Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilder och "felaktiga" namn på ansikten

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har lyckats skapa ett antal felaktiga namn bland mina ansikten. Det är felstavningar och liknande. Konsekvenserna är att när jag ska namnge ansikten så föreslår Bilder flera namn. Exempelvis

Karl Karlsson
Karl
Karl K
KArl Karlsson
Karl Karlssons

etc

Hur i hela friden blir jag av med dessa misstag? Så vitt som jag kan se så har jag tagit bort alla felaktiga taggar på mina bilder men förslagen kommer hela tiden fram och det är en aning irriterande.

Jag har googlat men inte hittat något bra förslag som jag lyckas med.

Edit: Gjorde ett nytt försök med google och det verkar nästan som att enda alternativet är att börja om med ett nytt fotobibliotek... Eller att hacka SQL-databasen...

Ursprungligen av BlackSmp:

...Så vitt som jag kan se så har jag tagit bort alla felaktiga taggar på mina bilder men förslagen kommer hela tiden fram och det är en aning irriterande...

Min gissning är att det finns taggar kvar. Det borde inte komma upp förslag på namn som inte finns bland taggarna.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Min gissning är att det finns taggar kvar. Det borde inte komma upp förslag på namn som inte finns bland taggarna.

Jo, fast i sådana fall så borde jag kunna hitta ansikten med den varianten men sökningar i Bilder på ett sådant namn är tomt.

Det verkar som SQL-databasen i bildbiblioteket tappar bort sig.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-05-06 13:03
Ursprungligen av BlackSmp:

Jo, fast i sådana fall så borde jag kunna hitta ansikten med den varianten men sökningar i Bilder på ett sådant namn är tomt.

Det verkar som SQL-databasen i bildbiblioteket tappar bort sig.

Man "kan" gå in och rota.
https://discussions.apple.com/thread/7002391?...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-06 14:19
Ursprungligen av BlackSmp:

Hur i hela friden blir jag av med dessa misstag? Så vitt som jag kan se så har jag tagit bort alla felaktiga taggar på mina bilder men förslagen kommer hela tiden fram och det är en aning irriterande.

Du kanske redan är medveten om den inbyggda rättningsmöjligheten i Bilder (som inte helt löser problemet), men jag nämner det ändå eftersom slutresultatet blir lite mindre irriterande.

När du väljer albumet Ansikten (där man ser alla namngivna ansikten samlade som cirklar) kan du markera de cirklar som egentligen är samma person men fått olika namn (cmd-klicka för att markera flera) och sedan högerklicka och välja alternativet "Slå ihop ansikten". Det tar inte bort de tidigare felaktiga namnen från databasen, men de kommer sist i listan med föreslagna namn, efter existerande ansikten och namn ur adressboken.

Annars som @reboot föreslog, manuellt redigera i ~/Pictures/Bilder-bibliotek.photoslibrary/Database/apdb/Person.db

Jo, jag vet, men eftersom inga bilder är felaktigt taggade så finns inga att slå ihop

Jag provade Reparation av Bilder tidigare idag men det hjälpte inte så nästa steg är att uppbåda kraft att ge mig på Persons.db

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-06 14:37
Ursprungligen av BlackSmp:

Jo, jag vet, men eftersom inga bilder är felaktigt taggade så finns inga att slå ihop

Jag provade Reparation av Bilder tidigare idag men det hjälpte inte så nästa steg är att uppbåda kraft att ge mig på Persons.db

Nej, om du redan korrigerat alla taggar direkt i bilderna får du först tagga en bild fel för att kunna korrigera via samlingssidan.

Jag ringade in en kastrull i en bild och gav den namnet Kastrull. Sedan valde jag från samlingssidan med högerklick "Ta bort person från Ansikten". Kastrull dyker fortfarande upp som förslag när jag ska tagga en ny bild, men hamnar i alla fall inte i bokstavsordning utan allra sist. Testade även att slå ihop en person som både var taggad med för+efternam och enbart förnamn. Nu kommer förslaget med enbart förnamnet allra sist.

Ursprungligen av IngoX:

Nej, om du redan korrigerat alla taggar direkt i bilderna får du först tagga en bild fel för att kunna korrigera via samlingssidan.

Jag ringade in en kastrull i en bild och gav den namnet Kastrull. Sedan valde jag från samlingssidan med högerklick "Ta bort person från Ansikten". Kastrull dyker fortfarande upp som förslag när jag ska tagga en ny bild, men hamnar i alla fall inte i bokstavsordning utan allra sist.

Jag provade också på det där sättet men det löste som sagt inte mitt problem. Jag ska prova med SQL - när jag uppbådat tillräckligt med mod

1
Bevaka tråden