Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lastpass släpper klient för Mac

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-01-29 10:51
Ursprungligen av FilleMang:

Får inte riktigt ihop varför en utecklare skulle välja att inte underhålla en officiell Linux-klient på grund av avsaknad av smartphone.
Tänker du på två-steg autentisering?

Nej, det var mest en respons på ditt "hugg" på @Emanuel L.

Han förespråkade 1Password. Du frågade efter en Linux-klient som inte finns än och då var det dåligt. Han berättade då att det går utmärkt att använda 1Password Anywhere men det verkade inte intressant då du istället svarar med åsikter kring hans sätt att argumentera. Han presenterade också alternativet att använda 1Password i telefonen men se det gick inte då du inte har en smartphone. Då tycker jag att du gör det så svårt för dig att det inte är lika mycket skuld på 1Password som det är på dig och sättet du väljer att ha det.

Således ligger du också i ett fack av användare/potentiella kunder som är svårt att nå. Ett försumbart antal helt enkelt, ett antal som nog de flesta hade helt enkelt struntat i att gå till mötes.

Ursprungligen av zinned:

Nej, det var mest en respons på ditt "hugg" på @Emanuel L.

Han förespråkade 1Password. Du frågade efter en Linux-klient som inte finns än och då var det dåligt. Han berättade då att det går utmärkt att använda 1Password Anywhere men det verkade inte intressant då du istället svarar med åsikter kring hans sätt att argumentera. Han presenterade också alternativet att använda 1Password i telefonen men se det gick inte då du inte har en smartphone. Då tycker jag att du gör det så svårt för dig att det inte är lika mycket skuld på 1Password som det är på dig och sättet du väljer att ha det.

Således ligger du också i ett fack av användare/potentiella kunder som är svårt att nå. Ett försumbart antal helt enkelt, ett antal som nog de flesta hade helt enkelt struntat i att gå till mötes.

Du tänker så du!

1. Tror aldrig jag kallat något dåligt. Mitt sätt att tänka är att överväga styrkor mot svagheter då världen inte är svartvit.
2. Ja, i ett forum där man ska uttrycka sin åsikt och dela med sig av erfarenheter ser jag gärna att man uttrycker den/m på korrekt sätt.
3. Det är aldrig upp till kunden att anpassa sig till marknaden. Detta är grunden till konkurrans och kapitalism.

Summan av kardemumman, Emanuel L svarade väldigt bra på mina frågor och det enda jag hade påpekanden på var sättet han i början presenterade sin åsikt, varken hans åsikt eller 1Password har mottagit någon kritk från mig utan jag har snarare visat intresse av mjukvaran igenom att ifrågasätta valet (vilket är grunden till att föra en diskussion på ett korrekt sätt). Jag fick trevliga, informativa och utförliga svar.

Ska vi bara sitta här och läsa igenom inlägg där det står:
"LibreOffice är bättre!" och se argument mot MS Office i stil med "Man kan skriva text!" som acceptabla kommer vi inte lära oss något och vi kan lika gärna kolla på TV.

Ett ifrågasättande är ingen attack, det är en inbjudan till dialog.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-01-29 13:01
Ursprungligen av FilleMang:

1. Tror aldrig jag kallat något dåligt. Mitt sätt att tänka är att överväga styrkor mot svagheter då världen inte är svartvit.

Dina inlägg sammantagna tolkade jag dig som att det mesta var dåligt med 1Password. Ingen Linux-klient, 1Password Anywhere negligerades och deras mobilapp var inte intressant då du har en utdaterad telefon.

Ursprungligen av FilleMang:

2. Ja, i ett forum där man ska uttrycka sin åsikt och dela med sig av erfarenheter ser jag gärna att man uttrycker den/m på korrekt sätt.

Jag är enig med dig men min tolkning av dina inlägg var att du fokuserade mer på sättet att argumentera än just informationen som @Emanuel L gav. Lite allmänt gnäll

Ursprungligen av FilleMang:

3. Det är aldrig upp till kunden att anpassa sig till marknaden. Detta är grunden till konkurrans och kapitalism.

Så kan man ju välja att se det. Eller så får man inse realiteten, om en mjukvara har en potentiell kundskara på säg 100 personer och en av dessa inte går att pleasa trots tre "försök". Kan man då klandra dem om de kanske struntar i denna potentiella kunden då kostnaden/insatsen för att få med denna överstiger vinsten? Det anser jag definitivt inte.

Ursprungligen av FilleMang:

Summan av kardemumman, Emanuel L svarade väldigt bra på mina frågor och det enda jag hade påpekanden på var sättet han i början presenterade sin åsikt, varken hans åsikt eller 1Password har mottagit någon kritk från mig utan jag har snarare visat intresse av mjukvaran igenom att ifrågasätta valet (vilket är grunden till att föra en diskussion på ett korrekt sätt). Jag fick trevliga, informativa och utförliga svar.

Ska vi bara sitta här och läsa igenom inlägg där det står:
"LibreOffice är bättre!" och se argument mot MS Office i stil med "Man kan skriva text!" som acceptabla kommer vi inte lära oss något och vi kan lika gärna kolla på TV.

Ett ifrågasättande är ingen attack, det är en inbjudan till dialog.

Som sagt, jag håller med dig om att man bör föra diskussionerna på korrekt nivå men samtidigt så tycker jag inte att man bara då kan fokusera på det utan man bör samtidigt föra diskussionen framåt.

Ursprungligen av zinned:

Text

Skrev inget negativt om 1Password som mjukvara eller lösning på något sätt, någonstans. Bara ifrågasatt fördelarna.
Din uppfattning får istället stå för dig. Det är vanligt att man upplever frågor som kritik om man försöker beskydda något.
Hade jag varit negativ till applikationen hade jag säkerligen inte uttryck mitt intresse av att prova den om möjligheten uppenbarade sig.

