Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp vid val av iMac!

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-04-17 10:18
Ursprungligen av pick-me-up:

Touché!
Knappast … så för mig är det viktigast att bara välja SSD och lagom mycket minne. Resten räcker för mina behov och blir även över!
MEN jag ska försöka vänta ut nästa ”modell” av iMac. OM det inte dröjer för länge. Händer det ingenting på den fronten i år, då får jag knalla in på Grafit i Sundsvall och göra lite affärer. Förutsatt att de kan leverera en iMac med SSD.

Gissar att det dröjer innan det kommer en ny. Den har redan fått skylake cpu och intel har inget nytt i närtid.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2016-04-17 12:48
Ursprungligen av Json_81:

Gissar att det dröjer innan det kommer en ny. Den har redan fått skylake cpu och intel har inget nytt i närtid.

Apple tog bara skylakearkitekturen halvvägs iom att de inte implementerat Thunderbolt 3 ännu. Dessutom släpper både AMD och Nvidia nya grafikkort så en ny iMac snart är inte omöjligt men det ryktas inte något om detta ännu så det är säkert en bit bort.

Gällande Premiere Pro och Final Cut så är Final Cut effektivare:

https://m.youtube.com/watch?v=7H3XV8II4fo

Mitt råd gällande icke uppgraderingsbara maskiner är att köpa det bästa man har råd med så orkar maskinen längre.

Ursprungligen av gmail:

Mitt råd gällande icke uppgraderingsbara maskiner är att köpa det bästa man har råd med så orkar maskinen längre.

Nästan ingen skillnad i Speedtest, fast den andra iMacen har mycket bättre specs.
Kan någon förklara vad är det vits att köpa en dyrare CPU och grafikkort samt mer minne, om resultaten skiljer så lite?
(OM vi utgår ifrån att de här videos är pålitliga.)

https://www.youtube.com/watch?v=M9IM0pLcd6o
https://www.youtube.com/watch?v=sl_sJIv2J8Y

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-18 02:00
Ursprungligen av pick-me-up:

Nästan ingen skillnad i Speedtest, fast den andra iMacen har mycket bättre specs.
Kan någon förklara vad är det vits att köpa en dyrare CPU och grafikkort samt mer minne, om resultaten skiljer så lite?
(OM vi utgår ifrån att de här videos är pålitliga.)
https://www.youtube.com/watch?v=M9IM0pLcd6o
https://www.youtube.com/watch?v=sl_sJIv2J8Y

I de klippen mäter han endast lagringsenhetens skriv/läs-hastighet. Det är en helt annan sak om man mäter processor/grafik-prestanda mellan de två datorerna.

TS:

Diagrammet nedan visar processorprestanda. Det som är intressant är hur stapel 2 & 4 (i5/i7) skiljer sig åt emellean, med stapel 1 som referens. (Din förra dator, må den vila i frid.)
Blå stapel visar en processorkärna som de vanligaste programmen nyttjar. Tyngre program, såsom FCPX och Lightroom kan nyttja flera parallella kärnor. Samtliga processorer här är fyrkärniga vilket i bästa fall ger upp till 4ggr mer beräkningskraft, om programmen som körs är skapade för detta. Det har du (mest) nytta av när datorn jobbar för fullt tex vid rendering av film. Hur mycket, eller rättare sagt hur liten del av tiden en dator verkligen nyttjar fler än en kärna är nog en parameter man sällan tar i beaktning.

Så i7 är snabbare än i5, speciellt när det gäller prestandan för flerkärnig användning. Annars är skillnaden inte lika drastisk.

Videoklippen @pick-me-up länkade till visar hur brutalt snabb den interna SSD:n är. I grova drag 10ggr så snabb som en USB3 disk, och 15ggr så snabb som standarddisken i din bortgånge iMac.

Du kommer inte bli missnöjd med den enklaste 27" 5K iMac med SSD.

Ursprungligen av reboot81:

I de klippen mäter han endast lagringsenhetens skriv/läs-hastighet. Det är en helt annan sak om man mäter processor/grafik-prestanda mellan de två datorerna.

Videoklippen @pick-me-up länkade till visar hur brutalt snabb den interna SSD:n är. I grova drag 10ggr så snabb som en USB3 disk, och 15ggr så snabb som standarddisken i din bortgånge iMac.

