Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Quark flödar om text ?!?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2003-08-18 15:40

Någon därute som vet varför ett xpress 5 flödar om texten i ett dokument som är skapat i xpress 4.xx ?

Båda programmen är inställda på svenska och ändrar jag till internationell engelska i typografimallarna i femman så flöder det riktigt...

  • Oregistrerad
  • 2003-08-18 15:50

Skulle tro att det beror på att avstavningsreglerna för engelska skiljer sig markant från de svenska reglerna.

Detta är en känd bugg i 5.0 som skulle varit åtgärdad i 5.01 och nu ska åtgärdas i 5.02 (är nu osäker på om den kommer över huvud taget)… Verkar vara fixat i 6.0.

Mer info…
Under Dokumentintällningar: Styckeformat finns tre oilka alternativ för svensk avstavning:
4.0 – 5.0
Standard - Standard - Fungerar (=avstavningen i 1.10 - 2.12)
Svensk avstavning - 3.3 kompatibel - Fungerar EJ!
Utökad svensk avstavning - Förbättrad - Fungerar (men att det blir trippelkonsonanter alldeles för ofta…)

  • Medlem
  • 2003-08-18 16:59

Jag förstår inte riktigt hur du menar med den engelska avstavningen, men i fyran finns det normal och utökad avstavning. Skillnaden där är främst hur man hanterar trekonsonantsavstavningar. I femman tror jag kanske att det finns ytterligare en modell (jag använder inte femman).

Om du trycker "behåll dokumentinställningar", så ska det hur som helst se likadant ut.

EDIT: en mer insatt individ hann före.

Omflödning av text i Quark 8

Det var tydligen några år sedan problemet diskuterades senast. Nu är jag uppe i Quark 8 (uppgraderad från 6.5) och jag har stora problem med omflödning av text. När jag stängt ett genomgånget och felfritt dokument och öppnar det igen har texten flödat om på några ställen. Någon som jobbar i 8:an och stött på samma problem och förhoppningsvis löst det?

Hej Fredric,
Detta låter inte bra, men det är inte ett känt på problem hos oss på Quark.
Skulle du kunna skicka ett mail till mig med ett dokument som visa problemet så ska vi gå till botten med detta.
Mvh,
Patrik Carlsson
Quark
pcarlsson@quark.com

1
Bevaka tråden