Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Anteckningar i IOS 9.1.

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vid senaste uppgraderingen erbjöds möjligheten att rita i appen "anteckningar". Det fungerar fint på min iPad mini. Hustrun som har en likadan med samma systemuppgradering och samma apple-id har däremot ej ritsymbolen invid kameran ovanför tangentbordet. Till stor förtret för barnbarnen. Har testat det jag förmår, omstart, uppgradering osv men ej fixat det.
Har någon en lösning är jag tacksam.

ÅS

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-11-10 19:33
Ursprungligen av aake39:

Vid senaste uppgraderingen erbjöds möjligheten att rita i appen "anteckningar". Det fungerar fint på min iPad mini. Hustrun som har en likadan med samma systemuppgradering och samma apple-id har däremot ej ritsymbolen invid kameran ovanför tangentbordet. Till stor förtret för barnbarnen. Har testat det jag förmår, omstart, uppgradering osv men ej fixat det.
Har någon en lösning är jag tacksam.

ÅS

Behöver nog aktivera funktionen i Antecknings-appen, om man inte valde att göra det direkt vid systemuppgraderingen. Tryck pilen högst upp till vänster för att få fram listan med alla anteckningar, och därefter en gång till pilen längst upp till vänster (då ser du skärmen där man kan välja mellan att anteckningar sparas på iCloud eller lokalt på telefonen). Bredvid ordet iCloud finns klickbara ordet Uppgradera.

Ursprungligen av IngoX:

Behöver nog aktivera funktionen i Antecknings-appen, om man inte valde att göra det direkt vid systemuppgraderingen. Tryck pilen högst upp till vänster för att få fram listan med alla anteckningar, och därefter en gång till pilen längst upp till vänster (då ser du skärmen där man kan välja mellan att anteckningar sparas på iCloud eller lokalt på telefonen). Bredvid ordet iCloud finns klickbara ordet Uppgradera.

Får inte ihop det med din beskrivning. I bifogade två skärmdumpar ser du hur det ser ut när jag klickar på vänsterpilen. Jag har bara en plats att spara anteckningarna på.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-10 21:07

Långsökt, men hur ser det ut i landskapsläge?
https://support.apple.com/sv-se/HT204987

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-11-10 23:10
Ursprungligen av aake39:

Får inte ihop det med din beskrivning. I bifogade två skärmdumpar ser du hur det ser ut när jag klickar på vänsterpilen. Jag har bara en plats att spara anteckningarna på.

Eftersom du bara kan lagra lokalt så har du antagligen inte aktiverat Anteckningar under Inställningar > iCloud ?

Så här ser det it i en iPhone med iOS 9.1 där Anteckningar inte uppgraderats (för att bibehålla synkning med en mac som inte är uppdaterad till El Capitan)

Ursprungligen av reboot81:

Långsökt, men hur ser det ut i landskapsläge?
https://support.apple.com/sv-se/HT204987

Tack för länk och tips. Att byta läge påverkar inget.

Ursprungligen av IngoX:

Eftersom du bara kan lagra lokalt så har du antagligen inte aktiverat Anteckningar under Inställningar > iCloud ?

Så här ser det it i en iPhone med iOS 9.1 där Anteckningar inte uppgraderats (för att bibehålla synkning med en mac som inte är uppdaterad till El Capitan)

Jag har El Capitan på Macen, 9.1 på 2 st iPads (och iPhones). Båda paddorna har gemensamt apple-id. Den ena paddan (min) är helt ok. Den andra (hustruns) har ej funktionen "rita# i anteckningar. När jag ändrade inställningar/anteckningar i den felande paddan till att ej spara på "mitt iPad-konto" så visade sig även mina (alla) anteckningar i den krånglande paddan. Se dumpar. Däremot finns ingen möjlighet till uppgradering. Ritsymbolen intill kamerasymbolen över tangentbordet finns inte heller. Överkurs för mig tydligen.

Ursprungligen av aake39:

Jag har El Capitan på Macen, 9.1 på 2 st iPads (och iPhones). Båda paddorna har gemensamt apple-id. Den ena paddan (min) är helt ok. Den andra (hustruns) har ej funktionen "rita# i anteckningar. När jag ändrade inställningar/anteckningar i den felande paddan till att ej spara på "mitt iPad-konto" så visade sig även mina (alla) anteckningar i den krånglande paddan. Se dumpar. Däremot finns ingen möjlighet till uppgradering. Ritsymbolen intill kamerasymbolen över tangentbordet finns inte heller. Överkurs för mig tydligen.

missade en bild

Här kanske det kan finnas något tips som du inte har testat:
https://discussions.apple.com/thread/7219105?...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-11-11 13:29

@barbapappa_86 visar kanske på lösningen - vilken modell av iPad gäller det, stöder den funktionen?

Enligt https://support.apple.com/sv-se/HT204987

Citat:

Den nya skissfunktionen i Anteckningar finns endast på iPhone 5 och senare, iPad (4:e generationen), alla iPad Air-modeller, iPad mini 2 och senare samt iPod touch (6:e generationen).

Ursprungligen av IngoX:

@barbapappa_86 visar kanske på lösningen - vilken modell av iPad gäller det, stöder den funktionen?

Enligt https://support.apple.com/sv-se/HT204987

Det gäller iPad mini 2, inköpta samtidigt, installerade och uppdaterade samtidigt - ett tvillingpar skulle man kunna säga. Den ena ipaden har ju full funktionalitet på anteckningar, som den andra saknar.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-11-11 17:06

Det är inte första gången som Apples molntjänster har fått spunk. När jag hade problem med Continuity så var jag tvungen att logga ut mitt AppleID och sedan logga in igen. Först då började Continuity, Handoff etc fungera.

Ursprungligen av reboot81:

Långsökt, men hur ser det ut i landskapsläge?
https://support.apple.com/sv-se/HT204987

Ta k för länken. Ingen skillnad på läge.

Måste delge er hur detta fortsatte med apple support. En fantastisk telefonsupport som ringde upp inom två minuter. Vi jobbade nog i en halvtimme med alla möjliga försök till lösningar. Det slutade med att supporten skickar detta fenomen vidare till sina utvecklingsingenjörer som skall forska i mystiken. Fick en personlig telefon och mailkontakt med den trevliga supporten som återkommer till mig när apple har en förklaring till mystiken.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-12 17:06

Kanske en annan rit/målar app för barnen kan funka?

1
Bevaka tråden