Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips om mjukvara till ett nätverk.

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Jag undrar om någon har nått tipps om ett bra och enkelt program för att skapa ett eget nätverk hemma. Jag har aldrig gjort det förr, men tänkte testa nu. jag ha en macbook pro 2011 med 8 gig ram.

MVH
Thomas Olsson

Senast redigerat 2016-01-17 21:36
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-01-17 20:58

Vad avser du med frågan? Har du en router till ditt Internet har du ett eget nätverk.
Eller avser du viss serverfunktionalitet/tjänster?

Ursprungligen av kenjon:

Vad avser du med frågan? Har du en router till ditt Internet har du ett eget nätverk.
Eller avser du viss serverfunktionalitet/tjänster?

jag har en router, men inget nätverk.

mvh
thomas

Ursprungligen av osseosse:

jag har en router, men inget nätverk.

Om du har en router och en dator, och datorn är ansluten till routern på något sätt, så har du ett nätverk.

Så jag undrar också vad det är du egentligen söker. Det behövs inga program för att bygga ett nätverk.

Berätta lite mer, om vilka olika enheter det är som ska kopplas ihop, och vad du vill uppnå.

Senast redigerat 2016-01-17 21:52
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-01-17 23:08
Ursprungligen av osseosse:

jag har en router, men inget nätverk.

mvh
thomas

Definitionen av nätverk är att flera enheter är ihopkopplade. Din router och din dator är ett nätverk, som Jesper säger. Så du måste mena något annat

Ursprungligen av kenjon:

Definitionen av nätverk är att flera enheter är ihopkopplade. Din router och din dator är ett nätverk, som Jesper säger. Så du måste mena något annat

OK.. nybörjare Jo jag vill kunna koppla ihop tv via router för att där kunna se på filmer lyssna på musik och annat som jag har på datorn. trodde man behövde program för det. (Det är inte trådlöst utan jag har dragit kablar)

MVH
Thomas

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-18 14:32
Ursprungligen av osseosse:

OK.. nybörjare Jo jag vill kunna koppla ihop tv via router för att där kunna se på filmer lyssna på musik och annat som jag har på datorn. trodde man behövde program för det. (Det är inte trådlöst utan jag har dragit kablar)

MVH
Thomas

Eftersom vi inte vet vilken TV du har så är det svårt att ge exakta tips. Men som kenjon säger, du har ett fungerande nätverk. Det du söker är antagligen mjukvara för att kunna nyttja ditt nätverk, tex se filmer från datorn på din TV. Beroende på vilken TV du har så kan man lösa det på olika sätt, tex Plex eller DLNA. Båda dessa kräver en servermjukvara på datorn som sedan din smarta TV kan ansluta till.
Har du ingen smart TV med Plex/DLNA stöd så finns det en fin lösning från Apple, dock en hårdvarulösning: AppleTV. Bli inte avskräckt, en beg AppleTV 3 bör du kunna få tag på under femhundralappen. Mer valuta för pengarna får man inte när det gäller Apple-prylar!

Ursprungligen av reboot81:

Eftersom vi inte vet vilken TV du har så är det svårt att ge exakta tips. Men som kenjon säger, du har ett fungerande nätverk. Det du söker är antagligen mjukvara för att kunna nyttja ditt nätverk, tex se filmer från datorn på din TV. Beroende på vilken TV du har så kan man lösa det på olika sätt, tex Plex eller DLNA. Båda dessa kräver en servermjukvara på datorn som sedan din smarta TV kan ansluta till.
Har du ingen smart TV med Plex/DLNA stöd så finns det en fin lösning från Apple, dock en hårdvarulösning: AppleTV. Bli inte avskräckt, en beg AppleTV 3 bör du kunna få tag på under femhundralappen. Mer valuta för pengarna får man inte när det gäller Apple-prylar!

OK. Jag har en samsung smart tv vet ej modellnummer.. går man in på inställningar så finns det "nätverk"

mvh
Thomas

Ursprungligen av osseosse:

OK. Jag har en samsung smart tv vet ej modellnummer.. går man in på inställningar så finns det "nätverk"

mvh
Thomas

Kolla om du kan installera plex på din smartTV. Kan du det så rekommenderar jag att du installerar plex server på din dator med alla media.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-01-18 15:33

Dags att läsa manualen för att se vilka appar som finns på TVn. En hel del av dem kommer säkert att funka direkt nu när du har kabel inkopplad.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Kolla om du kan installera plex på din smartTV. Kan du det så rekommenderar jag att du installerar plex server på din dator med alla media.

Tacka för hjälpen

MVH
Thomas

1
Bevaka tråden