Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har det funnits startskiva till iMac 27 tum late 2009?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2015-03-30 19:34

Har övertagit en iMac 27 tum sen 2009, men vet inte så mycket om den. Vill starta om den och ta bort allt som finns på då jag inte vet apple-id på förre innehavaren och det för användandet struligt.
1.Har det funnits startskiva till imacen och behöver jag en sådan? Hur gör jag i annat fall?

2 Kan jag använda startskivan jag har till min MacBook late 2009 med Snow Leopard? Hur gör jag då? Det är så länge sedan jag använde den (alltså startskivan) att jag glömt hur jag gjorde.

3. Är det lönande att sätta i mer minne i iMacen? Nu finns 4GB 1067 MHz DDR3 i den.

4. Kan man "hotta upp" den på annat sätt?

Hoppas det finns någon iMac ägare här på forumet.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2015-03-30 20:16

1. Kanske så här? Om du har ett eget Apple-id. https://www.apple.com/se/osx/how-to-upgrade/
2. --
3. Ja
4. --

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-03-30 20:27

2. Inte om skivan är grå. Då är den modellberoende. Har den en färgbild på en katt så OK.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2015-03-30 20:29

Det ligger Mavericks på den och några konton. Tyvärr har ett barnbarn som har begränsningar lyckats låsa alla andra konton (även admin kontot) och jag kommer inte in om jag inte återställer med mitt Apple-id, men mitt Apple-id finns inte på maskinen och förre innehavaren har glömt vad han hade på maskinen

  • Medlem
  • Linköping
  • 2015-03-30 20:32
Ursprungligen av Gunnar B:

2. Inte om skivan är grå. Då är den modellberoende. Har den en färgbild på en katt så OK.

Aj då, jag har en grå skiva. Det var ju trist

Du behöver ingen skiva.

Eftersom Mavericks är installerat på den ska det finnas en dold så kallad "recovery partition" som du kommer åt genom att hålla ner kommando-R efter startplonget. Därifrån ska du kunna installera om systemet.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2015-03-31 18:09
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Du behöver ingen skiva.

Eftersom Mavericks är installerat på den ska det finnas en dold så kallad "recovery partition" som du kommer åt genom att hålla ner kommando-R efter startplonget. Därifrån ska du kunna installera om systemet.

Låter spännande. Måste jag testa imorgon när jag kommer åt iMacen. Tack för tipset. Ska berätta hur det går.

1
Bevaka tråden