Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken Macbook Pro Retina ska jag köpa?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska köpa ny dator och har kommit så långt att jag insett att jag vill ha en bärbar Mac. Eftersom jag kommer att använda den till fotoredigering så tror jag att en retina passar mig bäst. Övrig användning är det vanliga - email, läsa på webben, arbeta i dokument (ska köpa Office-paketet) mm. Kommer inte att spela spel eller redigera filmer (som jag har förstått kräver extra resurser av datorn).

Jag behöver råd om följande:

- Vilken modell av MacBook Pro Retina ska jag köpa?
- Finns det anledning att vänta till att en ny modell kommer ut - och när förväntar man att detta i så fall ska ske?
- Det är ju billigare att köpa på nätet - finns det anledning att köpa dyrare i en "riktig" affär?
- Hur fungerar reparation etc om man köper via affär på nätet? Kan man fortfarande ta in datorn till en fysisk butik för reparation eller måste den skickas in?
- Vilken nätbutik rekommenderar ni?
- Finns det anledning att köpa AppleCare Protection Plan?

Många frågor, jag vet Ser fram mot era svar!

/Birgitta

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-12-16 14:18

Hej Birgitta!

Jag klipper in dina frågor och svarar utefter mina åsikter. Finns risk att du snart kommer se att åsikter om hårdvara tenderar att gå isär på detta forum

- Vilken modell av MacBook Pro Retina ska jag köpa?
13,3" skulle jag säga. Den är betydligt mer portabel och det är ett stort hopp kostnadsmässigt till 15". Satsa isåfall dom pengarna hellre på en extern skräm när du redigerar bilder.
- Finns det anledning att vänta till att en ny modell kommer ut - och när förväntar man att detta i så fall ska ske?
Åh, den frågan har man aldrig riktigt tydliga svar på, men låt säga såhär: MBPr uppdaterades för 211 dagar sedan och varje uppdatering av datorn kommer i snitt efter 214 dagar.
- Det är ju billigare att köpa på nätet - finns det anledning att köpa dyrare i en "riktig" affär?
Nej, det tycket i alla fall inte jag.
- Hur fungerar reparation etc om man köper via affär på nätet? Kan man fortfarande ta in datorn till en fysisk butik för reparation eller måste den skickas in?
Skulle din dator få ett fel under garantitiden kan du gå till valfri service verkstad, dom fixar det åt dig under garantin. Dom fixar den även efter garantitiden, men då får du betala, oavsett var du köpt den.
- Vilken nätbutik rekommenderar ni?
Ingen speciell bortsätt från Apple.se
- Finns det anledning att köpa AppleCare Protection Plan?
Se först över vad din hemförsäkring täcker och vad den inte täcker, samt självrisk. Personligen tecknar jag inte den typen av tjänsten utan jag är extra försiktig om datorn. Men ibland är olyckan framme, så där får du se till dig själv och din egna plånbok.

Lycka till!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-12-16 17:09

Man kanske bör lägga till att fundera på hur mycket RAM och hur stor SSD man vill ha/behöver....

När kommer de nya modellerna tror ni?

Ursprungligen av BirgittaL:

Jag ska köpa ny dator och har kommit så långt att jag insett att jag vill ha en bärbar Mac. Eftersom jag kommer att använda den till fotoredigering så tror jag att en retina passar mig bäst. Övrig användning är det vanliga - email, läsa på webben, arbeta i dokument (ska köpa Office-paketet) mm. Kommer inte att spela spel eller redigera filmer (som jag har förstått kräver extra resurser av datorn).

Jag behöver råd om följande:

- Vilken modell av MacBook Pro Retina ska jag köpa?
- Finns det anledning att vänta till att en ny modell kommer ut - och när förväntar man att detta i så fall ska ske?
- Det är ju billigare att köpa på nätet - finns det anledning att köpa dyrare i en "riktig" affär?
- Hur fungerar reparation etc om man köper via affär på nätet? Kan man fortfarande ta in datorn till en fysisk butik för reparation eller måste den skickas in?
- Vilken nätbutik rekommenderar ni?
- Finns det anledning att köpa AppleCare Protection Plan?

Många frågor, jag vet Ser fram mot era svar!

/Birgitta

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-01 22:01
Ursprungligen av BirgittaL:

När kommer de nya modellerna tror ni?

Finns lite spekulationer i denna 99mac-nyhet. Uppdaterade Skylakeprocessorer finns tillgängliga, men kanske inväntar Apple uppdaterade grafikkort. Kanske i mars? Bara Apple vet.

1
Bevaka tråden