Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker tips på 27" skärm

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-06-22 11:38

Hej!

Jag är på jakt efter en 27" skärm att koppla till min MBPr 13".
Gärna minst 2560x1440 och ren design som ger lite Apple-känsla.

Ska ha HDMI men inget större behov av USB, VGA, Dvi osv. Det är inte avgörande i alla fall.

Jag jobbar inte med film eller bildredigering, så ta inte höjd för det i din rekommendation.
Däremot tar jag ibland fram saker som ska tryckas, så gärna en skärm med bra färger.

Pris: <3900kr inkl. moms.

Några rekommendationer?
Tack!

Senast redigerat 2015-06-22 11:50

Jag har en Dell U2713HM. Jättenöjd. Kostar visserligen lite till än 3900 kr ny, men det är inte svårt att hitta begagnat. Applekänsla vette tusan, men den är rent designad. De tidigare modellerna av 27-tummaren hade en blå lysdiod som statusindikering som bara störde. Denna har en vit.
HDMI är värdelöst om du inte ska koppla typ en Playstation till den. Du får inte max upplösning via HDMI normalt. Jag har en MiniDP->DP kabel för att ansluta min MBP17 2011.

Inte mycket till design men jag har sådana här:

http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/mo...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-06-22 14:50

Tackar för tipsen!
Har kikat lite på denna;
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_ti...

Kan de va något tro?

Jag inser att "Apple-känsla" är lite svårt att få med mitt uttalade pris..

Ursprungligen av kladda:

Däremot tar jag ibland fram saker som ska tryckas, så gärna en skärm med bra färger.

Ursprungligen av kladda:

Tackar för tipsen!
Har kikat lite på denna;
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_ti...

Kan de va något tro?

Jag inser att "Apple-känsla" är lite svårt att få med mitt uttalade pris..

TN-panel rimmar illa med bra färger eftersom en sådan panel emulerar färger kort och gott.

Ursprungligen av Borttaget:

TN-panel rimmar illa med bra färger eftersom en sådan panel emulerar färger kort och gott.

Exakt. Alltså är de skärmarna jag har bättre till ett, inte så mycket, dyrare pris.

Senast redigerat 2018-07-23 13:26
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-06-22 21:48
Ursprungligen av grenhall:

Exakt. Alltså är de skärmarna jag har bättre till ett, inte så mycket, dyrare pris.

Tack för er hjälp!
Kan så otroligt lite om skärmar och paneler..

Skulle denna vara ett vettigare köp?
http://m.netonnet.se/art/dator/bildskarm/moni...

  • Medlem
  • Härryda
  • 2016-01-31 10:23
Ursprungligen av kladda:

Hej!

Jag är på jakt efter en 27" skärm att koppla till min MBPr 13".
Gärna minst 2560x1440 och ren design som ger lite Apple-känsla.

Ska ha HDMI men inget större behov av USB, VGA, Dvi osv. Det är inte avgörande i alla fall.

Jag jobbar inte med film eller bildredigering, så ta inte höjd för det i din rekommendation.
Däremot tar jag ibland fram saker som ska tryckas, så gärna en skärm med bra färger.

Pris: <3900kr inkl. moms.

Några rekommendationer?
Tack!

Vad blev de för skärm? Jag är själv ute efte efter något liknande i samma segment, en 27" 2560x1440 skärm till hyfsat pris. Bildredigerar eller spelar inte så mest arbetsskärm, några bra förslag på marknaden idag?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-01-31 10:49
Ursprungligen av Nixe:

Vad blev de för skärm? Jag är själv ute efte efter något liknande i samma segment, en 27" 2560x1440 skärm till hyfsat pris. Bildredigerar eller spelar inte så mest arbetsskärm, några bra förslag på marknaden idag?

Blev en vit/blå Samsung. Dock bara 1080 men den va väldigt prisvärd och jag har fortf. inte slutat hoppas på en Thunderbolt Display från Apple. Däremot har min bror denna och är väldigt nöjd: Philips 272S4LPJCB
2560x1440 och USB-hub

Men som sagt de finns mer skärmar än träd i skogen, så hittat men en skärm man tycker verkar vettig tycker jag man ska slå till, annars kan man leta för alltid

Ursprungligen av kladda:

inte slutat hoppas på en Thunderbolt Display från Apple.

Det kommer nog, men det lär bli en 5K-skärm precis som stora iMacen, med Thunderbolt 3 och bara funka på extremt nya Macar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-01-31 20:31
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det kommer nog, men det lär bli en 5K-skärm precis som stora iMacen, med Thunderbolt 3 och bara funka på extremt nya Macar.

Då får man en ursäkt för att köpa en ny

  • Medlem
  • Härryda
  • 2016-02-21 11:19
Ursprungligen av kladda:

Men som sagt de finns mer skärmar än träd i skogen, så hittat men en skärm man tycker verkar vettig tycker jag man ska slå till, annars kan man leta för alltid

Huet blir lätt att man gör de, men de blev en Apple Thunderbolt Display som jag fick tag på till ett bra pris på Blocket, är supernöjd!

Nu är det väl för sent att komma med tips åt trådskaparen, men jag ska slå till på en ny skärm själv. Kolla in Dell U2515H. Det är en WQHD-skärm (2560x1440) men på 25 tum, så den har högre ppi (117,5 jmfr med 109). Kostar 3190 kr. Verkar annars vara likadan som U2715H men mindre och billigare. Samma specifikationer.

Jag har sett ett par Dell-skärmar från 2011, då de hade det där supergryniga antiglare-lagret. Första gången jag såg det trodde jag nån hade tagit en gammal skurtrasa från garaget och torkat av den med.

Men de nya skärmarna ska tydligen ha en ny beläggning som är mindre grynig, men inte blank.

Helst hade jag såklart haft en Apple-skärm, men den nuvarande thunderbolt-skärmen har ju både gammal thunderbolt (1), USB (2.0), magsafe (1) och känns inte helt modern i allmänhet. Antagligen kommer en 5K-skärm i år med TB3, men den kommer ju inte funka med min dator så det är lika bra att slå till nu.

Förresten, grattis @Nixe till skärmen. Hoppas du fortsätter vara nöjd trots mina påpekanden.

Senast redigerat 2016-02-21 13:00

Nu är den här! Kan säga att det är en otroligt högupplöst skärm och det märks när man tittar på den. Allt blir lite mindre än jag är van vid, men än är synen god så det funkar. Med dess 117,5 ppi blir det fortfarande inte lika smått som på Macbook Air (124 ppi-135ppi), eller Macbook Pro ett snäpp upp från standardupplösningen (129 ppi), men man sitter ju lite längre ifrån också.

Och skärmen är otroligt ljus. Kör på max 50% mitt på soliga dagen. Ytbeläggningen är fin, inte grynig utan mest matt.

Mycket nöjd med denna, ska bara försäkra mig om att jag inte får problem med att läsa liten text när jag kodar.

1
Bevaka tråden