Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får inte rätt på sorteringen på Skrivbordet - samt skärmdumpsnamn

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-03-12 16:10

Jag vet att jag tidigare någonstans sökt efter information kring sorteringen på Skrivbordet, på min iMac (Yosemite), men jag blir inte klok på det.

Jag högerklickar och väljer Sortera efter och därefter Skapelsedatum.
Men inte fasen blir det i någon begriplig ordning för det.
Varken från vänster till höger, rad för rad - eller uppifrån och ner, kolumn för kolumn.
Någon som har begripit...?

Mitt andra störningsmoment gäller att alla skärmdumpar jag tar (via Shift+Command+4) döps till förval år-mån-dag kl.tim.min.sek. Å som då hamnar på skrivbordet.
Vet inte om det på ngt sätt påverkar mitt sorteringsbekymmer ovan men ordet förval känns helt onödigt i sammanhanget. Kan man ta bort den default-inställningen någonstans?
Namnsättningen med datum och klockslag känns ju annars optimal - om man kunde förstå sorteringen och snabbt hitta sin fil. (Det är ffa skärmdumpar jag har på mitt skrivbord.)

Ursprungligen av Tommy66:

Jag vet att jag tidigare någonstans sökt efter information kring sorteringen på Skrivbordet, på min iMac (Yosemite), men jag blir inte klok på det.

Jag högerklickar och väljer Sortera efter och därefter Skapelsedatum.
Men inte fasen blir det i någon begriplig ordning för det.
Varken från vänster till höger, rad för rad - eller uppifrån och ner, kolumn för kolumn.
Någon som har begripit...?

Mitt andra störningsmoment gäller att alla skärmdumpar jag tar (via Shift+Command+4) döps till förval år-mån-dag kl.tim.min.sek. Å som då hamnar på skrivbordet.
Vet inte om det på ngt sätt påverkar mitt sorteringsbekymmer ovan men ordet förval känns helt onödigt i sammanhanget. Kan man ta bort den default-inställningen någonstans?
Namnsättningen med datum och klockslag känns ju annars optimal - om man kunde förstå sorteringen och snabbt hitta sin fil. (Det är ffa skärmdumpar jag har på mitt skrivbord.)

Innehållet av skrivbordet kan man även sortera från Finder och då blir det bättre överskådlighet.
Det kanske är någonting som är inställt fel på högerklicka på skrivbordet/ visa info ?
Titta även på Finder/inställningar ifall det är någonting som påverkar där.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-03-12 18:36
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-03-12 19:30

Tiny.app döper om dem till något vettigt: http://www.delightfuldev.com/assets/files/tin...

Varför skrivbordet? Använd en vanlig mapp som är tänkt för att lagra & sortera filer. Skrivbordet är ju så begränsande.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-03-14 20:05
Ursprungligen av reboot81:

Tiny.app döper om dem till något vettigt: http://www.delightfuldev.com/assets/files/tin...

Varför skrivbordet? Använd en vanlig mapp som är tänkt för att lagra & sortera filer. Skrivbordet är ju så begränsande.

Låter klokt. Hur gör man det, så att det blir default?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-03-14 20:27

Antingen med ett program som Onyx eller Secrets, enklast är dock att köra följande i terminalen:

defaults write com.apple.screencapture location ~/Skärmdumpar/

~ är ditt användarkonto, kommandot ovan förutsätter att det finns en mapp med namnet "Skärmdumpar" i din kontomapp.
Antingen gör du det i Finder eller med

mkdir ~/Skärmdumpar/

För att ändringen ska gå igenom krävs omstart av systemet, eller så kör man

killall SystemUIServer

Vill du döpa om filen, dvs att man inte nyttjar Tiny.app så är det följande kommando som gäller:

defaults write com.apple.screencapture name ”Skärmdump"
1
Bevaka tråden