Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

bootcamp problem

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej! jag har en macbook pro 2009
har installerat windows på datorn och råkade radera osx systemet på hårddisken!
vill ha tillbaka osx nu men det går inte riktigt som jag tänkte mig! några tipps på hur jag ska fixa detta???

Börja om från början.

Med tanke på åldern på din dator så är det installation med skivorna som gäller.
Dvs. om du inte har ett USB-minne med någon av de senare OSX-versionerna.

Vilket val du än gör kan du ex. hålla inne option (ALT) när du startar datorn för att sedan kunna välja uppstart från skiva eller USB.

Innan själva installationen börjar måste du dock starta skivverktyg för att möjligen partitionera om (osannolikt att det går med en NTFS-partition) eller formatera disk,

Sedan kan du fortsätta med själva installationen.

Ursprungligen av Borttaget:

Börja om från början.

Med tanke på åldern på din dator så är det installation med skivorna som gäller.
Dvs. om du inte har ett USB-minne med någon av de senare OSX-versionerna.

Vilket val du än gör kan du ex. hålla inne option (ALT) när du startar datorn för att sedan kunna välja uppstart från skiva eller USB.

Innan själva installationen börjar måste du dock starta skivverktyg för att möjligen partitionera om (osannolikt att det går med en NTFS-partition) eller formatera disk,

Sedan kan du fortsätta med själva installationen.

Jag är inne på skivverktyg ska pationera till 1 disk men den säger att den inte kan ta bort skivan från skrivbordet?

Sen testade jag att installera men det fins ingen hårddisk att installera på tydligen??

Senast redigerat 2018-07-23 13:18
Ursprungligen av askengren:

Jag är inne på skivverktyg ska pationera till 1 disk men den säger att den inte kan ta bort skivan från skrivbordet?

Du måste starta upp datorn med option (ALT) som @Borttaget skrev, då kan du använda skivverktyg till det du önskar om du har skiva/USB som du kan starta på.

Senast redigerat 2018-07-23 13:18
Ursprungligen av askengren:

Jag är inne på skivverktyg ska pationera...

Har du startat datorn från en installations-DVD eller -USB, eller hur har du kommit till Skivverktyg?

Berätta i detalj vad du gör i Skivverktyg.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har du startat datorn från en installations-DVD eller -USB, eller hur har du kommit till Skivverktyg?

Berätta i detalj vad du gör i Skivverktyg.

Startade datorn medan jag höll inne alt
Kom upp en hårddisk där det stog återställning
Har min skiva i datorn! Klickar på skivverktyg väljer min hårddisk 500 GB och fliken pationera! Väljer 1 pation ovh tycker på använd då kommer det upp vill du pationera till 1. Klickar då på ja! Den laddar i någon sekund och sen kommer ett meddelande upp

Parioneringen misslyckades fel:
Kunde inte ta bort skivan från skrivbordet!

Och jag ser fortfarande min bootcamp hårddisk i vänster listan med hårddiskarna!

Ursprungligen av askengren:

...Har min skiva i datorn...

Vilken typ av skiva är det? En köpt OS X-skiva? En återställningsskiva som medföljde den datorn? Något annat?

Du kan prova att hålla nere C när du startar datorn så ska den starta från CD/DVD.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken typ av skiva är det? En köpt OS X-skiva? En återställningsskiva som medföljde den datorn? Något annat?

Du kan prova att hålla nere C när du startar datorn så ska den starta från CD/DVD.

Testade det men den säger

No bootable device insert boot disk and press any key

Ursprungligen av askengren:

Testade det men den säger
No bootable device insert boot disk and press any key

Det där är ju ett meddelande från Windows. Håller du nere C direkt när datorn startar, och skivan sitter i?

Du svarade inte på frågan om vad det är för typ av skiva.

1
Bevaka tråden