Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lättaste sättet att öppna fil som länkats till i ett mail?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag jobbar med ett gäng Windows-kollegor. Ibland refererar de till filer som ligger på vår server, då kan det se ut så här:

Citat:

Tjena!
Kolla filen här:
G:\Sourcing\Products\DarthVader

Denna URL fungerar dessvärre inte för mig, eftersom jag använder Mac. URL:en borde istället se ut så här:
"/Volumes/Pub/Sourcing/Products/DarthVader"

Finns det något enkelt sätt för mig att översätta en sån här länk till "Mac-språk"?

Det är inte säkert det alltid fungerar, men väldigt ofta. Jag använder det i ett antal installationer (både i 10.9 och 10.10):
http://lobotomo.com/products/WinShortcutter/i...

Ursprungligen av carlsson:

Jag jobbar med ett gäng Windows-kollegor. Ibland refererar de till filer som ligger på vår server, då kan det se ut så här:

Denna URL fungerar dessvärre inte för mig, eftersom jag använder Mac. URL:en borde istället se ut så här:
"/Volumes/Pub/Sourcing/Products/DarthVader"

Finns det något enkelt sätt för mig att översätta en sån här länk till "Mac-språk"?

Klistra in följande kod i ett nytt AppleScript-dokument (AppleScript Editor/Manusredigeraren), kompilera och spara scriptet i Script-menyns mapp. När du ska använda det markerar och kopierar du windows-sökvägen, kör scriptet, och sedan innehåller ditt urklipp en mac/unix/posix-sökväg som du kan klistra in var du vill.

property macVolumeString : "/Volumes/Pub"
set myWinPath to (the clipboard) -- as string
set myWinPathForwardSlashes to my searchAndReplace(myWinPath, "\\", "/")
set myFullPosixPath to macVolumeString & text 3 thru -1 of myWinPathForwardSlashes
set the clipboard to myFullPosixPath

on searchAndReplace(myString, mySearchString, myReplaceString)
	set myOldDelimiters to text item delimiters
	try
		set text item delimiters to mySearchString
		set myTextItems to text items of myString
		set text item delimiters to myReplaceString
		set myReturnText to myTextItems as Unicode text
		set text item delimiters to ""
	end try
	set text item delimiters to myOldDelimiters
	return myReturnText
end searchAndReplace

Självklart går det att pimpa upp mer, som t.ex. genom att ange kortkommando, göra en automator-service, få filen/mappen att visas/öppnas, eller vad man nu vill att den ska göra.

Den enda svårigheten är att veta vad Windows-användarnas Enhetsbokstav ("G") ska ha för motsvarande volymnamn i Mac, men det kanske räcker på det här sättet

Grymt!

Tack för hjälpen, ska kolla på dessa alternativ!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-03-19 10:41
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

När du ska använda det markerar och kopierar du windows-sökvägen, kör scriptet, och sedan innehåller ditt urklipp en mac/unix/posix-sökväg som du kan klistra in var du vill.

Nästan jämförbart med att formatera om sökvägen manuellt

Ursprungligen av zinned:

Nästan jämförbart med att formatera om sökvägen manuellt

Tycker du? Nu har ju inte TS sagt vad han vill göra med sökvägen, dvs om filen ska visas i Finder, öppnas i defaultprogram etc. så därför fick han enbart svar på sin fråga, som han ställde den, istället det är sant att det är tre moment, 1) välj sökvägen som man vill göra något med, 2) kopiera, 3) kör script.

Vill man eliminera steg 2 kan man göra en automatorservice, då räcker det med markera + slå kortkommando/ högerklicka. Färre moment än så får man inte, såtillvida man inte har ett program som förstår sig på hyperlänkar och kollegorna väljer att ange sökvägen med ett inledande protokoll

1
Bevaka tråden