Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dalrymple har fått nog av Apple Music

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Blev många inlägg att citera.

Ursprungligen av Megolon:

Winamp kan inte mer än iTunes så jämförelsen haltar eftersom Winamp inte kan Apple Music
Ingen som säger att iTunes är perfekt men det är inte så uselt som vissa gillar att påstå.

Ok. Winamp har haft streaming sen 1998.

Ursprungligen av Megolon:

Ingen märklig jämförelse eftersom det handlade om att lära sig programmet.
Lägger man ner tid och kraft att lära sig iTunes fungerar det hur bra som helst.

Så det är helt ok att en musik/streaming-app är lika komplex och funktionsrik som Excel. Det bör väl vara Apples mål att alla använder det och att det fungerar utan att användare blir av med sitt musikbibliotek, att det går att lägga till sin musik i spellistor osv. och att det fungerar.

Ursprungligen av Megolon:

Eftersom tråden handlar om Apple Music så är iTunes en nödvändighet för att använda det på OS X.

Man kan använda Apple Music alldeles utmärkt utan iTunes. Det är en streamingtjänst.

Ursprungligen av Megolon:

Att använda sina vänner/bekanta som argument hur dåligt något är fungerar inte eftersom jag inte vet vilka det är.
Rörigt!!! Ja alla har vi olika förmågor/vilja att lära sig ett program.

Uppenbarligen.

Men visst, det finns inga fel i Apple Music eller i integrationen med iTunes utan det beror på användaren, som "you are holding it wrong".
Let's agree to disagree, jag lämnar det där.

Ursprungligen av Anderlind:

Blev många inlägg att citera.

Ok. Winamp har haft streaming sen 1998.

Ledsen att jag delade upp citaten men lättare att svara då på telefonen

Du skrev själv att tråden handlar om Apple Music och eftersom Winamp inte klarar av det så är programmet diskvalificerat från diskussionen.

Ursprungligen av Anderlind:

Man kan använda Apple Music alldeles utmärkt utan iTunes. Det är en streamingtjänst.

Ok tala om hur du gör det på OS X?

Ursprungligen av Anderlind:

Så det är helt ok att en musik/streaming-app är lika komplex och funktionsrik som Excel. Det bör väl vara Apples mål att alla använder det och att det fungerar utan att användare blir av med sitt musikbibliotek, att det går att lägga till sin musik i spellistor osv. och att det fungerar.

Skrev aldrig att iTunes är lika komplex som Excel utan jag gjorde en jämförelse att båda har en viss inlärning.

Ursprungligen av Anderlind:

Uppenbarligen.

Men visst, det finns inga fel i Apple Music eller i integrationen med iTunes utan det beror på användaren, som "you are holding it wrong".
Let's agree to disagree, jag lämnar det där.

Ändå använder du dina vänner/bekanta som argument när ingen kan verifiera det....synnerligen smart från din sida hur nu man vill se på det

Nej jag kan inte se att det är iTunes fel att det är buggar i Apple Music fast du kanske sitter inne med information från Apple.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-24 23:26
Ursprungligen av Megolon:

Du jämför ett program som bara klarade av en sak,spela upp musik,mot ett som gör så mycket mer.
Tänk att ingen klagar på tex Excel som är så krångligt att lära sig,enligt mig,men väldigt kompetent när man lärt sig det.
Folk är villiga att lära sig diverse program än hur krångliga dom är och fast dom inte behöver det men när det kommer till iTunes som är ett nödvändigt program på OS X då klagar man.
Det har gått så långt i klagosången att det har blivit populärt att falla in i kören.

Exakt så.

Det är poppis att gnälla på iTunes men majoriteten av dessa personer som gnäller har aldrig tagit sig tiden att sätta sig in i programmet för att förstå hur det är tänkt att fungera.

Ursprungligen av Megolon:

Ledsen att jag delade upp citaten men lättare att svara då på telefonen

Då förstår jag.

Ursprungligen av Megolon:

Ok tala om hur du gör det på OS X?

Förstår inte ens varför du drar in OS X eller iTunes (eller Excel för den delen) i den här tråden som handlar om Apple Music.
Uppenbarligen om man kollar på nätet så är det problem med iTunes och Apple Music, men vill man ignorera och säger att användare inte har problem så får man väl göra det. För vissa verkar det fungera, för andra inte. Att det ska vara så svårt att acceptera, och dessutom skylla på användarna.

iTunes är inget krav för att använda Apple Music.

