Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En av Sveriges största Apple/Mac samlingar?

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2012-10-09 19:40

Grym samling! Har själv samlat lite av de Apple prylar jag gillar mest.

1. iMac Globe G4
2. TAM
3. G4 Cube med cinema display
5. iPod (andra eller tredje generationen)
6. iSight
7. Newton 2000

Inte den bästa bilden :(, får ta en med riktiga kameran en dag. Allt fungerar perfekt förutom iPoden, tror HD´n har lagt av på den.

Senast redigerat 2012-10-09 19:57

Uppdatering!

Ni har kanske sett att jag fick besök av Ida och Jacob från 99mac. Det blev en fin artikel om mig och min samling på hemsidan!

Samlingen har ju utökats en del sedan 2012 och nu går det också att se den i sin helhet, nästan (får inte plats med riktigt allt). Tanken är i alla fall att ordna en kvällsträff för intresserade att komma och titta och sedan nörda ner oss i design och teknik. Har kontakt med Ida om när detta kommer ske.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-03-14 10:36

Jag har tre olika XServe om det är intressant?

Ursprungligen av kenjon:

Jag har tre olika XServe om det är intressant?

Det är helt klart intressant kenjon. Har dock inte riktigt ekonomin just nu för mer inköp då vi precis flyttat till hus och det rullar iväg lite pengar då... Men jag håller gärna kontakten så ser vi vad vi kan göra senare.

Perra

Jösses vilken samling!!! Imponerande

Ursprungligen av Peros1968:

Kära Macoholicar!

Är lite tokig i Apple's alla produkter, deras design, historia och utveckling, därför började jag samla in så mycket jag kunde komma över (och vad min ekonomi tillåter...). Har idag 58 olika Apple/Mac modeller och vissa dubletter så det är nog strax över 70 stycken + övrig kringutrustning såsom skrivare, Newton, kameror, scanners mm. Så summan blir över 226 olika modeller! Har en hemsida för dessa men tiden räcker inte till så ta den med en stor nypa salt: applemacintosh.se

Nedan följer lite bilder på hur det ser ut idag:

Finns det någon därute som är lika tokig som jag? Tokigare..?

Tanken är ju att kunna dela med mig av detta och visa upp för alla som är intresserade. Men hur göra..? Förslag?

Jag bor i Flemingsberg, strax söder om Stockholm, men har min samling i ett rum jag fått låna på en av mina arbetsplatser. Tyvärr så måste jag innan septembers utgång, tömma rummet och hitta en annan plats för denna samling. Vill ju att de ska få åldras med stil och inte ligga nedpackade i lådor i ett kallt förråd någonstans!

Hade jag haft råd och TID så skulle de naturligtvis fått stå på display för alla att se, men inte lätt med en familj på tre barn och plats som inte finns.

Om det finns någon av Er som har förslag och idéer så får ni gärna kontakta mig. Kanske någon som vill hjälpa till? Har tid att greja, ordna och fixa med dem också?

Med vänliga hälsningar från Macoholicen Perra

Först - du har en kanonsamling.

Det finns definitivt en marknad för ett Applemuseum i Stockholm, och då talar vi inte om någon källarlokal. Kolla med Apple för att eventuellt få sponsring. Hör gärna av dig om du vill ha hjälp. Är ju själv Appleintresserad sedan min tid på MacGruppen från 1988, så det skulle vara roligt att bidra.

Ursprungligen av TheBug:

Först - du har en kanonsamling.

Det finns definitivt en marknad för ett Applemuseum i Stockholm, och då talar vi inte om någon källarlokal. Kolla med Apple för att eventuellt få sponsring. Hör gärna av dig om du vill ha hjälp. Är ju själv Appleintresserad sedan min tid på MacGruppen från 1988, så det skulle vara roligt att bidra.

Tack The Bug! Har dock redan hört av mig till Apple Sverige och svårt att få dem intresserade, eller så har jag bara haft otur... Tipset jag fick från en vän som jobbar på Apple är att kontakta huvudkontoret i Cupertino direkt då det är de som står för inriktningar osv. Jag ska till SF i april och ska skicka ett brev dit innan och se om jag kan få kontakt där.

Jag håller givetvis kontakten här med dig och övriga intresserade så får vi se var vi hamnar i allt detta.

Perra

Lite uppdaterade fotografier på samlingen:

Apple hade en gång i tiden ett eget museum, med minst ett exemplar av allt de någonsin producerat. Såvitt jag vet var en av de första sakerna Steve Jobs gjorde när han kom tillbaka att skicka alltihop på återvinning, eller något sånt.

Edit: Tydligen gav han det till Stanford University.

Citat:

Steve: There’s a lot of things that happened that I’m sure I could have done better when I was at a Apple the first time and a lot of things that happened after I left that I thought were wrong turns, but it doesn’t matter. It really doesn’t matter and you kind of got to let go of that stuff and we are where we are. So we tend to look forward.

And, you know, one of the things I did when I got back to Apple 10 years ago was I gave the museum to Stanford and all the papers and all the old machines and kind of cleared out the cobwebs and said, let’s stop looking backwards here. It’s all about what happens tomorrow. Because you can’t look back and say, well, gosh, you know, I wish I hadn’t have gotten fired, I wish I was there, I wish this, I wish that. It doesn’t matter. And so let’s go invent tomorrow rather than worrying about what happened yesterday.

Senast redigerat 2015-03-14 13:18

Helt rätt McDarwin. När Jobs kom tillbaka 1997 så var det mycket som togs bort. Förutom nedläggningen av Newton projektet, Performa/Centris/Quadra serien så donerade han bort 90% av allt gammalt Apple dokumentation, manualer, ritningar, produkter mm till Stanford University. De har idag ett hemligt område/byggnad med allt detta samlat. Detta är ju en byggnad man vill besöka och befinna sig i några veckor

http://mashable.com/2011/12/29/apple-stanford...

Har en hemsida under uppbyggnad (man blir väl egentligen aldrig färdig...) som är macoholic.se

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-03-14 17:24

Ta med dej bilderna när du åker till SF så de ser att du är seriös.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2016-01-31 20:59

Mac samling

Är väl lite nördig själv att spara macar. Har ett 50-tal som bör komma under bättre vård snart. Mitt intresse har varit Mac i nätverk med 80-talets AppleTalk till tidigt internet. Kanske kan stödja med lite teknik. Kul om samlingen fungerar.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-02-01 11:15
Ursprungligen av Peros1968:

Apples underbara PowerCD spelare! Riktigt kul produkt med dåvarande Kodak CD kapacitet.

PowerCD var lite av ett joint venture mellan tre företag (Apple, Kodak och Philips). Apples version kom med scsi kontakt. Vilket de andra inte nödvändigtvis hade. Har för mig att endera Philips eller Kodak hade scsi som tillbehör, men den andre hade inte scsi möjlighet överhuvudtaget. Scsi funktionaliteten satt i foten på produkten som var löstagbar.

Philips versionen hette CDF-100.

Så hur mycket Apple det är i denna produkt är svårt att säga. Möjligtvis designen och gränssnittet till datorn.

Bevaka tråden