Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hantera WiFi/vila på nya Macbook

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som vet hur jag hanterar Wi-Fi i Sleep/Vila. Misstänker att min Macbook drar massa batteri pga den aldrig kopplar ner från Wi-Fi när jag stänger locket. Varför gör den inte det, och hur får jag den att stänga ner Wi-Fi när jag stänger locket? Tappar upp mot 10% på en natt pga detta.

Min Pro drar inget under en natt. Men problemet på min Pro är att den stänger ner Wi-Fi när jag sätter bildskärmen i vila. Alltså flyttar muspekaren till hörnet och stänger av displayen för att spara ström. Detta gör den även om jag använder Wi-Fi till att ladda hem något från TPB olagligt eller om jag laddar hem något från App store. Den har tidigare fortsatt att vara kopplad till nätverket, förutsatt att tex Utorrent gick, när jagbara stängde av skärmen. Allt detta under batteridrift BTW. Har varit inne och stängt av Appnap och liknande under strömsparare.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-09-08 18:23
Ursprungligen av paulreedsmith:

Någon som vet hur jag hanterar Wi-Fi i Sleep/Vila. Misstänker att min Macbook drar massa batteri pga den aldrig kopplar ner från Wi-Fi när jag stänger locket. Varför gör den inte det, och hur får jag den att stänga ner Wi-Fi när jag stänger locket? Tappar upp mot 10% på en natt pga detta.

Min Pro drar inget under en natt. Men problemet på min Pro är att den stänger ner Wi-Fi när jag sätter bildskärmen i vila. Alltså flyttar muspekaren till hörnet och stänger av displayen för att spara ström. Detta gör den även om jag använder Wi-Fi till att ladda hem något lagligt eller om jag laddar hem något från App store. Den har tidigare fortsatt att vara kopplad till nätverket, förutsatt att tex Utorrent gick, när jag bara stängde av skärmen. Allt detta under batteridrift BTW. Har varit inne och stängt av Appnap och liknande under strömsparare.

Om din pro inte drar någon ström så beror det på att den är helt avstängd. Drar du muspekaren i ett hörn så har du antagligen valet "Försätt bildskärmen i vila" valt. Har inget med Wifi att göra. Troligtvis går din dator ner i vila. Kanske har du en äldre MBP som inte nyttjar AppNap? Är du säker att din MBP inte går ner i viloläge när du stänger locket?

Wifi på din MB drar inte 10% på en natt, det är något arbete som datorn utför med hjälp av Wifi.

Intressant vore att se inställningarna för strömsparfunktionerna på datorerna. Det kan du få utskrivet genom kommandot

pmset -g

i terminalen.

Edit, "pmset -g" ska det vara. //Klanten

Senast redigerat 2015-09-08 20:17
Ursprungligen av reboot81:

Om din pro inte drar någon ström så beror det på att den är helt avstängd. Drar du muspekaren i ett hörn så har du antagligen valet "Försätt bildskärmen i vila" valt. Har inget med Wifi att göra. Troligtvis går din dator ner i vila. Kanske har du en äldre MBP som inte nyttjar AppNap? Är du säker att din MBP inte går ner i viloläge när du stänger locket?

Wifi på din MB drar inte 10% på en natt, det är något arbete som datorn utför med hjälp av Wifi.

Intressant vore att se inställningarna för strömsparfunktionerna på datorerna. Det kan du få utskrivet genom kommandot

pmset - g

i terminalen.

Ska förtydliga:

Jag pratar i första stycket om min Macbook 2015 retina. Den drar massa ström när locket är stängt. Vet ej varför. Men den fortsätter vara uppkopplad mot mitt Wi-Fi även när jag stänger locket. Antar att det har med batteriförlusten att göra. Detta vet jag för att min Iphone säger att en enhet fortfarande är ansluten till hotspoten efter att jag stängt locket, och när jag öppnar locket är den redan ansluten och mail och facebook-aviseringar dyker upp direkt.

Andra stycket/problemet handlar om en late 2013 retina. Detta är inget stort problem. Vill bara att den ska fortsätta vara uppkopplad till wi-fi även när jag försätter bildskärmen i vila. Jag stänger aldrig av mina datorer helt utan stänger bara locket och vill då att de ska gå i sleep och inte göra något.

Så vad jag upplever är att min Macbook pro retina 2013 drar mindre än 1% med locket stängt under en natt.
Min Macbook 2015 drar nästan 10% med locket stängt under en natt.

Det kommandot du skrev funkade inte/jag kan inte använda Terminal! Har Power nap avstängt på båda. Råkade kalla det appnap innan. Har ingen backup/säkerhetskopiering eller liknande heller.

