Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Felkod 53" lockar advokater efter Apple

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apples säkerhetsfunktion som är tänkt att skydda Touch ID och den säkra enklaven i Iphone kan vara olaglig enligt advokater.

Läs hela artikeln här

Det är välkommet !

Några som känner doften av att här kan det finnas pengar.

"Nu rapporterar The Guardian att en brittisk jurist tror att det här bryter mot lagen. I Storbritannien är det olagligt att medvetet förstöra någon annans egendom och menar att det är vad Apple gör med deras "hänsynslösa policy"."

Det är väl inte Apple som är den tredje parten, som är den som använder olicensierade komponenter och därmed förstör telefonen?

Använder jag ett annat märke än Volvo till bilen, är det då Volvos fel att det andra märket fått bilen att havera?

Det stinker jakt på pengar i det här, som vanligt...

Rätt glasklart att Apple har varit douchebags här. Ett enkelt felmeddelande och en deaktivering av fingeravtryckssensorn hade varit mycket mindre douchebag:igt.

Hoppas på ett fett skadestånd så att arrogantdelen av Apple får betala lite.

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2016-02-09 14:53
Ursprungligen av Redaktionen:

Apples säkerhetsfunktion som är tänkt att skydda Touch ID och den säkra enklaven i Iphone kan vara olaglig enligt advokater.

Läs hela artikeln här

Tycker det låter vettigt. Skydda touch-id och enklaven. Det borde dock finnas ett sätt att rädda telefonen hos Apple.

Ursprungligen av wemme:

Tycker det låter vettigt. Skydda touch-id och enklaven. Det borde dock finnas ett sätt att rädda telefonen hos Apple.

Kan man inte lämna in sin telefon hos Apple och få den fixad efter den varit hos någon annan?

Det är HELT RÄTT att det inte ska kunna gå att installera en så viktig säkerhetsfunktion av en tredjepart. Det är ju trots allt en nyckel till allt som finns i telefonen (dvs ditt liv) vi snackar om.

DÄREMOT hade det varit bättre om det kom en varning i stil med "Din Touch-sensor är inte godkänd. Var vänlig slå in din kod." och att fulesensorn helt enkelt inte gick att använda.

Det är ungefär samma sak som att det inte går att kopiera nyckeln till din Mercedes var eller hur som helst.

Ursprungligen av Mactastic:

Rätt glasklart att Apple har varit douchebags här. Ett enkelt felmeddelande och en deaktivering av fingeravtryckssensorn hade varit mycket mindre douchebag:igt.

Hoppas på ett fett skadestånd så att arrogantdelen av Apple får betala lite.

Tycker du? Själv ser jag det som glasklart att en funktion så viktig i telefonen inte ska repareras eller ersättas av ocertifierade parter.

Inte vill du väl ha din bankdosa från den lokala pizzerian? Rätt instans för rätt ändamål.

Ursprungligen av Segas:

Tycker du? Själv ser jag det som glasklart att en funktion så viktig i telefonen inte ska repareras eller ersättas av ocertifierade parter.

Inte vill du väl ha din bankdosa från den lokala pizzerian? Rätt instans för rätt ändamål.

Ok, du kommer med ett väldigt dåligt exempel. Vill du ha dåliga exempel som bevisar min poäng?:
Du byter cykelslang till icke-orginal och cykeln smälter
Du byter till icke-orginal tändstift på din Volvo och din bil säljs på blocket av en kamel.

Kan du fundera ut en lösning som kanske hade varit bättre för kunden än att brick:a telefonen?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2016-02-09 17:07
Ursprungligen av Mactastic:

Kan du fundera ut en lösning som kanske hade varit bättre för kunden än att brick:a telefonen?

Man kunde använda originaldelar...istället för att försöka spara in några spänn...;D

Ursprungligen av Mactastic:

Ok, du kommer med ett väldigt dåligt exempel. Vill du ha dåliga exempel som bevisar min poäng?:
Du byter cykelslang till icke-orginal och cykeln smälter
Du byter till icke-orginal tändstift på din Volvo och din bil säljs på blocket av en kamel.

Kan du fundera ut en lösning som kanske hade varit bättre för kunden än att brick:a telefonen?

Märkliga alternativ till svar, men jag antar att de såg lika märkliga ut för mig, som motsvarande för dig.

Det är ganska enkelt, tycker jag. Om ett företag tar på sig att reparera tekniken bakom Touch ID, känner man väl sådär spontant att företaget vet vad de håller på med, inte tvärtom. Olicensierade, ocertifierade och dessutom inte använder originaldelar till reparationen, borde vara ett brott i sig.

