Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

64GB eller 128GB

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska köpa iPhone 6s Plus men velar mellan 64GB och 128GB. Det skiljer typ tusen spänn emellan.

Jag är en app-junkie dvs. jag laddar ner många appar, fotar och filmar en del - men lagrar inga filmer som jag inte själv har filmat. Musik laddar jag inte ner heller men någon offline-lista kan bli aktuellt.

Bilder jag tar sparas även i Flickr som backup. Sen överför jag bilder och film till datorn med kabel med jämna mellanrum.

Det jag tänker på mer är om man inte har tillgång till datorn någon gång eller inte har bra Internetanslutning om jag verkligen behöver 128GB. Svårt att bestämma mig. Det rör sig ändå redan om så pass mycket pengar.

Hur tänker ni? Är 128GB bara nödigtvändgt för de som laddar ner film och musik till telefonen eller kan det vara till någon nytta för någon som främst fotar och filmar mycket eget och som kanske ha någon enstaka offline musiklista? Lägg till många appar.

Hur stor plats tar FHD och 4K video? Säg 5 min FHD 60fps/120fps och 4K 30fps, vad motsvarar det i lagringsmängd?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-22 23:24
Ursprungligen av Rebeska:

Jag ska köpa iPhone 6s Plus men velar mellan 64GB och 128GB. Det skiljer typ tusen spänn emellan.

Jag är en app-junkie dvs. jag laddar ner många appar, fotar och filmar en del - men lagrar inga filmer som jag inte själv har filmat. Musik laddar jag inte ner heller men någon offline-lista kan bli aktuellt.

Bilder jag tar sparas även i Flickr som backup. Sen överför jag bilder och film till datorn med kabel med jämna mellanrum.

Det jag tänker på mer är om man inte har tillgång till datorn någon gång eller inte har bra Internetanslutning om jag verkligen behöver 128GB. Svårt att bestämma mig. Det rör sig ändå redan om så pass mycket pengar.

Hur tänker ni? Är 128GB bara nödvändigt för de som laddar ner film och musik till telefonen eller kan det vara till någon nytta för någon som främst fotar och filmar mycket eget och som kanske ha någon enstaka offline musiklista? Lägg till många appar.

Hur stor plats tar FHD och 4K video? Säg 5 min FHD 60fps/120fps och 4K 30fps, vad motsvarar det i lagringsmängd?

Kika på http://9to5mac.com/2015/09/10/iphone-6s-4k-video-size/. 1min 4K = 375MB. 1080@30fps ligger på 130MB. 1080@60fps ligger på 200MB.

Vad har du idag, hur fungerar det?
Hur mycket kommer du värdera att slippa tänka på vad saker och ting tar upp i MB?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-11-23 09:32

Jag tänkte lite som du " Det rör sig ändå redan om så pass mycket pengar." så jag tog en 128GB.
Än så länge är det overkill, använt 23GB ungefär. Men skönt att slippa fundera på om man kommer få slut på utrymme.

Ursprungligen av reboot81:

Kika på http://9to5mac.com/2015/09/10/iphone-6s-4k-video-size/. 1min 4K = 375MB. 1080@30fps ligger på 130MB. 1080@60fps ligger på 200MB.

Vad har du idag, hur fungerar det?
Hur mycket kommer du värdera att slippa tänka på vad saker och ting tar upp i MB?

Tack för länken.

Idag har jag ingen smartphone jag använder, men jag vet att 16GB är uteslutet eftersom bara min appar kommer uppta det. Lägg sen till att jag använder kameran flitigt med iPhone.

Spontant tänker jag att 64GB kanske räcker, men jag är ändå rädd att jag underskattar. Jag har inte för avsikt att lagra bilder och film permanent i telefonen - av säkerhetsskäl. Men jag vill ändå inte känna att jag måste tömma det omgående eller på en resa exempelvis (jag vill inte behöva förlita mig på en dator eller Internetanslutning).

Ursprungligen av Json_81:

Jag tänkte lite som du " Det rör sig ändå redan om så pass mycket pengar." så jag tog en 128GB.
Än så länge är det overkill, använt 23GB ungefär. Men skönt att slippa fundera på om man kommer få slut på utrymme.

Ja, ena stunden tänker jag skitsamma, vad är tusen spänn i sammanhanget? Sen tänker jag men tänk om jag inte använder en bråkdel av utrymmet?

Fast man kan ju aldrig få för mycket utrymme egentligen, bara för lite. Visst, jag kanske slösar tusen spänn extra men jag undrar om det verkligen har någon betydelse med tanke på vad jag redan lägger ut. Kanske ska jag inte snåla på utrymmet i det läget.

Hm... Får se hur jag gör.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-11-24 16:55

Hur länge har du tänkt använda telefonen? Om du räknar med att byta igen om ett/två år, kan du nog nöja dej med 64 GB. Då har du en begränsad tid med "för lite minne", om du lyckas fylla det, och kan köpa en 128 nästa gång.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-24 20:03
Ursprungligen av kenjon:

Hur länge har du tänkt använda telefonen? Om du räknar med att byta igen om ett/två år, kan du nog nöja dej med 64 GB. Då har du en begränsad tid med "för lite minne", om du lyckas fylla det, och kan köpa en 128 nästa gång.

Bra orsak, men vilken storlek har bäst prisutveckling på andrahandsmarknaden om ett/två år? Är du en ovanlig person, eller en vanlig som tappar/blir av med telefoner årligen? Det kan ju vara ett skäl att ta den lilla, eller den stora med försäkring...

Skapade samma tråd på MacWorld. Där svarade en person att han hade 64GB och hade 15GB kvar efter 200 appar (han lagrar all media utanför och använder Apple Music). Det låter som det bör räcka för mig. Jag kommer nämligen använda Flickr för att automatiskt ladda upp foton och videos dit och jag har ingen musik lagrad på telefonen. Så jag bör ha gott om plats för appar och kunna fota och filma.

Beställde en iPhone 6s Plus 64GB i natt.

Tack för alla svar!

1
Bevaka tråden