Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kompatibel med Windows?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-03-26 12:34

Hej,
Min sambo har en iMac 2,66 GHz i5 (late 2009) med OS 10.10.2 samt en PC där han bara kör Traderas "Prolister" eftersom de inte har något som fungerar på Mac. Nu vill han skippa PCn alternativt byta till en mindre, men ingen av oss har någon erfarenhet av att köra Windows på Mac. Vet att det finns något som heter Bootcamp etc. men inte hur det fungerar.
Således ska det fungera att köra Traderas ”ProLister” i Windowsmiljön, men… går det att få åtkomst till bilder som finns i Mac under Findern?
eller måste man bygga upp ett bibliotek med inskannade bilder enbart för Windows?
Tacksam för hjälp från alla ni duktiga Mac-ägare!

Vilket Windows behövs för att köra Traderas ”ProLister”, då att sätta upp Boot Camp för äldre Windows miljöer kan vara knepigt?
Annars är det bara att köra Boot Camp och följa instruktionerna. En USB-sticka på 8GB eller mer är bra att ha redo för filer som Boot Camp behöver efter att Windows är installerat. Naturligtvis också en laglig Windows installations DVD.
Man kan sätta upp "delade" mappar som både Mac och Windows kan använda.

Dyrare och kanske inte så behövligt i detta fall är att också använda Parallells Desktop eller WM Ware för att köra virtuella maskiner dvs köra Mac OS och Windows samtidigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-03-26 13:10

Tack för snabbt svar CekariYH!
PCn kör idag Windows Vista, men jag tänkte i så fall installera Windows 7 som ju också borde fungera.

VirtualBox är ett gratis alternativ till VMware/Parallels. Kör på det.
Smidigt att virtualisera så kan ni köra OS X/Windows samtidigt utan att behöva starta om datorn med Boot Camp.

Ursprungligen av Gnulia:

Tack för snabbt svar CekariYH!
PCn kör idag Windows Vista, men jag tänkte i så fall installera Windows 7 som ju också borde fungera.

Ja, för en Mac från 2009 borde ju Win7 funka med.

VirtualBox som Keptang anvisar till borde ju också funka men jag har ingen erfarenhet av det, men eftersom han skriver om det är jag säker på att det inte är något skräp

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-03-26 14:27
Ursprungligen av keptang:

VirtualBox är ett gratis alternativ till VMware/Parallels. Kör på det.
Smidigt att virtualisera så kan ni köra OS X/Windows samtidigt utan att behöva starta om datorn med Boot Camp.

Tack för tipset keptang, det ska jag läsa mer om!

I VirtualBox (och säkert de andra med) kan man ha delade mappar, som blir som en enhetsbokstav i Windows. Du kan alltså säga åt VirtualBox att mappen "bilder" ska göras tillgänglig för WIndows. Den kan du även skrivskydda om du inte vill att Windows ska kunna göra förändringar. Ett sätt att slippa skicka bildfiler på USB-stickor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-03-26 17:45
Ursprungligen av suddgummi:

I VirtualBox (och säkert de andra med) kan man ha delade mappar, som blir som en enhetsbokstav i Windows. Du kan alltså säga åt VirtualBox att mappen "bilder" ska göras tillgänglig för WIndows. Den kan du även skrivskydda om du inte vill att Windows ska kunna göra förändringar. Ett sätt att slippa skicka bildfiler på USB-stickor.

Tack för det suddgummi!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-03-28 17:36

Nu har jag försökt läsa mig till hur jag ska installera VirtualBox och det verkar ju finnas stöd för Yosemite nu också. Men manualen är fasligt lång, det står på engelska och allt är inte solklart. Jag har också tittat i forumet, där verkar de flesta köra Windows hosts. Innan jag sätter igång och labbar på min sambos dator vore det fint att veta ungefär hur lång tid en installation tar och vad man bör tänka på, kan inte hitta den informationen någonstans (förstår att det är svårt då alla konfigurationer är olika). Bäst hade ju varit om jag haft en labb-miljö, men det enda jag har är min MacBook Pro och känner mig lite obekväm att labba med den då jag behöver den i jobbet.

Ursprungligen av Gnulia:

Nu har jag försökt läsa mig till hur jag ska installera VirtualBox och det verkar ju finnas stöd för Yosemite nu också. Men manualen är fasligt lång, det står på engelska och allt är inte solklart. Jag har också tittat i forumet, där verkar de flesta köra Windows hosts. Innan jag sätter igång och labbar på min sambos dator vore det fint att veta ungefär hur lång tid en installation tar och vad man bör tänka på, kan inte hitta den informationen någonstans (förstår att det är svårt då alla konfigurationer är olika). Bäst hade ju varit om jag haft en labb-miljö, men det enda jag har är min MacBook Pro och känner mig lite obekväm att labba med den då jag behöver den i jobbet.

