej du kommer inte få dubbletter i LR, det är det som jag menar med synkning.
Hade det vart så illa så hade jag ju självklart upplyst dig om det.
Och då hade jag använt termen "kopiera".

Ursprungligen av reboot81:

Sätt på, ta en bild och prova. Risken är att du får en kopia av en bild. Inte värre än så, eller hur?

Dold text:

Nej du kommer inte få dubbletter i LR, det är det som jag menar med synkning.
Hade det vart så illa så hade jag ju självklart upplyst dig om det.
Och då hade jag använt termen "kopiera".

Tack för ditt stöd, ska försöka!

Calinou, fixa du aldrig ett Flickr konto? Där kan du ju lagra alla dina bilder och kostar ju inget (än så länge)?

Ursprungligen av CekariYH:

Calinou, fixa du aldrig ett Flickr konto? Där kan du ju lagra alla dina bilder och kostar ju inget (än så länge)?

Har provat för länge sedan. Det var något som något som jag tyckte inte passade. Varför föredrar du Flickr jämfört med de andra förslagen?

  • Avstängd
  • 2016-06-14 11:25
Ursprungligen av calinou:

Har provat för länge sedan. Det var något som något som jag tyckte inte passade. Varför föredrar du Flickr jämfört med de andra förslagen?

1TB i utrymme är en av anledningarna.
Bäst att skapa ett konto innan dom börjar ta betalt.

Nu har jag fått hjälp från supporten, är mycket nöjd och ska inte experimentera med nya saker. Tydligen, enligt supporten är det väldigt många som har sådana problem med att hitta optimal lösning för bild-synkning/hantering mellan olika enheter och datorn.
För min del behåller vi som det är att synka via Dropbox men det blir även en backup av lightroom 5 Catalog lr.cat på Dropbox förutom i Time Capsule.

  • Avstängd
  • 2016-06-14 11:47
Ursprungligen av calinou:

Nu har jag fått hjälp från supporten, är mycket nöjd och ska inte experimentera med nya saker. Tydligen, enligt supporten är det väldigt många som har sådana problem med att hitta optimal lösning för bild-synkning/hantering mellan olika enheter och datorn.
För min del behåller vi som det är att synka via Dropbox men det blir även en backup av lightroom 5 Catalog lr.cat på Dropbox förutom i Time Capsule.

Bara om man blandar in andra appar än Apple´s. Använder man Bilder för iOS och OS X med iCloud Bildbibliotek påslaget är det inte många som har problem. Enda problemet man kan tänka att dom får är att man måste köpa mer utrymme i iCloud. För 5GB räcker inte långt.

Ursprungligen av calinou:

Har provat för länge sedan. Det var något som något som jag tyckte inte passade. Varför föredrar du Flickr jämfört med de andra förslagen?

Som sagt, 1TB gratis (har 18 200+ foton och 3% utnyttjat än så länge) och bra hantering av Album, auto backup av iOS enheter mm.

Bevaka tråden