Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förkö till iPhone 6s

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Cancerman:

Jag kan skriva det för jag lyckades lägga en beställning ifjol utan problem. Visst det tog någon sekund längre att få ordern bekräftad men upplevde annars inga konstigheter.

Ang mobiler i lager så beställde jag en 6+ 16gb guld ifjol och just 16gb's modellerna hade butiken i Östersund drösvis utav.

Ok. Det var inte direkt den upplevelsen som jag (och några till hade) när vi försökte på tolvslaget och det första som hände var att deras server rasade ihop av trycket.

Det var väl just det - de fick bara 16 GB modeller och ingenting annat på länge. Jag stod först i kön i Luleåbutiken för en 6 64 spacegray och efter ett par veckor var det bara att ge upp och beställa direkt från Apple.

Men bra att det fungerade för några.

I år var det dock inga problem med bokningen.

Ursprungligen av crown:

Ingen som köper den kontant? Det verkar vara en relativt bra deal och man slipper bli bunden, kikade lite på jämförpriserna på http://www.billigaste-fastpris.se/iphone6s där det är uträknat.

Svårt att säga. Telia ger ca 2500 i rabatt om jag låser mitt nuvarande abbonemang i 24 månader och eftersom jag troligen kommer att ligga kvar på det hur som helst så känns det inte som ett helt felaktigt erbjudande.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2015-10-02 12:14
Ursprungligen av crown:

Ingen som köper den kontant? Det verkar vara en relativt bra deal och man slipper bli bunden, kikade lite på jämförpriserna på http://www.billigaste-fastpris.se/iphone6s där det är uträknat.

Jag ska köpa en 6S Plus 64 GB kontant men avvaktar lite tills den finns i någon affär eller hos Apple.
Får klara mig på hustruns gamla 4S så länge. Ja, Elgiganto verkar vara några hundringar billigare.
Kul att avvakta lite och se Rose Gold i verkligheten...;D

Ursprungligen av crown:

Ingen som köper den kontant? Det verkar vara en relativt bra deal och man slipper bli bunden, kikade lite på jämförpriserna på http://www.billigaste-fastpris.se/iphone6s där det är uträknat.

Jodå. Bokade två 6s+ betalar dom med kort direkt i butik den 9e förhoppningsvis.

Förstår mycket väl varför man köper på avbetalning. Men avbetalning och bindningstid är av ondo. Personligen tycker jag inte man ska använda sig av det när det kommer till elektronik.

Senast redigerat 2015-10-02 12:34
Ursprungligen av MalcomX:

Otroligt att Rose Gold är slut
Den har ju samma Fake Rose Gold färg som den billiga iWatchmodellen.

Se skillnaden på fake och äkta

Edit: Inte min mening att slå ner på er som köpt den. Det är bara min personliga och spontana åsikt

Kan det vara så - att det är en ny färg - som slog väl ut på  Watch. Apple fick därmed en hint - hur bra den skulle kunna fungera på iPhone. Kommer säkert på iPad också vad det lider. Att den färgen på iPhone är svårast att få tag på - säger väl att Apple - tänkte rätt.
Huruvida guldbeläggningen är samma på produkterna - vet ej. Behöver ju inte vara det bara för att färgen är samma. ?

Ursprungligen av adress@mac:

Kan det vara så - att det är en ny färg - som slog väl ut på  Watch. Apple fick därmed en hint - hur bra den skulle kunna fungera på iPhone. Kommer säkert på iPad också vad det lider. Att den färgen på iPhone är svårast att få tag på - säger väl att Apple - tänkte rätt.
Huruvida guldbeläggningen är samma på produkterna - vet ej. Behöver ju inte vara det bara för att färgen är samma. ?

Om något är rätt vet man inte förrän efteråt.
Tror många kommer ramla baklänges när de packar upp en "babyrosa" mobil

Ursprungligen av crown:

Ingen som köper den kontant? Det verkar vara en relativt bra deal och man slipper bli bunden, kikade lite på jämförpriserna på http://www.billigaste-fastpris.se/iphone6s där det är uträknat.

