Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bahnhof-tråden

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hade problem med BBB, fick inte alls den uppkopplingshastighet jag blev lovad och betalade för, avbrott flera gånger om dagen.Tekniker var iblandade flera gånger... De sänkte hastigheten/abonnemanget fine. Men jag krävde ersättning, det var BBB inte direkt sugna på. Så jag började ringa varje dag, ibland flera gånger om dagen fick 12 månader gratis internet totalt! Det är värt 3-4 min om dagen när du är student. 379*12 = 4548!!!!!!!!!!!!!!! Dock så löste sig aldrig problemet, fick starta om routern flera gånger om dagen.

Det jag vill ha sagt med detta är, STÅ PÅ DIG!!!

och då kan ju någon kanske ställa sig frågan hur i helvete jag orkade lägga 3-4minuter om dagen på att tjata om ersättning... JO!!

4 min om dagen med en timlön på 150kr blir =10kr om dagen. Jag ringde ungefär varje dag i 30 dagar. 10*30 = 300Kr vs att jag fick 4500 som ersättning... HAPPY ME

Jaha, då är vi på dag 11.

Humorn fortsätter när Bahnhofs supportchef mejlar mig och frågar om jag har hört något nytt. (Det här mejlet kom 18:24 igår kväll)

"Har du hört något ifrån tekniker eller fått någon rapport från stadsnät på vad som skett under dagen? Man skulle återkoppla till mig men jag har inte fått någon uppdatering mer än att de skulle försöka lösa det under dagen."

Jag hade problem med mitt bredband hos BBB och det tog över en månad innan det fungerade igen (37 dagar totalt). Flera tekniker och andra personer på plats för att felsöka osv.

Men nu är det ju så att jag betalar 250kr per månad för 100 mbit fiber så man ska ju inte förvänta sig speciellt bra service vid ev. nedtid. Om man hör med en "professionell leverantör" av bandbredd och vill ha en SLA som motsvarar omedelbar service så lär man få betala åtskilliga tusenlappar per månad.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jaha, då är vi på dag 11.

Humorn fortsätter när Bahnhofs supportchef mejlar mig och frågar om jag har hört något nytt. (Det här mejlet kom 18:24 igår kväll)

"Har du hört något ifrån tekniker eller fått någon rapport från stadsnät på vad som skett under dagen? Man skulle återkoppla till mig men jag har inte fått någon uppdatering mer än att de skulle försöka lösa det under dagen."

Kommer osökt att tänka på Fawlty Towers när restauranggästen vill klaga och Cleese i sin tur börjar beklaga sig över sin värdelösa personal. Efteråt säger gästens fru "You were supposed to complain to him!"

Efter att jag själv har jagat styrelsen, så har de nu reagerat och har tagit kontakt med Stadsnätet. Enligt uppgift från en av styrelsemedlemmarna för en liten stund sedan, så är en tekniker på väg ut.

Senast redigerat 2014-02-11 14:30

Efter mina kontakter med styrelsen så tog föreningens vice ordförande kontakt med Bahnhof. Tekniker skickades ut. Blev insläppt. Strax efter kl 14 fungerar internet igen.

Jag lyckades alltså på några timmar skapa den kontakt som Bahnhof har misslyckats med i 10 dagar.

Ska bli spännande att höra vad Mr. Supportchef säger om detta.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Efter mina kontakter med styrelsen så tog föreningens vice ordförande kontakt med Bahnhof. Tekniker skickades ut. Blev insläppt. Strax efter kl 14 fungerar internet igen.

Jag lyckades alltså på några timmar skapa den kontakt som Bahnhof har misslyckats med i 10 dagar.

Ska bli spännande att höra vad Mr. Supportchef säger om detta.

Har ni någon typ av SLA så kan det bli en kul historia.

Det blir jobbigt med de allmänna villkoren som man godkänner.
http://bahnhof.se/filestorage/userfiles/file/...

Ursprungligen av Borttaget:

Det blir jobbigt med de allmänna villkoren som man godkänner.
http://bahnhof.se/filestorage/userfiles/file/...