Har Power Nap avslaget på båda och alltid haft det. Men det låter precis som det skulle vara det som är problemet. För mail och aviseringar är redan hämtade när jag öppnar locket efter sleep.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-09-08 20:29
Ursprungligen av paulreedsmith:

Ska förtydliga:

Jag pratar i första stycket om min Macbook 2015 retina. Den drar massa ström när locket är stängt. Vet ej varför. Men den fortsätter vara uppkopplad mot mitt Wi-Fi även när jag stänger locket. Antar att det har med batteriförlusten att göra. Detta vet jag för att min Iphone säger att en enhet fortfarande är ansluten till hotspoten efter att jag stängt locket, och när jag öppnar locket är den redan ansluten och mail och facebook-aviseringar dyker upp direkt.

Andra stycket/problemet handlar om en late 2013 retina. Detta är inget stort problem. Vill bara att den ska fortsätta vara uppkopplad till wi-fi även när jag försätter bildskärmen i vila. Jag stänger aldrig av mina datorer helt utan stänger bara locket och vill då att de ska gå i sleep och inte göra något.

Så vad jag upplever är att min Macbook pro retina 2013 drar mindre än 1% med locket stängt under en natt.
Min Macbook 2015 drar nästan 10% med locket stängt under en natt.

Det kommandot du skrev funkade inte/jag kan inte använda Terminal! Har Power nap avstängt på båda. Råkade kalla det appnap innan. Har ingen backup/säkerhetskopiering eller liknande heller.

Först, jag skrev fel kommando, "pmset -g" skall det vara. Sorry.

MB: Är datorn igång när locket är stängt? Kanske är den det, eller så är det PowerNap som ligger och jobbar.

MBP: Knepigt, släcker man skärmen så skall inte wifi påverkas. Är du helt hundra på att den inte går ner i viloläge? Vad har du för tid inställt på "Dator i viloläge" i Systeminställningar -> Strömsparare?
En dator som drar 1% på en natt är avstängd.

Varför inte låta enheterna ligga inkopplade och ladda batterierna på natten när du laddar ditt eget batteri? Är ju dessutom bättre ur miljösynpunkt då du på 10 nätter gör slut på en av batteriets X antal cykler.

Ursprungligen av reboot81:

Först, jag skrev fel kommando, "pmset -g" skall det vara. Sorry.

MB: Är datorn igång när locket är stängt? Kanske är den det, eller så är det PowerNap som ligger och jobbar.

MBP: Knepigt, släcker man skärmen så skall inte wifi påverkas. Är du helt hundra på att den inte går ner i viloläge? Vad har du för tid inställt på "Dator i viloläge" i Systeminställningar -> Strömsparare?
En dator som drar 1% på en natt är avstängd.

Varför inte låta enheterna ligga inkopplade och ladda batterierna på natten när du laddar ditt eget batteri? Är ju dessutom bättre ur miljösynpunkt då du på 10 nätter gör slut på en av batteriets X antal cykler.

MB: Jag antar det. Eller jag har kollat och skärmen stängs av just innan den är helt ihopvikt iaf. Men wi-fi fortsätter som sagt vara påslaget. Det är nått strul. Tänkte kanske att batteriet på den är så relativt litet i jämförelse med pro så att den bara drar massa i sleep helt enkelt. Skulle vara bra om någon som ägde en Macbook kunde rapportera. Men att Wi-Fi fortsätter vara anslutet är hursom fel! Ska testa att stänga av wi-fi i natt och kolla vad som händer.

MBPr: Har haft 3 stycken 13" retinor och ingen har dragit mer än någon procent när den sover/locket stängt under en natt/10h. Vet inte om vi missförstår varandra här heller. Jag stänger aldrig av mina datorer, alltså klickar äpplet och sen stäng av. Använder bara sleep så att när jag öppnar locket startar/vaknar datorn på 1 sekund och alla program etc är kvar i det läge jag lämnade dom. Vi lämnar iaf min MBP. Det lilla problemet kan bero på att jag kör beta OSX på den kanske. För har haft det problemet ett halvår ca om jag tänker efter.

Nått stämmer inte på min Macbook iaf och som du skriver så sliter jag på batteriet i långa loppet.

Ursprungligen av paulreedsmith:

Någon som vet hur jag hanterar Wi-Fi i Sleep/Vila. Misstänker att min Macbook drar massa batteri pga den aldrig kopplar ner från Wi-Fi när jag stänger locket. Varför gör den inte det, och hur får jag den att stänga ner Wi-Fi när jag stänger locket? Tappar upp mot 10% på en natt pga detta.