Jag skulle inte vilja att en pizzeria tog i uppdrag att laga min Touch ID. Framför allt inte när tekniken handhaver funktioner som bland annat rör min ekonomi eller mina bankärende.

  • Medlem
  • 2016-02-10 18:20
Ursprungligen av Hjopek:

Man kunde använda originaldelar...istället för att försöka spara in några spänn...;D

Om jag har förstått det rätt så spelar det ingen roll hur mycket originaldel det är, då den enskilda sensorn måste paras ihop med telefonen?

Varför ska alla hålla vissa företag så mycket högre än andra? Om din bankdosa går sönder, inte fan går du till datorbutiken på hörnet? En telefon har idag blivit plånbok, id-handling och mer därtill, då krävs väl nån form av licens för att reparera den?
Som någon sa, bilskroten AB är nog inte störst i Sverige på kodning av nycklar till nyare bilar.

Men självklart, sätt dit de jävlarna för att de la ner tid och pengar på att fixa säkerhet för slutanvändarna. Och vadå dyrare service, det är gratis under första året?
Vem fan skulle vilja köpa en begagnad iPhone eller iPad som va lagad på hörnet av nån man inte vet ett skit om?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-02-11 12:11
Ursprungligen av Mactastic:

Ok, du kommer med ett väldigt dåligt exempel. Vill du ha dåliga exempel som bevisar min poäng?:
Du byter cykelslang till icke-orginal och cykeln smälter
Du byter till icke-orginal tändstift på din Volvo och din bil säljs på blocket av en kamel.

Kan du fundera ut en lösning som kanske hade varit bättre för kunden än att brick:a telefonen?

Hans exempel var väl mycket bättre än dina. Det är säkerhet det handlar om. Att kunna legitimera sej. Vilket man inte gör med en cykelslang eller tändstift.
Att bara byta reservdelar, typ glas eller knappar, högtalare, kamera etc är väl inget problem?

Ursprungligen av Mactastic:

Rätt glasklart att Apple har varit douchebags här. Ett enkelt felmeddelande och en deaktivering av fingeravtryckssensorn hade varit mycket mindre douchebag:igt.

Hoppas på ett fett skadestånd så att arrogantdelen av Apple får betala lite.

Är det inte bättre att en tredjepart som påstår sig kunna reparera en enhet, i självs verket inte vet vad de håller på med? Att de saknar kompetens och licens för att utföra det arbetet de påstår sig kunna (eftersom de verkar ha kunder), borde domen falla direkt på dem istället, inte Apple?

Jag ser inte logiken i ditt argument. Varför är Apple "douchebags" för att ett annat företag gör bort sig, fullständigt?

Om Apple hade tillåtit detta hade jag kunna stjäla din telefon, plocka bort fingersensorn och istället sätta dit en pryl som svarar "Ja" på frågan om det är rätt finger som trycks ner.

Det fattar vem som helst att det inte är bra.

Men som sagt, att bricka telefonen är nog lite väl drastiskt...

Hos oss vägrar vi ens göra servicebesök hos kunder som inte köper alla slit- och reservdelar av oss. Man tycker att man ska kunna köpa billiga kopior, men det är vi som ska infinna oss på stört när något strular. Ser inga problem med att en iPhone blir obrukbar om man gör fulreparationer. Så ja, köper du din Volvo av mig så ska du köpa Volvo-olja, Volvo-glödlampor av oss och till och med pumpa däcken med vår Volvo-luft. Annars tar vi inte i den med tång och kan vi göra så motorn stannar om den detekterar icke-Volvo-olja så kör vi omedelbart på det.

iPhonereparation.se tar 599kr för att byta "hemknappen" på min dotters 5S. Digital Inn och Macoteket vill ha 2,995kr för en utbytesenhet. Det känns lite surt...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-02-12 09:12

Visst är det stor prisskillnad, men också stor skillnad på att byta hemknappen mot att byta hela iPhonen.

Ursprungligen av kenjon:

Visst är det stor prisskillnad, men också stor skillnad på att byta hemknappen mot att byta hela iPhonen.

Ja, och de ställen jag har frågat byter inte knappen... bara utbytesenhet

Ursprungligen av primu[s]®:

Ja, och de ställen jag har frågat byter inte knappen... bara utbytesenhet

Kanske för att detta är det enda förfarande som är säkert och som tillverkaren rekommenderar.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2016-02-13 16:59
Ursprungligen av primu[s]®:

iPhonereparation.se tar 599kr för att byta "hemknappen" på min dotters 5S. Digital Inn och Macoteket vill ha 2,995kr för en utbytesenhet. Det känns lite surt...

Då gör dom fel, är det bara fel på hemknappen, så kan man skicka den till Apple för byte och rekalibrering, det kostar ca. 1.500:-

1
Bevaka tråden