Du kommer inte bli missnöjd med den enklaste 27" 5K iMac med SSD.

Tack för kanonbra svar, Bo! Det var precis så jag hade tänkt också, men du var nog först som skrev det rakt ut! Annars rekommenderar nästan alla att välja alltid de värsta specs man kan, oavsett om man behöver det eller ej.
(Det var inte min dator som du syftar till, utan Saras … ) Min iMac 8,1 är ”still going strong”, (knock on wood)!

När ni säger att man ska helst köpa mer minne senare. Vilka märken är då garanterad kompatibla med Apples egna? Eller menar ni kanske så att man köper hela kittet av samma märke? (Har sett otroligt bra priser på nätet.) Och har de ursprungliga som reserv eller kanske säljer vidare.
Vad jag vet, ska alla minnen vara helst av samma fabrikat för att funka optimalt.

Senast redigerat 2016-04-18 13:25
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-18 15:44
Ursprungligen av pick-me-up:

Tack för kanonbra svar, Bo! Det var precis så jag hade tänkt också, men du var nog först som skrev det rakt ut! Annars rekommenderar nästan alla att välja alltid de värsta specs man kan, oavsett om man behöver det eller ej.
(Det var inte min dator som du syftar till, utan Saras … ) Min iMac 8,1 är ”still going strong”, (knock on wood)!

När ni säger att man ska helst köpa mer minne senare. Vilka märken är då garanterad kompatibla med Apples egna? Eller menar ni kanske så att man köper hela kittet av samma märke? (Har sett otroligt bra priser på nätet.) Och har de ursprungliga som reserv eller kanske säljer vidare.
Vad jag vet, ska alla minnen vara helst av samma fabrikat för att funka optimalt.

Jo det är lite väl hypat idag, finns ju ingen "dålig" 27" utan bra, bättre och bäst där hoppet till de två senare kostar en hel del mer. Vilket är det man skall köpa om man kan motivera det.

Minnen, det kan strula om man kör olika sorter. Jag gör det utan problem. Se bara till att det är rätt sort, senaste modellen ska ha 204-pin PC3L-14900 (1867 MHz) DDR3 SO-DIMM. Sen händer det att vissa märken inte fungerar, men det är ovanligt. Det märks direkt om de inte funkar, och då nyttjar man bara öppet köp. Kan man sälja av minnen man inte använder så gör det direkt, 2st 4GB är inte direkt heta på marknaden, ens idag.

Uppdatering!

Jag är nu inställd på att det blir en 27a och har i skrivande stund dessa alternativ jag funderar på:

1.
Imac 27" med i7, 8gb RAM (uppgraderar på egen hand med 16gb så jag får totalt 24gb), 256gb SSD och AMD Radeon R9 M390 med 2 GB grafikminne. Pris 26 395 kr exkl. kostnaden för extra RAM.

2.
Imac 27" med i5, 8gb RAM (uppgraderar på egen hand med 16gb så jag får totalt 24gb), 512gb SSD och AMD Radeon R9 M390 med 2 GB grafikminne. Pris 26 395kr exkl. kostnaden för extra RAM.

3.
Imac 27" med i7, 8gb RAM (uppgraderar på egen hand med 16gb så jag får totalt 24gb), 512gb SSD och AMD Radeon R9 M395 med 2 GB grafikminne. Pris 29 945kr exkl. kostnaden för extra RAM.

4.
Imac 27" med i5, 8gb RAM (uppgraderar på egen hand med 16gb så jag får totalt 24gb), 512gb SSD och AMD Radeon R9 M395x med 4 GB grafikminne. Pris 29 945kr exkl. kostnaden för extra RAM.

Anledningen till att jag valt den dyraste 27an i alternativ 3 och 4 är att jag upptäckte att prisskillnaden bara skulle bli 250kr mellan M390 och M395 om jag väljer 512gb SSD och i7. Väljer jag däremot 256gb SSD och i7 blir prisskillnaden 1350kr vilket är sjukt mycket mer och känns inte värt för att få lite bättre grafik.