Du har en point där
Skrev ett tips till Ida och 99mac om juste detta förra veckan (Men ännu inget de skrivit om)

Inte bara att köpa den kontant, utan dessutom av Apple som oftast ligger 1000 kr under kontantpriset hos teleoperatörerna
För att få Apples direktservice och en helt annan hantering av garantiärenden i upp till 3 år efter köp
Fick tex fixat min MacBook på 3 års reklamationsrätt genom Apple. Det hade jag inte fått hos tex Mediamarkt.

När det gäller abonnemang, så får man betala fullt pris för dessa och mobilen. Man måste räkna på vad det kostar i totalen och det går jämt ut i jämförelse. Men som sagt köper man hos apple så sitter man säkert och de har dessutom en bra finansiering.

Tål att räknas på

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-02 13:42
Ursprungligen av MalcomX:

Inte bara att köpa den kontant, utan dessutom av Apple som oftast ligger 1000 kr under kontantpriset hos teleoperatörerna
För att få Apples direktservice och en helt annan hantering av garantiärenden i upp till 3 år efter köp
Fick tex fixat min MacBook på 3 års reklamationsrätt genom Apple. Det hade jag inte fått hos tex Mediamarkt.

Detta har jag missat helt men är du säker på att du inte blandar ihop saker. Reklamtionsrätt på 3 år har du överallt i Sverige, likaså Apple.se. Men är det hårdvarufel efter 1 år som garantin är på så hjälper det ju föga så vida det inte är ett fabrikationsfel eller liknande. Men om t.ex. musplattan har slutat fungera plötsligt så hjälper ju inte reklamtionsrätten?

Däremot om man har Apple care så får man ju förlängd garanti som därmed tar smällen?

Ursprungligen av MalcomX:

Du har en point där
Skrev ett tips till Ida och 99mac om juste detta förra veckan (Men ännu inget de skrivit om)

Inte bara att köpa den kontant, utan dessutom av Apple som oftast ligger 1000 kr under kontantpriset hos teleoperatörerna
För att få Apples direktservice och en helt annan hantering av garantiärenden i upp till 3 år efter köp
Fick tex fixat min MacBook på 3 års reklamationsrätt genom Apple. Det hade jag inte fått hos tex Mediamarkt.

När det gäller abonnemang, så får man betala fullt pris för dessa och mobilen. Man måste räkna på vad det kostar i totalen och det går jämt ut i jämförelse. Men som sagt köper man hos apple så sitter man säkert och de har dessutom en bra finansiering.

Tål att räknas på

Ni borde skilja på att köpa kontant och köpa utan abbonemang. Det är inte samma sak. Jag kan betala min telefon som är låst till ett abbonemang antingen genom att betala den kontant vid köptillfället eller via en månatlig avbetalning.

Dessutom så är det så att du får (i alla fall på Telia) en rabatt om du låser ditt abbonemang i 24 månader så det stämmer inte att du får betala "fullt pris".

Däremot så är det kanske inte så enkelt att gissa hur abbonemangen kommer att ändras under dessa 24 månader så att du vet om du verkligen går plus eller inte.

Ursprungligen av crown:

Detta har jag missat helt men är du säker på att du inte blandar ihop saker. Reklamtionsrätt på 3 år har du överallt i Sverige, likaså Apple.se. Men är det hårdvarufel efter 1 år som garantin är på så hjälper det ju föga så vida det inte är ett fabrikationsfel eller liknande. Men om t.ex. musplattan har slutat fungera plötsligt så hjälper ju inte reklamtionsrätten?

Däremot om man har Apple care så får man ju förlängd garanti som därmed tar smällen?

Apple Care har också fördelen att det täcker klantiga ägare som tappar telefonen i backen (been there, done that) - å andra sidan så har jag även det skyddet i min hemförsäkring.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-02 14:44
Ursprungligen av crown:

Ingen som köper den kontant? Det verkar vara en relativt bra deal och man slipper bli bunden, kikade lite på jämförpriserna på http://www.billigaste-fastpris.se/iphone6s där det är uträknat.