Återigen, jag lämnar denna diskussionen för det leder ingenvart.

Ursprungligen av Anderlind:

iTunes är inget krav för att använda Apple Music.

Så tala om för mig hur du gör på OS X om iTunes inte är ett krav för att använda Apple Music?

Ursprungligen av Megolon:

Så tala om för mig hur du gör på OS X om iTunes inte är ett krav för att använda Apple Music?

Men Itunes är inget krav för Apple Music. Det är ett enkelt faktum och det är det som Anderlin skriver.

Att Itunes är ett krav för att använda Apple Music på din Mac är något helt annat men det är inget krav för tjänsten Apple Music.
Det är nog till och med så att det stora flertalet användare av Apple Music inte ens har OsX och kör Apple Music totalt Itunesfritt.

Ursprungligen av BlackSmp:

Men Itunes är inget krav för Apple Music. Det är ett enkelt faktum och det är det som Anderlin skriver.

Att Itunes är ett krav för att använda Apple Music på din Mac är något helt annat men det är inget krav för tjänsten Apple Music.
Det är nog till och med så att det stora flertalet användare av Apple Music inte ens har OsX och kör Apple Music totalt Itunesfritt.

Nu gällde det iTunes förträfflighet eller hemskhet och iTunes ÄR ett måste för att kunna komma åt Apple Music PÅ OS X.
DET är ett faktum

Ursprungligen av zinned:

Exakt så.

Det är poppis att gnälla på iTunes men majoriteten av dessa personer som gnäller har aldrig tagit sig tiden att sätta sig in i programmet för att förstå hur det är tänkt att fungera.

Jag har satt mig in i itunes och det finns få program som irriterar mig mer. Det finns tusen anledningar till det. Bara en så enkel sak som att importera album knasar ofta programmet till. Jag vet inte vilken gång i ordningen (innan jag tröttnade) jag manuellt har fått ändra album-titel, låtordning, artistnamn etc efteråt. Programmet anser sig själv veta hur jag ska ha biblioteket.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-25 10:24
Ursprungligen av BlackSmp:

Men Itunes är inget krav för Apple Music. Det är ett enkelt faktum och det är det som Anderlin skriver.

Att Itunes är ett krav för att använda Apple Music på din Mac är något helt annat men det är inget krav för tjänsten Apple Music.
Det är nog till och med så att det stora flertalet användare av Apple Music inte ens har OsX och kör Apple Music totalt Itunesfritt.

Men kom igen nu kompis

Det som diskuterades var iTunes och dess påstådda besvärlighet i allmänhet och med Apple Music i synnerhet. Det är lite svårt att köra iTunes på något annat än ett desktop-OS och om någon i den diskussionen säger att iTunes inte är ett krav för att strömma från Apple Music så förstår då inte jag i alla fall hur denne någon då tänker spela upp materialet.

Därför ställdes frågan och den är ännu inte besvarad.

Ursprungligen av Megolon:

Nu gällde det iTunes förträfflighet eller hemskhet och iTunes ÄR ett måste för att kunna komma åt Apple Music PÅ OS X.
DET är ett faktum

Precis. Jag är också nyfiken på hur någon skulle göra för att spela musik från Apple Music utan iTunes på datorn.

Ursprungligen av EdvinT:

Jag har satt mig in i itunes och det finns få program som irriterar mig mer. Det finns tusen anledningar till det. Bara en så enkel sak som att importera album knasar ofta programmet till. Jag vet inte vilken gång i ordningen (innan jag tröttnade) jag manuellt har fått ändra album-titel, låtordning, artistnamn etc efteråt. Programmet anser sig själv veta hur jag ska ha biblioteket.

Kanske något knas med installationen? Jag har själv inte stött på det, väldigt sällan åtminstone.

Ursprungligen av zinned:

Men kom igen nu kompis

Det som diskuterades var iTunes och dess påstådda besvärlighet i allmänhet och med Apple Music i synnerhet. Det är lite svårt att köra iTunes på något annat än ett desktop-OS och om någon i den diskussionen säger att iTunes inte är ett krav för att strömma från Apple Music så förstår då inte jag i alla fall hur denne någon då tänker spela upp materialet.

Därför ställdes frågan och den är ännu inte besvarad.

Precis. Jag är också nyfiken på hur någon skulle göra för att spela musik från Apple Music utan iTunes på datorn.