Sedan har vi det sista alternativet där jag valt att uppgradera grafikkortet till M395x. Det har tidigare inte ens kommit på tal här i tråden då jag först trodde att det inte var ett alternativ för mig som inte spelar några krävande spel på datorn. Men efter att jag googlat runt en massa har jag lärt mig att grafikminnet också har stor betydelse vid redigering i Final Cut Pro X/Premiere, både vid rendering av effekter under tiden man redigerar och vid exporteringen. Sedan när det kommer till redigering i 4k (inget jag gör nu men troligtvis kommer testa på om något år) verkar många säga att det i princip är ett måste att uppgradera grafiken och även processorn. Har försökt ta reda på om det är CPU eller GPU som har störst betydelse under redigering (inte vid exportering av projekt, det har mindre betydelse för mig) i FCPX då jag inte tänkt uppgradera båda men då jag sett olika svar på det vet jag inte vad jag ska välja. Någon här som har kunskap om detta eller känner någon som har det? Det gäller alltså främst redigering i Final Cut Pro X.

Det är en rätt stor prisskillnad mellan de två första och de två sista alternativen så det är såklart också något att tänka på. Men det kanske är värt att lägga några tusen extra ifall det är nödvändigt bättre grafikminne eller i7 och 512gb SSD. Vill ju att datorn ska fungera bra för mina ändamål i flera år framåt.

Vilket alternativ tror ni på? Motivera gärna

Ursprungligen av SaraSjo:

Det är en rätt stor prisskillnad mellan de två första och de två sista alternativen så det är såklart också något att tänka på. Men det kanske är värt att lägga några tusen extra ifall det är nödvändigt bättre grafikminne eller i7 och 512gb SSD. Vill ju att datorn ska fungera bra för mina ändamål i flera år framåt.

Vilket alternativ tror ni på? Motivera gärna

Intressant att två av dina val kostar på pricken lika mycket som den andra … Sen har jag inte varit lika smart som du när man jämför olika modeller; apropå liten prisskillnad på GPU. (Har inte jämfört så exakt alla möjliga variablar.)
Är precis lika nyfiken som du, vad forumgurus säger om dina alternativ.

I ditt fall skulle jag ta någon av i7-modellerna. När pengar är inte något problem, säger min magkänsla …

Tjuvlånad från nätet:
”I ended up ordering a 5K i7 m395 256GB 8GBRAM (upgrading to 32GB). I think that is the sweet spot as far as having a machine that will last a while/future proof/price.” ianlucero, forums.macrumors.com/

BTW. Är apple.com/se/ det enda stället i Sverige där man kan konfigurera sin iMac så här mycket? Har alla fall inte sett något bättre ställe hittills. Synd, i så fall, om man hade tanken att gynna sin lokal säljare.

Senast redigerat 2016-04-18 21:26
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-19 00:23

Jag tror på val 2,5

Kika på http://barefeats.com/imac5k15.html
Sista diagrammet visar liten skillnad mellan M395 och X-modellen. Körde samma test på min top-of-the-line 2010 iMac: drygt en minut...
Mer jämförelse mellan M395 och -X: http://barefeats.com/imac5k17.html

-Ska du driva flera 4/5K skärmar? Isåfall kan M395X vara intressant.

Snabbare processor alstrar mer värme. När den blir för varm så stryps hastigheten för att den inte ska bränna. S.k. thermal throttling.
Kika på https://youtu.be/NJt3av99e8k?t=8m9s som visar hur hans i7:a går ner från 4GHz till 3.3-3.4. Känns som att i7:an är lite för biffig för en tunn iMac. Så, skäl att välja en processor som inte blir lika varm. En i5:a alltså.
Det finns olika i5:or, 3.2 och 3.3. Hoppet mellan [email protected] och i7:an är inte så värst drastiskt.

Som jag tidigare skrev så är 512 "lyx" då du får plats med OS X+program+de filer du jobbar med för stunden. 512 är inte dubbelt så mycket ledigt som 256 – OS X och program tar upp låt säg 50-100GB, och då handlar det om att ha 150-200 eller 400-450GB ledigt.
Den inbyggda SSD är flera gånger snabbare än något du kan koppla in i datorn, så det kan vara trevligt att ha det. En SSD som är full tappar prestanda och sliter på den – större risk att den dör i förtid.

Så vad sägs om 512/[email protected]/M395 för 27 195kr?

