Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårt blanksteg som första tecken foton — Pages 4.3

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-08-13 13:26

Hej!

I den formatinstruktion för uppsatsskrivning som jag använder står det att läsa:

Citat:

Vid ”fasta” mellanrum bör hårda blanksteg användas (shift + ctrl + mellanslag). Detta gör att avståndet inte påverkas av justerade marginaler och att uttrycket hålls samman vid radbrytning. Hårt blanksteg kan med fördel användas som första tecken i fotnoten (avståndet mellan fotnotsreferensen och första bokstaven i fotnotstexten blir då detsamma i alla noter, vilket ser snyggt ut) [...]

Hur får jag till det fetmarkerade i min uppsats? I nuläget ser det ut som i den bifogade bilden. Som ni kan se skiljer sig avståndet åt mellan fotnotsreferensen och första bokstaven i fotnotstexten i de två första noterna, pga marginaljustering. Jag försöker att göra hårt blanksteg mellan siffran och bokstaven (alt+blanksteg), men det händer ingenting.

Väldigt petigt, jag vet. Samtidigt är det inte hela världen om det inte går att lösa!

Om det spelar någon roll använder jag Pages 4.3.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-08-13 14:54

Du kan använda en mall för uppsats samt välja avstånd till bokstaven från siffran i version 5.5.3 som jag använder. Jag vet att det inte hjälper dig, men ändå en upplysning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-08-14 00:13

Jag antar att formatinstruktionen är skriven för MS Word. Där beter sig hårt blanksteg så som beskrivs. Det förhindrar radbyte och är alltid lika brett även när man valt texten rakt justerad i både höger- och vänstermarginal. Man skriver hårt blanksteg med shift-ctr-mellanslag, men även shift-alt-mellanslag verkar funka.

I Pages (5.5.3) skrivs hårt mellanslag (Apples benämning i hjälpen) med alt-mellanslag. Det förhindrar radbyte men förändrar bredd för att justera ut orden jämt på raden.

Du kan i Pages istället uppnå önskad effekt med en välplacerad tab efter siffran, ungefär som du börjat göra i din bild här ovan.

1
Bevaka tråden