Jag köper alltid kontant.

Ursprungligen av MalcomX:

Inte bara att köpa den kontant, utan dessutom av Apple som oftast ligger 1000 kr under kontantpriset hos teleoperatörerna

Vad missar jag här? Operatören tar ganska precis samma pris kontant för en telefon som Apple själva gör. T ex runt 8500 kr för en 6s 64GB.

Ursprungligen av MalcomX:

För att få Apples direktservice och en helt annan hantering av garantiärenden i upp till 3 år efter köp
Fick tex fixat min MacBook på 3 års reklamationsrätt genom Apple. Det hade jag inte fått hos tex Mediamarkt.

Den får du ju oavsett var du köper din telefon, om det är hos Telia eller genom Apple själva. Man kan ju alltid gå till till en Apple Store och få service på sin enhet, under förutsättning att garantiperioden fortfarande gäller.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-02 19:09

Beställde och tänkte hämta ut i butik, är ert normalt att jag inte fått ngt ordernummer eller så? Bara ett mail från Telia om att jag beställt

Ursprungligen av Goldp:

Beställde och tänkte hämta ut i butik, är ert normalt att jag inte fått ngt ordernummer eller så? Bara ett mail från Telia om att jag beställt

Normalt

Ursprungligen av MalcomX:

Du har en point där
Skrev ett tips till Ida och 99mac om juste detta förra veckan (Men ännu inget de skrivit om)

Inte bara att köpa den kontant, utan dessutom av Apple som oftast ligger 1000 kr under kontantpriset hos teleoperatörerna
För att få Apples direktservice och en helt annan hantering av garantiärenden i upp till 3 år efter köp
Fick tex fixat min MacBook på 3 års reklamationsrätt genom Apple. Det hade jag inte fått hos tex Mediamarkt.

När det gäller abonnemang, så får man betala fullt pris för dessa och mobilen. Man måste räkna på vad det kostar i totalen och det går jämt ut i jämförelse. Men som sagt köper man hos apple så sitter man säkert och de har dessutom en bra finansiering.

Tål att räknas på

Om du kan köpa en iPhone 6S 1000kr billigare på Apple - än hos ex Telia - tror jag du blir besviken. En hundralapp är nog mera troligt. Har aldrig haft problem med att få service i ex Apple-butiken för att produkten inte är köpt på Apple. När jag ändå håller på - alla artiklar så här långt - är enhälliga - den rosa modellen av iPhone - är " inte rosa ". Du kanske sett en färg som inte finns - eller är det fördomar..... ?

Ursprungligen av json:

OK, tack för info. Så det var alltså:

4) Nån på Telia har kopplat "lager-grafiken" till trafikljusen utanför kontoret.

Var nog därför Telias nät inte fungerade att ringa fasta nummer under den timman i morse. ?

Ursprungligen av BlackSmp:

Ni borde skilja på att köpa kontant och köpa utan abbonemang. Det är inte samma sak. Jag kan betala min telefon som är låst till ett abbonemang antingen genom att betala den kontant vid köptillfället eller via en månatlig avbetalning.

Dessutom så är det så att du får (i alla fall på Telia) en rabatt om du låser ditt abbonemang i 24 månader så det stämmer inte att du får betala "fullt pris".

Däremot så är det kanske inte så enkelt att gissa hur abbonemangen kommer att ändras under dessa 24 månader så att du vet om du verkligen går plus eller inte.

Du får nog ta fram räkneapparaten och räkna lite till

Ursprungligen av adress@mac:

Om du kan köpa en iPhone 6S 1000kr billigare på Apple - än hos ex Telia - tror jag du blir besviken. En hundralapp är nog mera troligt. Har aldrig haft problem med att få service i ex Apple-butiken för att produkten inte är köpt på Apple. När jag ändå håller på - alla artiklar så här långt - är enhälliga - den rosa modellen av iPhone - är " inte rosa ". Du kanske sett en färg som inte finns - eller är det fördomar..... ?