Kanske något knas med installationen? Jag har själv inte stött på det, väldigt sällan åtminstone.

Det var inte helt lätt att förstå utifrån det citatet som jag såg och svarade på - vilket jag gjorde utan att läsa större delen av tråden vilket jag fortfarande inte har gjort.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-25 12:52
Ursprungligen av BlackSmp:

Det var inte helt lätt att förstå utifrån det citatet som jag såg och svarade på - vilket jag gjorde utan att läsa större delen av tråden vilket jag fortfarande inte har gjort.

Där har du ju din miss

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-07-25 13:47

Ett dåligt program är ett dåligt program. Punkt Slut.

Ursprungligen av cubeis:

Ett dåligt program är ett dåligt program. Punkt Slut.

Inte nödvändigtvis utan mycket är tycke och smak också.
Finns program som jag tycker är dåliga men andra tycker dom är bra och oumbärliga.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-07-25 15:53
Ursprungligen av Megolon:

Inte nödvändigtvis utan mycket är tycke och smak också.
Finns program som jag tycker är dåliga men andra tycker dom är bra och oumbärliga.

Inte fråga om tycke och smak när ett program har allvarliga brister, ofullständigt gränssnitt och buggar till höger vänster och går långsamt när det laddar då är det dåligt från första början och i grunden, men visst kan det väl delvis lappas ihop med tiden som vilket lapptäcke som helst.

Ursprungligen av cubeis:

Inte fråga om tycke och smak när ett program har allvarliga brister, ofullständigt gränssnitt och buggar till höger vänster och går långsamt när det laddar då är det dåligt från första början och i grunden, men visst kan det väl delvis lappas ihop med tiden som vilket lapptäcke som helst.

Inget av det du räknar upp är något jag upplever.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-25 18:06
Ursprungligen av cubeis:

Ett dåligt program är ett dåligt program. Punkt Slut.

Vilket program talar du om nu?

Det kan ju definitivt inte vara iTunes för det fungerar hur bra som helst.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-07-25 21:27

Backup, backup, backup...
AppleMusic har en hel del förtjänster och förtjänar att testas. Men att inte ha backup på sin musik, tja, då får man väl skylla sej själv

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-25 22:02
Ursprungligen av Cribe:

Jag vet inte hur detaljerat du vill att jag beskriver det men det om du söker upp en låt och väljer att lägga till den i en spellista så fungerar det väldigt sporadiskt. Det kommer slltid upp en notis om att låten är tillsgd men inte alltid låten faktiskt lagts till. Ibland fungerar det ibland inte, kör på både mac, iphone och ipad

Har faktiskt märkt av det själv nu
Lade till en av Apples egna listor som bara har innehåll när den spelas på enheten den lades till på men namnmässigt finns tillgänglig på alla enheter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-25 22:05
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Hur bra tror ni det gick för Spotify den första månaden? Man kanske kan tycka att ett stort företag som Apple borde kunna lägga mer resurser och därför hållas mot en högre standard, men samtidigt vet vi att man inte lyckas med ett projekt bara för att man kastar mer pengar på det. Jag tror nog att alla dessa buggarna kommer bankas ut inom kort.

Det jag gillar med AM gentemot Spotify är att jag kan samla MIN musik; artister och album och så vidare. Detta lyckades jag aldrig göra med Spotify, även om man kan spara på samma sätt, men det verkade aldrig bita ordentligt utan efter ett tag var musiken borta.

Samtidigt är ju målet att allt ska passa ihop mellan Mac och iPhone etc, och då kan Apple music bli oslagbart, bara de filar lite till på produkten.

Det är ju en massa olika testfall som är svåra att göra och svåra att identifiera. Klart man kommer ha problem med första releasen, det har alla. Fast visst borde Apple med en klart mer begränsat ekosystem klara av det bättre än andra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-25 22:48
Ursprungligen av Gordon67:

Apple Music är uppbyggd på iTuneslogiken....dvs helt åt helvete tillkrånglat

"Alla" verkar kunna lära sig nya applikationer utom iTunes
De har en egen design som faktiskt fungerar. Fast om man absolut vill ha funktionaliteten och flöde från en annan applikation i iTunes så kommer det bli knöligt så klart.

Ursprungligen av Mesch:

"Alla" verkar kunna lära sig nya applikationer utom iTunes
De har en egen design som faktiskt fungerar. Fast om man absolut vill ha funktionaliteten och flöde från en annan applikation i iTunes så kommer det bli knöligt så klart.

