Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverks uppsättning

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag har precis fått fiber till huset (3våningar med betongväggar och golv) fiber installatören installerade rauter/switcher. Jag har köpt en AirPort extreem och två express. Jag har borrat hål genom väggar och golv för att dra kablar. Om jag kör trådlöst så har jag Max hastighet på basstationen extremen men den dör ju ut till runt 10-15 mbit varav jag skulle vilja dra lite kablar för att få bättre fart överallt. Nu har jag dragit från switcher till mellanplan (extreem) med perfekt hastighet till tv Playstation, trådlöst mm. Dock satte jag en express i källaren och drog kabel från switch men den verkar hellre gå trådlöst från extreemen. Kan man synka om detta så jag drar tre kablar från switch till mina enheter. Köpte detta i hopp om att trådlöst inte skulle tappa sådan kraft plus att jag även inhandlat IP tv.

Med vänlig hälsning, kim

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-12-19 13:07

Ett problem är roaming mellan enheterna. När du slår på en enhet (t ex mobiltelefon) så väljer den den starkaste WiFi-signalen. Sedan behåller den den anslutningen så länge den kan. Den byter inte bara för att det kommer en starkare signal från en annan AP. Utan först när signalen når ett tillräckligt lågt värde börjar den leta efter andra APs, och skiftar över om de är starkare.
Så det gäller att se till att den "gamla" APn man lämnar har en tillräckligt svag signal där man vill att den "nya" ska ta över.

För en korrekt roaming måste Airport extreme/express tala med varandra.
Tyvärr har vi ju inte möjligheten att manuellt konfigurera minsta pinal i Apples produkter

https://support.apple.com/en-us/HT204616

Och ändå kan du inte lita på att tekniken byter för signalen inte blir svag nog. Precis som @Kenjon nämner.

Kollade länken. Med andra ord kan jag inte dra kablar från switch till express utan behöver dra switch extreem, sen extreem vidare till express med kabel. Hade hoppats Expressen skulle kunna gå sin egen väg med full kraft

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-12-19 14:15

Jo, det ska funka även om du har en switch emellan.

1
Bevaka tråden