Teliafan
Kontantpriset hos mobilleverantörerna har alltid varit högre (om det inte är det nu, så är det första gången)
Du kan inte lämna in din Teliamobil hos apple för reperation
Den Rosa är så ful att man skäms
Det är vad jag tycker och det får jag tycka
Det är en mycket misslyckad fakemodell av äkta Rose Gold

Ursprungligen av zinned:

Jag köper alltid kontant.

Vad missar jag här? Operatören tar ganska precis samma pris kontant för en telefon som Apple själva gör. T ex runt 8500 kr för en 6s 64GB.

Den får du ju oavsett var du köper din telefon, om det är hos Telia eller genom Apple själva. Man kan ju alltid gå till till en Apple Store och få service på sin enhet, under förutsättning att garantiperioden fortfarande gäller.

Du kan inte gå till Apple och få din iPhone lagad om du köpt den via Telia

Ursprungligen av crown:

Detta har jag missat helt men är du säker på att du inte blandar ihop saker. Reklamtionsrätt på 3 år har du överallt i Sverige, likaså Apple.se. Men är det hårdvarufel efter 1 år som garantin är på så hjälper det ju föga så vida det inte är ett fabrikationsfel eller liknande. Men om t.ex. musplattan har slutat fungera plötsligt så hjälper ju inte reklamtionsrätten?

Däremot om man har Apple care så får man ju förlängd garanti som därmed tar smällen?

Applecare för iPhone gäller bara i 2 år

Du kan aldrig räkna med att få samma bedömning av andra företag än Apple

Du får läsa på lite mer om 3 års reklamationsrätt. Det är fler än du som inte vet vad som gäller

Sen vill jag tillägga
Att sitta kl 12 på natten för att köpa en mobil som kan köpas nästa dag/vecka/månad och inte ta reda på mer om ekonomin om sitt köp, säger en hel del om den som gör det. Vi som inte gör det talar för oss själva

Ursprungligen av MalcomX:

Teliafan
Kontantpriset hos mobilleverantörerna har alltid varit högre (om det inte är det nu, så är det första gången)
Du kan inte lämna in din Teliamobil hos apple för reperation
Den Rosa är så ful att man skäms
Det är vad jag tycker och det får jag tycka
Det är en mycket misslyckad fakemodell av äkta Rose Gold

Då är det väl första gången - även om det var detsamma med priset (+5kr) förra året.......
Har lämnat en Teliamobil hos Apple i Täby - inga problem.
Färgen är som baken - även om jag inte tror du hållit i en rosa - ännu. Svårast att få tag på - även om jag inte ens funderat på den färgen. Tyck vad du vill - det får du - även om verkligheten är en annan - i flera av dina tyckanden och påståenden. Ha en bra helg. ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-02 23:52
Ursprungligen av MalcomX:

Kontantpriset hos mobilleverantörerna har alltid varit högre (om det inte är det nu, så är det första gången)

Icke. Det har alltid varit i runda slängar samma pris.

Ursprungligen av MalcomX:

Du kan inte lämna in din Teliamobil hos apple för reperation

Klart jag kan, så länge det är en iPhone. Oavsett var jag har köpt min iPhone så kan jag få support och reparation hos Apple.

Ursprungligen av zinned:

Icke. Det har alltid varit i runda slängar samma pris.

Klart jag kan, så länge det är en iPhone. Oavsett var jag har köpt min iPhone så kan jag få support och reparation hos Apple.

Hos 3 har en kontankortsiphone alltid kostat ca 1000 kr mer än hos Apple
Men denna gången kanske det är annorlunda, då priset är så högt att det inte är möjligt

Nej, det tar inte emot en vara för reperation om du har köpt den hos tex elgiganten. Då hänvisar de till Elgiganten.
Däremot kan du få en bedömning och support, men inte mer.
Det är alltid köpstället som skall ge reparationsservice (såvida de inte gått i konkurs)

Var själv inne med en (3) iPhone för bedömning häromdagen och de hade inte ändrat sina "regler" då heller

Men det kanske gäller olika för olika Apple butiker ?