Blir du riktigt missnöjd kan du alltid sälja den och skaffa något annat. Jag står i kö

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-19 00:30
Ursprungligen av pick-me-up:

BTW. Är apple.com/se/ det enda stället i Sverige där man kan konfigurera sin iMac så här mycket? Har alla fall inte sett något bättre ställe hittills. Synd, i så fall, om man hade tanken att gynna sin lokal säljare.

Du kan köpa BTO från alla Apple Store-butiker och Apple-auktoriserade återförsäljare. Hitta här.

Ursprungligen av reboot81:

Du kan köpa BTO från alla Apple Store-butiker och Apple-auktoriserade återförsäljare. Hitta här.

Tack så mycket, Bo! Jag var i dag på stan och snackade med killar hos min hovleverantör … Det som du säger stämmer på pricken!
Jag är oerhörd glad och jätteimponerad att du ger så fina och genomtänkta svar. Och det tror jag även Sara är!
Nu är inte mitt köp något som jag ska genomföra på en gång, utan en procedur som får ta sin lilla tid, men jag har fått oerhört många goda råd, och speciellt av dig reboot81. Du förtjänar min högsta respekt för detta.

Ursprungligen av reboot81:

Jag tror på val 2,5

Så vad sägs om 512/[email protected]/M395 för 27 195kr?

Tror på samma setup.

Men jag hade också maxat minnet till 32GB med en gång, om några år är det inget värde alls i att sälja 2x4GB.
Och du kommer inte ångra att du satt i 32.

Ursprungligen av panther:

Tror på samma setup.

Men jag hade också maxat minnet till 32GB med en gång, om några år är det inget värde alls i att sälja 2x4GB.
Och du kommer inte ångra att du satt i 32.

Låter bra det … Hoppas vi får snart se en bild av Sara’s nya iMac! Eller alla fall en bekräftelse att hon har slagit till!
I mitt fall kommer det dröja en bra bit. Tidigast i augusti, men det känns skönt att ha fått oerhört mycket kunskap och information.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-19 19:36
Ursprungligen av pick-me-up:

Låter bra det … Hoppas vi får snart se en bild av Sara’s nya iMac! Eller alla fall en bekräftelse att hon har slagit till!
I mitt fall kommer det dröja en bra bit. Tidigast i augusti, men det känns skönt att ha fått oerhört mycket kunskap och information.

Ja det gäller mig med, men man vet ju inte. Min iMac 2010 kan ju sluta funka en vacker dag… Grymt bra dator, även nu 6 år senare. När jag köpte datorn kom jag från HP/Compaq-träsket där datorer hade en livstid på 1-2 år. Kunde aldrig föreställa mig att den skulle "hålla" mer än dubbelt så länge som jag hoppades på. Satt in SSD och maxat ram, nästa iMac blir nog inte mycket skruvande med.

Själv är jag mest sugen på nya skärmen.

OT: Om man beställer en iMac med SSD, finns det kablar dragna för en fysisk disk oxå?

Ursprungligen av reboot81:

Jag tror på val 2,5

Kika på http://barefeats.com/imac5k15.html
Sista diagrammet visar liten skillnad mellan M395 och X-modellen. Körde samma test på min top-of-the-line 2010 iMac: drygt en minut...
Mer jämförelse mellan M395 och -X: http://barefeats.com/imac5k17.html

-Ska du driva flera 4/5K skärmar? Isåfall kan M395X vara intressant.

Snabbare processor alstrar mer värme. När den blir för varm så stryps hastigheten för att den inte ska bränna. S.k. thermal throttling.
Kika på https://youtu.be/NJt3av99e8k?t=8m9s som visar hur hans i7:a går ner från 4GHz till 3.3-3.4. Känns som att i7:an är lite för biffig för en tunn iMac. Så, skäl att välja en processor som inte blir lika varm. En i5:a alltså.
Det finns olika i5:or, 3.2 och 3.3. Hoppet mellan [email protected] och i7:an är inte så värst drastiskt.

Som jag tidigare skrev så är 512 "lyx" då du får plats med OS X+program+de filer du jobbar med för stunden. 512 är inte dubbelt så mycket ledigt som 256 – OS X och program tar upp låt säg 50-100GB, och då handlar det om att ha 150-200 eller 400-450GB ledigt.
Den inbyggda SSD är flera gånger snabbare än något du kan koppla in i datorn, så det kan vara trevligt att ha det. En SSD som är full tappar prestanda och sliter på den – större risk att den dör i förtid.