Med den logik som florerar i den här tråden blir ju alla program som man någonsin har lärt sig automatiskt bra program eftersom man har lärt sig dem! Det kan ju omöjligen stämma. Viva cirkelresonemang?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-26 12:16
Ursprungligen av EdvinT:

Med den logik som florerar i den här tråden blir ju alla program som man någonsin har lärt sig automatiskt bra program eftersom man har lärt sig dem! Det kan ju omöjligen stämma. Viva cirkelresonemang?

Jag älskar ju inte iTunes över allt annat på jorden, det finns saker som stör. Vissa av dem gissar jag är kopplat till Apples avtal med film&musik-branchen, andra bara märkliga.
Fast uselt? När det skulle jag inte säga att det är.
Applikationer generellt är mer eller mindre bra, iTunes verkar ha fått en allmän "det här SKA man hata" stämpel som jag inte riktigt tycker är korrekt.

Ursprungligen av Mesch:

Jag älskar ju inte iTunes över allt annat på jorden, det finns saker som stör. Vissa av dem gissar jag är kopplat till Apples avtal med film&musik-branchen, andra bara märkliga.
Fast uselt? När det skulle jag inte säga att det är.
Applikationer generellt är mer eller mindre bra, iTunes verkar ha fått en allmän "det här SKA man hata" stämpel som jag inte riktigt tycker är korrekt.

itunes verkar vara skapat främst för dem med få album per artist. Jag har exempelvis +60 album i mitt bibliotek avBob Dylan, 40 + med Neil Young och nästan lika många med Miles Davis. Vill jag således spela nämnda artister får jag således en lång lista med + 500-700 låtar att navigera runt mellan. Rimligt? En av många saker som stör med itunes...

Ursprungligen av EdvinT:

Med den logik som florerar i den här tråden blir ju alla program som man någonsin har lärt sig automatiskt bra program eftersom man har lärt sig dem! Det kan ju omöjligen stämma. Viva cirkelresonemang?

Enligt din logik så använder du bara program som andra tycker är bra.

Ursprungligen av EdvinT:

itunes verkar vara skapat främst för dem med få album per artist. Jag har exempelvis +60 album i mitt bibliotek avBob Dylan, 40 + med Neil Young och nästan lika många med Miles Davis. Vill jag således spela nämnda artister får jag således en lång lista med + 500-700 låtar att navigera runt mellan. Rimligt? En av många saker som stör med itunes...

Enligt mig så låter det som dina låtar inte är korrekt taggade eller att du inte har ställt in att visa låtar/album på ett korrekt sätt.
Jag har 1080 album i mitt bibliotek och inga problem att navigera runt.

Vill jag navigera runt tex AC/DC kan jag välja mellan att se det på dessa två av mina favoritsätt.

Ursprungligen av Megolon:

Enligt mig så låter det som dina låtar inte är korrekt taggade eller att du inte har ställt in att visa låtar/album på ett korrekt sätt.
Jag har 1080 album i mitt bibliotek och inga problem att navigera runt.

Vill jag navigera runt tex AC/DC kan jag välja mellan att se det på dessa två av mina favoritsätt.

https://dl.dropbox.com/s/xozqyh0k7xrp4y3/Sk%C3%A4rmklipp%202015-07-26%2013.42.34.png?dl=0

https://dl.dropbox.com/s/hzwtnic5956rw8c/Sk%C3%A4rmklipp%202015-07-26%2013.43.09.png?dl=0

Det där är ju väldigt osmidigt jämfört med mappsystem a la artist/album/låtar om man har tusentals album i biblioteket. Jag antar att vi helt enkelt har olika uppfattningar om vad som är smidigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-26 14:16
Ursprungligen av EdvinT:

itunes verkar vara skapat främst för dem med få album per artist. Jag har exempelvis +60 album i mitt bibliotek avBob Dylan, 40 + med Neil Young och nästan lika många med Miles Davis. Vill jag således spela nämnda artister får jag således en lång lista med + 500-700 låtar att navigera runt mellan. Rimligt? En av många saker som stör med itunes...

Så att:
Titta på artistens album är inte ett alternativ?
Eller titta på album och söka på Dylan?
Eller skapa en spellista med de album du är mest intresserad av?
Eller betygsätta de låtar du gillar bäst och söka på detta?

Det finns ju massor av sätt att se något annat än 700 låtar

Bevaka tråden