Senast redigerat 2015-10-03 00:17
  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-03 00:20
Ursprungligen av MalcomX:

Hos 3 har alltid en kontankortsiphone alltid kostat ca 1000 kr mer än hos Apple

Nej, det tar inte emot en vara för reperation om du har köpt den hos tex elgiganten. Då hänvisar de till Elgiganten.
Däremot kan du få en bedömning och support, men inte mer.
Det är alltid köpstället som skall ge reparationsservice (såvida de inte gått i konkurs)

Jag har inte koll på 3 specifikt då de inte finns på min radar men för övrigt skulle jag säga att telefonerna genom andra operatörer har alltid haft ungefär samma prislapp som hos Apple.

Man har alltid rätt att få garantiservice genom den operatör man har köpt telefonen, oavsett lur. När iPhone så tar alltid Apple emot telefonerna om det faller inom ramen för garantin, då måste man inte gå till sin operatör. Du som hävdar motsatsen, kan du ge exempel på var detta då finns beskrivet?

Ursprungligen av MalcomX:

Du får nog ta fram räkneapparaten och räkna lite till

6s 64GB med Telia Komplett 12GB

8590 - (649-399)*24=2590

Ursprungligen av MalcomX:

Teliafan
Kontantpriset hos mobilleverantörerna har alltid varit högre (om det inte är det nu, så är det första gången)
Du kan inte lämna in din Teliamobil hos apple för reperation
Den Rosa är så ful att man skäms
Det är vad jag tycker och det får jag tycka
Det är en mycket misslyckad hakemodell av äkta Rose Gold

Idag kostar Iphone 6 7495 kr på Apple.
Telia tar 8590 kr för 6s utan abonnemang
3 tar 8695 kr för en 6s utan abonnemang

Hur sannolikt är det att Apple kommer att vara 1000 kr billigare än Telia på en 6s? Om jag inte minns fel så hävdade du att skillnaden skulle ligga i den storleksordningen.

Så vitt som jag kommer ihåg så hade det aldrig varit någon större skillnad på priset via en operatör eller Apple även om Apple har varit billigare. Det har rört sig om någon hundralapp.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2015-10-03 09:13

Här är de officiella priserna från Apple.se och som även kommer att gälla på Apple Store:

Citat:

iPhone 6s kommer att finnas tillgänglig till ett rekommenderat pris på 7 495 kr för 16 GB-modellen, 8 595 kr för 64 GB-modellen och 9 695 kr för 128 GB-modellen.

iPhone 6s Plus kommer att finnas tillgänglig till ett rekommenderat pris på 8 595 kr för 16 GB-modellen, 9 695 kr för 64 GB-modellen och 10 795 kr för 128 GB-modellen. Alla priser inbegriper moms.

Ursprungligen av macki81:

Här är de officiella priserna från Apple.se och som även kommer att gälla på Apple Store:

Hoppsan, var Telia 5 kr billigare än Apple...

Sorry, jag hade svårt att låta bli ironin...

BTW; Jag tror dig men var hittar du informationen? Finns den på Apples web?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2015-10-03 09:21
Ursprungligen av BlackSmp:

Hoppsan, var Telia 5 kr billigare än Apple...

Sorry, jag hade svårt att låta bli ironin...

BTW; Jag tror dig men var hittar du informationen? Finns den på Apples web?

http://www.apple.com/se/pr/library/2015/09/28...

Sen det där med reparation och garanti - jag har köpt iPhones via halebop.se tidigare och min syster köpte sin i Asien. Apple Store har aldrig nekat nån av oss, de lagar eller byter ut vid behov. Samma sak med deras datorer. Köper du från t ex Elgiganten så har du rätt att gå till en Apple Store om du har problem med den. Det är lite därför Apple Store finns.

Ursprungligen av MalcomX:

Otroligt att Rose Gold är slut
Den har ju samma Fake Rose Gold färg som den billiga iWatchmodellen.

Se skillnaden på fake och äkta

Edit: Inte min mening att slå ner på er som köpt den. Det är bara min personliga och spontana åsikt

Vad är en iWatch?

Bevaka tråden