Min Pro drar inget under en natt. Men problemet på min Pro är att den stänger ner Wi-Fi när jag sätter bildskärmen i vila. Alltså flyttar muspekaren till hörnet och stänger av displayen för att spara ström. Detta gör den även om jag använder Wi-Fi till att ladda hem något från TPB olagligt eller om jag laddar hem något från App store. Den har tidigare fortsatt att vara kopplad till nätverket, förutsatt att tex Utorrent gick, när jagbara stängde av skärmen. Allt detta under batteridrift BTW. Har varit inne och stängt av Appnap och liknande under strömsparare.

Edit: Macbook

Last login: Tue Sep 8 19:26:45 on console
Viddes-MacBook:~ BOBOsuperDataIT$ pmset -g
Active Profiles:
Battery Power 1*
AC Power -1
Currently in use:
standbydelay 10800
standby 1
halfdim 1
hibernatefile /var/vm/sleepimage
gpuswitch 2
darkwakes 0
disksleep 10
sleep 1
autopoweroffdelay 14400
hibernatemode 3
autopoweroff 1
ttyskeepawake 1
displaysleep 2
acwake 0
lidwake 1
Viddes-MacBook:~ BOBOsuperDataIT$

Macbook pro retina:

Last login: Tue Sep 8 19:01:41 on ttys000
vidars-MacBook-Pro:~ vidarchristensen$ pmset -g
Active Profiles:
Battery Power 1*
AC Power -1
Currently in use:
standbydelay 10800
standby 1
halfdim 1
hibernatefile /var/vm/sleepimage
powernap 0
disksleep 10
sleep 1 (sleep prevented by SubmitDiagInfo)
autopoweroffdelay 14400
hibernatemode 3
autopoweroff 1
ttyskeepawake 1
displaysleep 2
acwake 0
lidwake 1
vidars-MacBook-Pro:~ vidarchristensen$

Vet inte vad detta betyder men powernap 0 och darkwakes saknas på macbook?

Men powernap är avstängt på båda och har alltid varit urkryssat.

https://drive.google.com/file/d/0B9rCJstM09Nm...

Hej
Har samma problem med min nya macbook 2015, har du hittat nån lösning?

Ursprungligen av rocky77:

Hej
Har samma problem med min nya macbook 2015, har du hittat nån lösning?

Nej. Tänkte att jag skulle lösa det genom att installera El capitane betan men det blev fel och den har varit inne på lagning nu i över 2 veckor. Drar din massa ström i vila med?

Jo precis drar ström vid vila. El capitan släpps väl snart så hoppas på bättring där då...

Ursprungligen av rocky77:

Jo precis drar ström vid vila. El capitan släpps väl snart så hoppas på bättring där då...

Finns i skarp version i app store tror jag. Testa.

Släpps i övermorgon enligt Apple

Har nu installerat el capitan och kan konstatera att det är likadant fortfarande... Var i kontakt med Apple support som sa sig aldrig varit med om problemet (surprise!). Körde lite olika tester och körde några kommandon som skulle "spola" ramminnet samt strömförsörjning... Får se om det blir bättre annars skulle jag återkomma. Kan inte lämna in datorn nu då jag ska iväg och jobba och inte kommer tillbaka till Sverige förän kring årsskiftet....

Ursprungligen av paulreedsmith:

Nej. Tänkte att jag skulle lösa det genom att installera El capitane betan men det blev fel och den har varit inne på lagning nu i över 2 veckor. Drar din massa ström i vila med?

Hur kan datorn gå sönder av en installation av El Capitan?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-07 19:59

Det säger han väl inte? Bara att den gick sönder vid ungefär samma tidpunkt, men inte att ElCapitan var orsaken.

Ursprungligen av kenjon:

Det säger han väl inte? Bara att den gick sönder vid ungefär samma tidpunkt, men inte att ElCapitan var orsaken.

Han är väldigt otydlig i sitt inlägg så det går att tolka på flera sätt och detta är min tolkning.

Ursprungligen av rocky77:

Har nu installerat el capitan och kan konstatera att det är likadant fortfarande... Var i kontakt med Apple support som sa sig aldrig varit med om problemet (surprise!). Körde lite olika tester och körde några kommandon som skulle "spola" ramminnet samt strömförsörjning... Får se om det blir bättre annars skulle jag återkomma. Kan inte lämna in datorn nu då jag ska iväg och jobba och inte kommer tillbaka till Sverige förän kring årsskiftet....

Har fått tillbaka min med nytt logic board och jag har samma problem. Drar massa ström i sleep. Wi-Fi fortfarande anslutet när jag stänger locket. Måste vara ett mjukvaruproblem, så bara för Apple att fixa ASAP misstänker jag!! Ska kontakta Apple och nämna detta.

1
Bevaka tråden