Så vad sägs om 512/[email protected]/M395 för 27 195kr?

Blir du riktigt missnöjd kan du alltid sälja den och skaffa något annat. Jag står i kö

Har tittat på testerna tidigare men känner att de inte hjälper mig så mycket, vet inte hur stor skillnad dessa sekunder egentligen gör i praktiken och om man märker av det. Sedan testades bara en effekt i FCPX och jag antar att den ingår i programmet. Är mer nyfiken på hur stor skillnaden blir med mer krävande effekter som LUT-filter och andra plugins.

Nä jag kommer bara använda 27an som skärm, det är mer än tillräckligt för mig som är van vid en 21,5a

Problemet med processorn hade jag ingen aning om, tack för infon. Har kollat lite på videon du länkade och hittade en till intressant del (https://www.youtube.com/watch?v=NJt3av99e8k&f...) där han starkt rekommenderar att uppgradera till både i7 och M395x för videoredigering. Detta kommer bli ett svårt val! Har fortfarande inte hittat någon säker källa på vad som är viktigast att uppgradera och hur pass nödvändigt det är. Att rendering tar lite längre tid kan jag nog leva med, men det skulle vara jobbigt om programmet börjar haka upp sig eller det inte går bra att spela upp klippen i högsta kvalité. Tänker speciellt för framtiden då jag tror jag kommer börja redigera lite i 4k och använda plugins.

Det känns helt klart som ett säkrare alternativ att välja 512gb SSD så mest troligt blir det mitt val av intern lagring. Ditt förslag med M395 istället för M390 hade jag kollat på också men prisskillnaden på 800kr för att få ett aningen bättre grafikkort kändes just då inte så motiverande och jag hade redan tillräckligt med alternativ Men har tänkt om nu efter att jag läst att M390 är från 2012 och M395 från 2014, det känns mer framtidssäkert att välja det senaste.

Känns tryggt att redan ha en intresserad köpare ifall det slutar med alternativ 2,5 och jag inte blir nöjd

Senast redigerat 2016-04-20 08:56
Ursprungligen av SaraSjo:

Har fortfarande inte hittat någon säker källa på vad som är viktigast att uppgradera och hur pass nödvändigt det är. Att rendering tar lite längre tid kan jag nog leva med, men det skulle vara jobbigt om programmet börjar haka upp sig eller det inte går bra att spela upp klippen i högsta kvalité. Tänker speciellt för framtiden då jag tror jag kommer börja redigera lite i 4k och använda plugins.

Jag tror inte att du kommer hitta någon absolut sanning om vad som är viktigast att uppgradera, för det handlar trots allt om åsikter. Det är ingen absolut vetenskap! Men för mig personligen känns det bra att veta att i5 duger gott … De uppgifter jag har läst på flera olika källor talar om samma sak: alltså nackdelar med i7, och då skulle jag inte vilja köpa den vilket fall som helst.

Större SSD låter klokt. Och minnen kan man skaffa senare. Det känns nästan att Apple vill inte att man köper deras minnen. För det finns ingen vettig orsak att betala så mycket för just deras minnen. Och mig veterligen tillverkar Apple inga minnen själv! Det skulle vara kul att få veta vilken fabrikat de använder, eller om det även varierar från fall till fall.

Över huvud taget är det väldigt svårt att förstå Apples politik gällande utveckling av nya tekniker. Ibland backar man ett par steg och ibland går man framåt. Svårt att hitta logik i deras beteende, fast naturligtvis måste det finnas där, trots allt.
Priset vad olika uppgraderingar kostar låter också helt absurt. Jag har mycket svårt att förstå det.
OM det finns någon medlem här som kan berätta mer fakta om det, skulle jag bli oerhört glad.

Senast redigerat 2016-04-20 14:18

Ny uppdatering!

Det har varit tyst här ett tag nu och jag tänkte uppdatera om hur läget ser ut. Jag har fortsatt fundera, googlat en massa och kollat videos i hopp om att bli klokare. Sedan några dagar tillbaka har det lutat åt detta alternativ:

4. Imac 27" med i5, 8gb RAM (uppgraderar på egen hand med 16gb så jag får totalt 24gb), 512gb SSD och AMD Radeon R9 M395x med 4 GB grafikminne. Pris 29 945kr exkl. kostnaden för extra RAM.

