Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mail: se avsändaradress utan att öppna mejlet

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Då och då dyker det upp mejl som jag misstänker är skräppost, men där jag vill försäkra mig om det innan jag slänger dem.
Ett enkelt sätt är ju då att kika på avsändaradressen. Men hur gör jag det utan att klicka på/öppna mejlet (använder apple mail)?
Tidigare har jag för mig att man har kunnat se avsändaradressen bara genom att hålla muspekaren över avsändarnamnet i "från-kolumnen", men det går inte nu.
(Är jag förresten onödigt försiktig – är det alltid helt riskfritt att öppna ett mejl så länge man inte klickar på några länkar i mejlet?)

Det blir en liten pil till höger om avsändarnamnet, klicka på den så ser du adressen. Eftersom du redan här har tagit emot mailet så spelar det ingen roll om du öppnar det i ett eget fönster. Låt bli att öppna eventuella bilagor om du inte vet säkert vad det är bara, så är det ingen fara.

Hmmm. Tack för svar, men mejlet är alltså helt oläst ännu, jag har inte klickat på det över huvud taget så jag kan inte se användarnamn och pil på det viset. (I mail ligger ju alla mejl, lästa och olästa, i en lång rad. Ovanför alla mejl finns kolumner för bl.a. avsändare, innehåll och när det togs emot. Det är alltså i kolumnen där avsändare anges som jag har för mig att man ska kunna se avsändarens mejladress, inte bara det "namn" de anger t.ex. "Apple".)

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-01 10:55

Avsändaradressen är ett bra sätt att identifiera skräppost, men en värdelöst sätt att identifiera "säkra" mail.
Adressen går att förfalska, så ett mail från [email protected] behöver inte vara en inbjudan till Nobelmiddagen utan kan lätt skickas med förfalskad avsändare, tex med tjänsten https://emkei.cz/
Men även om mailet verkligen kom från Kungahuset, så finns det inget som garanterar att deras mail/datorer inte blivit kapade och styrda av någon illasinnad på distans.

Tack för påpekandet! Det är jag dock redan medveten om. Det jag är ute efter är ett sätt att "grovskanna".

1
Bevaka tråden