Han uppgav ingen direkt information som även gällde majoriteten av övriga lösningar. Den informationen som var intressant bemöttes med feedback.

Begärde inte att de skulle skapa en klient och kritiserade inte heller utvecklarna för avsaknaden av det. Det för stå för dem.

Diskussionen förs inte framåt om man inte är utförlig i det man säger. Det övergår istället till ett "min pappa är starkast"-dialog.

Kommer inte svara mer då jag inte ser något mervärde i det.

TL;DR Så var det inte.

Ursprungligen av zinned:

Nej, det var mest en respons på ditt "hugg" på @Emanuel L.

Tack för stödet och jag upplevde svaren jag fick på samma sätt som du gör. Men jag valde att bortse från det och hålla mig till ämnet så gott jag kunde.

Ibland är informationen viktigare än sättet man framför det på. Dvs att informationen kommer fram och inte hur det görs. Jag kände att jag inte kunde eller orka ta det vidare.

Vi får nöja oss med att alla är olika och att det bra med valmöjligheter. Den bästa appen passar inte alla helt enkelt

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-01-30 00:03
Ursprungligen av FilleMang:

Det är vanligt att man upplever frågor som kritik om man försöker beskydda något.

Diskussionen förs inte framåt om man inte är utförlig i det man säger. Det övergår istället till ett "min pappa är starkast"-dialog.

Ursprungligen av FilleMang:

Kommer inte svara mer då jag inte ser något mervärde i det.

Jag förstår att du inte gör det, du har ju bevisligen totalt mosat poängen i allt som har skrivits. Jag ser heller ingen poäng i att upprepa mig eller lägga ner mer energi på att förklara men jag kan ju säga så mycket som att jag inte på något sätt försvarade 1Password eller någon annan applikation.

Ursprungligen av FilleMang:

Kommer hålla ögonen öppna från en officiell klient att prova i Linux.

De har en version för Android, den populäraste och mest använda Linux som finns.

Lösenordshanteraren Lastpass har blivit hackad

http://www.idg.se/2.1085/1.631377/losenordsha...
https://blog.lastpass.com/sv/2015/06/lastpass...

Nöjd med att jag inte valde dom. 1password for the win

  • Medlem
  • 2015-06-16 23:26
Ursprungligen av Emanuel L:

Lösenordshanteraren Lastpass har blivit hackad

http://www.idg.se/2.1085/1.631377/losenordsha...
https://blog.lastpass.com/sv/2015/06/lastpass...

Nöjd med att jag inte valde dom. 1password for the win

Det är naturligtvis dåligt då personlig information har kommit ut, men mer allvarligt än så är det inte. Lösenorden krypteras lokalt. LastPass lagrar dem aldrig i klartext och har inte heller möjligheten att dekryptera dem, så även om de hade kommit åt lösenordsdatabasen så kan de inte använda den.

  • Medlem
  • 2015-06-17 19:36

https://blog.lastpass.com/2015/06/lastpass-se...
De har uppdaterat med mer information nu. Sammanfattningsvis, de har gjort allt helt rätt och alla lösenord är fortfarande helt säkra. Däremot kan den information som eventuellt har kommit ut potentiellt hjälpa en attacker att ta över ditt konto om du har ett svagt huvudlösenord och i så fall ska man i förebyggande syfte ändra detta.

Ursprungligen av cdecl:

https://blog.lastpass.com/2015/06/lastpass-se...
De har uppdaterat med mer information nu. Sammanfattningsvis, de har gjort allt helt rätt och alla lösenord är fortfarande helt säkra. Däremot kan den information som eventuellt har kommit ut potentiellt hjälpa en attacker att ta över ditt konto om du har ett svagt huvudlösenord och i så fall ska man i förebyggande syfte ändra detta.

Visst är det bra att det fixat och att det inte är "så allvarligt" MEN, det hände igen och det är aldrig bra..

  • Medlem
  • 2015-06-17 23:03
Ursprungligen av Emanuel L:

Visst är det bra att det fixat och att det inte är "så allvarligt" MEN, det hände igen och det är aldrig bra..

Och det kommer man aldrig ifrån så länge det är på Internet. Det spelar ingen roll vad man väljer för alternativ, allt blir attackerat. Tror man att man inte är drabbad så har man bara inte upptäckt det än.

Det enda som man kan göra är att använda kryptering på ett sådant sätt att det inte spelar någon roll om data läcker ut. LastPass är den i särklass mest säkra lösningen som finns, om man inte vill köra allt lokalt istället.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-17 23:08
Ursprungligen av cdecl:

LastPass är den i särklass mest säkra lösningen som finns, om man inte vill köra allt lokalt istället.

Säkrare än 1Password?

Ursprungligen av zinned:

Säkrare än 1Password?

Same same, allt ligger hos NSA oavsett, om man nu inte bara synkar lokalt, men då kan man väl lika gärna använda post-it-lappar.
Så vad som är säkrare än det andra så länge det ligger hos ett företag i USA (DropBox/Apple i 1Passwords fall, LastPass för LastPass) är en ganska meningslös diskussion.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-17 23:14
Ursprungligen av Anderlind:

Same same

Trodde väl det, ville bara se om det fanns något som skulle gjort det ena säkrare än det andra.

Ursprungligen av zinned:

Trodde väl det, ville bara se om det fanns något som skulle gjort det ena säkrare än det andra.

Det kan jag inte tänka mig, båda valven är krypterade med master-lösenord. Jag tror det är "good enough" så länge man inte har 12345 (eller liknande) som lösenord.

Bevaka tråden