Det som talar för det här alternativet är att jag på många ställen läst att en kraftfull GPU med 2gb extra vram har större betydelse än CPU vid redigering i FCPX. Har även sett en youtubevideo (https://www.youtube.com/watch?v=7H3XV8II4fo) där det visade det sig att FCPX använde större procent av GPU än CPU. Det ska också vara extra viktigt vid redigering av 4k och användning av effekter.

När jag nästan hade bestämt mig slog såklart beslutsångesten till på nytt och nu känner jag mig vilsen igen...

Jag har inte har hittat någon säker källa eller tydligt svar på om i5 fungerar felfritt vid redigering i 4k och om i5 är tillräckligt kraftfull för att dra nytta av det bättre grafikkortet. Sen har jag på några ställen läst att i7 verkligen behövs och är minst lika viktigt eller viktigare än 4gb vram, exempel: http://forums.macrumors.com/threads/27-inch-i...

Har precis som er tidigare läst lite negativt om i7, men det verkar inte vara någon fara med thermal throttling efter att 27:orna uppgraderades i höstas och fick Skylake processorer. Här är en jämförelse mellan de kraftfullaste CPU och GPU på iMacs 2014 och 2015 årsmodell: https://www.youtube.com/watch?v=PErtLOvMcM0&f...
Videon som Bo länkade tidigare där i7an hade problem med thermal throttling gällde iMac från 2014 med Haswell processor, upptäckte det när jag såg videon ovan.

Jag vill helst slippa uppgradera både CPU och GPU så länge det inte skulle vara så att det verkligen behövs för att hantera 4k utan strul. Är redan uppe i en summa som är långt över det jag från början hade tänkt lägga på en ny iMac och priset för uppgradering är ju rätt galen. Sen vet jag inte hur mycket 4k redigering det kommer bli i framtiden. Som jag skrivit tidigare kommer jag bara köra HD nu i början då jag inte ens äger något som filmar i 4k än. Men jag vill säkra min dator för framtiden då jag planerar att ha den i flera år/så länge den fungerar bra till bild- och videoredigering.

Finns det inte någon här som vet hur bra det går att redigera 4k med Intel Core i5-6600K Skylake? Eller är uppgradering av både CPU och GPU nödvändigt för att det ska flyta på bra?

Imac

Jag delar av min bittra erfarenhet.
I min iMac från 2012 satt ett grafikkort som fick bytas ut efter ett år.
Något år senare började skärmen ha svårt att hantera grått. Vid grå bakgrundsbild kunde den inte hålla nyansen utan började fladdra lite i olika ljushet. Ringde Apple som inte tyckte det var något som skulle vara en defekt att reparera så jag väntade tills i julas och då lägger skärmen av helt och blir svart.
Det visade sig att både bakgrudsljus kortet och styrkortet till den samma gått sönder. Pris 8000kr.
Visst, 4 år gammal men jag hade betalt 24000kr.
Trygg Hansa skrattade naturligtvis gott och erbjöd mig 3500kr för reliken.
Apple har naturligtvis inte heller något ansvar i det hela då jag väntat ett år för länge för garanti eller Apple care.
Att Seagates budget disk satt i och var tokslut enligt reparatören förvånar mig också.

Mitt förtroende är helt slut för iMac i framtiden.

Har du massor av pengar och vill reducera momsskulder, köp en iMac.
Annars tycker jag du ska köpa något stabilare.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-27 21:24
Ursprungligen av ABC800:

Jag delar av min bittra erfarenhet.
I min iMac från 2012 satt ett grafikkort som fick bytas ut efter ett år.
Något år senare började skärmen ha svårt att hantera grått. Vid grå bakgrundsbild kunde den inte hålla nyansen utan började fladdra lite i olika ljushet. Ringde Apple som inte tyckte det var något som skulle vara en defekt att reparera så jag väntade tills i julas och då lägger skärmen av helt och blir svart.
Det visade sig att både bakgrudsljus kortet och styrkortet till den samma gått sönder. Pris 8000kr.
Visst, 4 år gammal men jag hade betalt 24000kr.
Trygg Hansa skrattade naturligtvis gott och erbjöd mig 3500kr för reliken.
Apple har naturligtvis inte heller något ansvar i det hela då jag väntat ett år för länge för garanti eller Apple care.
Att Seagates budget disk satt i och var tokslut enligt reparatören förvånar mig också.