Finns ett gäng videos som du kan kolla på, de är kanske i ett mer lättsmält format.

https://www.google.se/search?q=VirtualBox&oq=...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-03-28 17:58
Ursprungligen av barbapappa_86:

Finns ett gäng videos som du kan kolla på, de är kanske i ett mer lättsmält format.

https://www.google.se/search?q=VirtualBox&oq=...

Jyste barbapappa_85, det ska jag absolut. Stort tack

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-03-29 16:17

En annan, kanske dum fråga, men inte behöver jag väl installera antivirus för min windows guest?

Ursprungligen av Gnulia:

En annan, kanske dum fråga, men inte behöver jag väl installera antivirus för min windows guest?

Beror på. Jag har aldrig fått virus eller annan skadlig kod och aldrig installerat ett antivirusprogram. Skulle jag låna ut min windowsdator till en person med dålig datorvana, då skulle jag absolut installerat ett antivirus.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-04-02 10:01

En liten guide (med stora pilar!).

Skulle du drabbas av virus/skräp på en virtuell Windowsmaskin är det bara att slänga, och installera om på nytt. Virtuella maskiner är smidiga att labba med då de håller ett system relativt separat från resten.

Ursprungligen av reboot81:

En liten guide (med stora pilar!).

Skulle du drabbas av virus/skräp på en virtuell Windowsmaskin är det bara att slänga, och installera om på nytt. Virtuella maskiner är smidiga att labba med då de håller ett system relativt separat från resten.

Va verkligen stora stora pilar

Gör man en backup på det virtuella till en sticka eller något nnat som inte alltid är inkopplat när man har allt som man vill ha så går det blixtsnabbt att återinstallera det om man drabbas av något skräp. Funkar iafall i Paralells och WMWare.

Ursprungligen av CekariYH:

Va verkligen stora stora pilar

Gör man en backup på det virtuella till en sticka eller något nnat som inte alltid är inkopplat när man har allt som man vill ha så går det blixtsnabbt att återinstallera det om man drabbas av något skräp. Funkar iafall i Paralells och WMWare.

Japp. Eller bara göra en kopia av foldern som den virtuella maskinen ligger i till någon annan plats på datorns hårddisk.
Fungerar fint även i VirtualBox.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-02 11:11

Tack jättemycket alla snälla såsom keptang, suddgummi, barbapappa_86, reboot81 samt CekariYH!
Jättebra att veta att man slipper antivirus.
Jag har lyckats installera på min Macbook Pro och har fått Win 7 att fungera bra med delad mapp, så nu vet jag precis hur jag gör installationen på sambons dator när det är dags.
Kram till er alla <3

Ursprungligen av keptang:

Japp. Eller bara göra en kopia av foldern som den virtuella maskinen ligger i till någon annan plats på datorns hårddisk.
Fungerar fint även i VirtualBox.

Kalas.
Fråga, kan VirtualBox också "ta över" en redan installerad BootCamp?

Ursprungligen av CekariYH:

Kalas.
Fråga, kan VirtualBox också "ta över" en redan installerad BootCamp?

Det verkar som man kan det, men nog inte vad en vanlig användare försöker.

Ursprungligen av keptang:

Det verkar som man kan det, men nog inte vad en vanlig användare försöker.

Kanske inte, men när man har en fungerande BootCamp med allt inställt och installerat känns det lite surt att kanske behöva göra om det. Inga problem för mig som kör med Parallells DT 10 iofs.

Ursprungligen av Gnulia:

En annan, kanske dum fråga, men inte behöver jag väl installera antivirus för min windows guest?

Att fråga om antivirus i Mac-världen är generellt bara att svära i kyrkan.

Jag skulle påstå att du lika gärna kan köra ett antivirus i din "windows guest" - även om du rent praktiskt bara kan kasta systemet och installera det på nytt om du får problem. Främsta orsaken är att om ni någonsin skulle dela något ur Windowssystemet till andra. Utan att antivirus så vet du inte om du sprider någon skit vidare genom att dela till andra.

Samma sak som ovan hävdar jag även om OS X. Installera Bitdefender i OS X, eller annat antivirusprogram. Jag vet att det är som att svära i kyrkan, men jag tycker att det är oerhört bra att man har det.

1
Bevaka tråden