Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur använda switch, router och patchpanel på rätt sätt

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2015-10-16 22:13

Jag har precis köpt hus och tidigare ägare drog nätverk till alla rum. Allt är kopplat till en patchpanel (tror att det kallas så) i källaren där även fibern är indragen. Vid patchpanelen sitter också en switch.

Min initiala plan var att dra en kabel från fibern till patchpanelen till AP extreme som får stå mitt i huset och sedan dra kabeln tillbaka i uttaget bredvid (två kontakter i uttaget) för att sedan ansluta den till switchen. Från switchen kopplar jag sedan in resterande rum i huset.

En vän hade dock synpunkter på detta och hävdade att en router direkt efter fiberuttaget var att föredra. Därefter skulle switchen kopplas in för att sedan anslutas till patchpanelen. Med denna strategi skulle man kunna koppla in ytterligare en (eller flera) router på valfri plats i huset.

Min fråga är då, vilket av alternativen är egentligen att föredra? Och om man väljer alternativ två, finns det någon nackdel med att sätta en AP express som ”huvudrouter” istället för en AP extreme? (har båda) Har dessa likvärdiga egenskaper när det kommer till att dela ut ip-adresser och annat nätverksjox?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-16 22:55

Patchpanelen är bara andra änden på alla kablar som går till vägguttagen.
Din vän har rätt, en router direkt från fibern behöver du. Det är routern som exponeras mot nätet, sen hanterar den det interna.
fiber–router–switch–patchpanel är grundtanken
Från routern och switchen kan du koppla fler prylar oxå, även andra switchar/routrar. Se bara till att ställa in dessa rätt (stänga av NAT).
Första routern bör vara den som kan hantera nätverkstrafiken bäst/snabbast. Dyrare/nyare brukar ha bättre routingkapacitet, vilket är viktigt.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2015-10-16 23:53

Jo jag förstår att routern bör vara ingången, men om jag ansluter routern via patchpanelen borde det väl vara samma sak som att routern sitter först?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-10-17 01:04

Patchpanelen är ju en förlängning bara, förstår jag dig rätt fungerar din ide alldeles utmärkt.

Fiber -> patch -> router -> tillbaka till patch -> switch -> övriga uttag i patchen.
Vad som är bäst beror på hur huset ser ut och vilka krav du har på wifi.
Min router får snällt sitta i förrådet där fibern går in även om det inte är optimalt, men det ger tillräckligt med signalstyrka.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2015-10-17 19:02

Ok. Tack för svaren, det blir nog till att testa den första varianten så får vi se hur det funkar.

1
Bevaka tråden