Mitt förtroende är helt slut för iMac i framtiden.

Har du massor av pengar och vill reducera momsskulder, köp en iMac.
Annars tycker jag du ska köpa något stabilare.

Trist att din Mac strulade. En lärdom för mig och andra - börjar nåt visa tecken på strul så ska man agera direkt.

En ide sarasjo är att man säljer den efter 2,5-3 år, andrahandsvärdet är inte sämre än för andra datorer. Och/eller så lägger man till Apple Care för 1800kr. Då har man en dator som garanterat fungerar (och går att sälja) efter 2,5-3år.

Ursprungligen av ABC800:

...du ska köpa något stabilare.

Något exempel hade varit intressant.

Ursprungligen av reboot81:

En ide sarasjo är att man säljer den efter 2,5-3 år, andrahandsvärdet är inte sämre än för andra datorer. Och/eller så lägger man till Apple Care för 1800kr. Då har man en dator som garanterat fungerar (och går att sälja) efter 2,5-3år.

Hur många procent brukar de sjunka i värde på ett ungefär per år? Har aldrig sålt en dator tidigare. Just nu känns det inte så lockande att köpa en svindyr dator med planen att sälja den efter 2,5-3 år. Apple Care känns inte så motiverade att lägga till då det kostar mycket och man får väl 1 års garanti utan extra kostnad? Jag har fått uppfattningen att iMacs verkar vara rätt hållbara rent generellt och min från 2009 höll ju över 6 år. Tycker du/ni andra att Apple Care är väldigt nödvändigt och något ni aldrig skulle skippa?

Ursprungligen av ABC800:

Mitt förtroende är helt slut för iMac i framtiden.

Har du massor av pengar och vill reducera momsskulder, köp en iMac.
Annars tycker jag du ska köpa något stabilare.

Det är ju alltid bittert när dyra grejer går sönder bortom garanti etc.

Men det är knappast något som händer många macar.

Jag har haft åtskilliga iMac’s och Macar och aldrig har jag lagt ut något på reparationer utanför garanti eller förlängda reparationsprogram.
Sen har jag sålt dem vidare omhändertagna och välvårdade till någon geek som vill ha en gammal mac
Kanske har jag haft tur, eller också har jag lärt mig att underhålla eller läsa av mina macar i tid.
Fick byta ut en iPhone på hemförsäkringen, nog den värsta kostnaden jag haft i den riktningen, förutom inköpspris på dessa underbara macar.
Trots att det säkert händer 'bad stuff’ med macar också, så är det nog bland den bästa kvalitén inom tech i alla fall. Enligt mig

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-27 23:11
Ursprungligen av SaraSjo:

Hur många procent brukar de sjunka i värde på ett ungefär per år? Har aldrig sålt en dator tidigare. Just nu känns det inte så lockande att köpa en svindyr dator med planen att sälja den efter 2,5-3 år. Apple Care känns inte så motiverade att lägga till då det kostar mycket och man får väl 1 års garanti utan extra kostnad? Jag har fått uppfattningen att iMacs verkar vara rätt hållbara rent generellt och min från 2009 höll ju över 6 år. Tycker du/ni andra att Apple Care är väldigt nödvändigt och något ni aldrig skulle skippa?

Precis, du har ett års garanti och tre års reklamationsrätt. Applecare är en trygghet/lyx att veta att maskinen kommer att fungera i tre år. Vilket kanske är motiverbart om man förlitar sig på maskinen för sin dagliga verksamhet.
Å andra sidan är Apple (i mitt tycke) bland de stabilaste produkter jag ägt. Själv hade jag inte valt AC på en stationär dator.
Datorer är som bilar - de är garanterade att funka en viss tid, sen är det lite gamblande: ska man köra så länge den rullar eller sälja & byta upp sig medans det fortfarande inte är en rejäl förlustaffär?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Något exempel hade varit intressant.

Köp en PC vart annat år för samma pris.

Ursprungligen av reboot81:

Precis, du har ett års garanti och tre års reklamationsrätt. Applecare är en trygghet/lyx att veta att maskinen kommer att fungera i tre år. Vilket kanske är motiverbart om man förlitar sig på maskinen för sin dagliga verksamhet.
Å andra sidan är Apple (i mitt tycke) bland de stabilaste produkter jag ägt. Själv hade jag inte valt AC på en stationär dator.
Datorer är som bilar - de är garanterade att funka en viss tid, sen är det lite gamblande: ska man köra så länge den rullar eller sälja & byta upp sig medans det fortfarande inte är en rejäl förlustaffär?

Du har säkert rätt. Har bytt bransch efter detta men kan väl uppskatta att det krävdes ungefär 30000-40000 i hårdvarukostnader för mig per år då även kameror och skrivare håller sig till samma livscykelsplan. Kändes lite som att köpa smällare med tänd stubin...

  • Medlem
  • 2016-04-28 09:49
Ursprungligen av SaraSjo:

Tycker du/ni andra att Apple Care är väldigt nödvändigt och något ni aldrig skulle skippa?

Jag tycker att Apple Care är väl värt vad det kostar även för en stationär iMac. Jag betalar gärna 2.45 per dag utslaget på två år för att kunna få den reparerad utan krångel och tjafs om något skulle hända och garantitiden har löpt ut.

Ursprungligen av Ljung:

Jag tycker att Apple Care är väl värt vad det kostar även för en stationär iMac. Jag betalar gärna 2.45 per dag utslaget på två år för att kunna få den reparerad utan krångel och tjafs om något skulle hända och garantitiden har löpt ut.

Om man köper en ny dator för nästan 30K, borde man ha även råd att skaffa AppleCare. För jag vill inte hamna i den sitsen att jag måste kunna bevisa att felet har varit där redan från början. Men alla gör efter sin övertygelse, fast det kan bli riktigt dyrt i slutändan.
Naturligtvis måste man även ha en bra hemförsäkring med allriskförsäkring. (Fast man kan aldrig försäkra sig mot ALLT!)

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2016-04-28 19:36
Ursprungligen av panther:

Det är ju alltid bittert när dyra grejer går sönder bortom garanti etc.

Men det är knappast något som händer många macar.

Jag har haft åtskilliga iMac’s och Macar och aldrig har jag lagt ut något på reparationer utanför garanti eller förlängda reparationsprogram.
Sen har jag sålt dem vidare omhändertagna och välvårdade till någon geek som vill ha en gammal mac
Kanske har jag haft tur, eller också har jag lärt mig att underhålla eller läsa av mina macar i tid.
Fick byta ut en iPhone på hemförsäkringen, nog den värsta kostnaden jag haft i den riktningen, förutom inköpspris på dessa underbara macar.
Trots att det säkert händer 'bad stuff’ med macar också, så är det nog bland den bästa kvalitén inom tech i alla fall. Enligt mig

Har varit med sedan Classic II-tiden och med relativt långa mellanrum skarvat i gamla väl fungerande trotjänare med nya. F n kör jag en 27'' iMac late 2009, låt vara upphottad med egeninsatt SSD. Men mina problem som (rel.) low-end user har varit i stort sett noll. Så den som vill ha mig att skriva på listan 'vi som dissar Macarnas kvalitet' har absolut inget att hämta.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-05-12 09:55
Ursprungligen av reboot81:


OT: Om man beställer en iMac med SSD, finns det kablar dragna för en fysisk disk oxå?

Svarar mig själv: nej, varken kablar eller hållare finns med. källa: digitaljustin

Ursprungligen av Ljung:

Jag tycker att Apple Care är väl värt vad det kostar även för en stationär iMac. Jag betalar gärna 2.45 per dag utslaget på två år för att kunna få den reparerad utan krångel och tjafs om något skulle hända och garantitiden har löpt ut.

Ja för hälften av priset på SVT's påtvingade propagandaavgift kan jag rekommendera Apple Care.
Bytte ut det krångliga grafikkortet som var en vanligt problem på min iMac 2011 efter nåt år och det gick smidigt.
Dessutom måste jag rekommendera LAN-masters för deras krympt kompetenta och trevliga personal.

Bevaka tråden