Var det ett svar till min post? Detta står i de allmänna villkoren som du länkar till:

Citat:

Om inte Särskilda Villkor för Tjänsten innehåller andra bestämmelser om
garanterad servicenivå, så gäller följande beträffande Bahnhofs ansvar för
driftsavbrott och fel beträffande Tjänsten.

Senast redigerat 2018-07-23 10:06
Ursprungligen av barbapappa_86:

Var det ett svar till min post? Detta står i de allmänna villkoren som du länkar till:

och det jag läste var mumbojumbo där inte specificerar utan säger skälig tid.

Allt en tolkningsfråga.

Ursprungligen av Borttaget:

och det jag läste var mumbojumbo där inte specificerar utan säger skälig tid.

Allt en tolkningsfråga.

Tror jag förstår hur du tänker nu, dock så menar jag att ett SLA oftast tecknas vid sidan av de allmänna villkoren, inte att TS körde på "default"-SLA så att säga.

Senast redigerat 2018-07-23 10:07
Ursprungligen av barbapappa_86:

...SLA oftast tecknas vid sidan av de allmänna villkoren, inte att TS körde på "default"-SLA så att säga.

Självklart kör vi på standard-avtal, och har inte tecknat något bredvid. Så den diskussionen kan ni lägga ner.

Standard-avtalet talar bara om "väsentlig omfattning" och "skäligt" - utan att vara det minsta konkret. Det är alltså tolkningar och överenskommelser från fall till fall som gäller.

Idag är jag bara glad att felet äntligen är avhjälpt. Eventuell kompensation är sekundär.

Bahnhof har erbjudit ersättning motsvarande 22 dagars abonnemangsavgift, dvs en fördubbling av dritsstoppets 11 dagar. Löjligt lågt, anser jag - men kommer förmodligen inte att lägga någon större energi på att tjafsa kring detta.

Jag kan lägga till ytterligare ett tecken på hur dåliga Bahnhofs rutiner är.

I förra veckan, när jag hade ringt till supporten fyra gånger, så sa de:"Vi kan koppla ditt telefonnummer till det här ärendet. Så fort det är löst så får du ett SMS."

Jag fick två SMS igår, kl 20:39 och 20:47 - vilket är ungefär SEX TIMMAR efter att ärendet var löst.

Senast redigerat 2014-02-13 07:38

Yttrycken "skälig" och "väsentlig omfattning" är ofta inte så luddiga som man kan tro. I nästan alla fall finns det praxis eller domslut som klart definierar vad som är "skäligt" till exempel. I avtalsrätt smäller alltid praxis högst.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-02-12 22:13
Ursprungligen av John A:

Hittills verkar det ju dock ha varit sju dagar för att få tillgång till rummet där switchen står. Nog för att situationen är exceptionell, men vad vill du att Bahnhof skulle ha gjort? Forcera dörren med våld och sedan ta eventuella juridiska konsekvenser? Det man på sin höjd hade kunnat göra är att ge bättre information till kunderna om varför avbrottet fortlöpte.

Givetvis ska de se till att de har fungerande taggar till de rum de behöver access.
Sen ska de se till att ha ordentliga kontaktvägar som inte slutar vid att en person är sjuk.

Ursprungligen av keptang:

Men vad säger avtalet, det är väl ändå det man får gå efter?

Att det inte funkar är såklart värdelöst, men avtalet man har skrivit på är det som gäller.
Hade mitt BBB som jag har slutat fungera så får jag använda mitt mobila bredband helt enkelt, det är jag införstådd med och det kan kanske kosta några kronor, men samtidigt kostar mitt 100/10-abb 300kr/månad, ingen big deal helt enkelt..

Kanske dags att ringa AB.

Alla privatavtal är skrivna så att ISPn inte behöver kompensera, om de inte vill.

Tycker förövrigt att Bahnhof tappat i förtroende nu när de godtyckligt ska börja stänga ner sajter som de hostar.

Jaha, då var det dags igen. Knappt sex dagars uppkoppling fick vi, sen försvann det igen (runt kl 12 idag)

Och samma besked får vi den här gången, dvs "tekniker jobbar på att lösa problemet". Men trots det beskedet så tog det då 11 dagar innan någon faktiskt kom dit och jobbade. Hoppas att det går lite snabbare den här gången.

En intressant sak som jag tänkte på är att man får vänta ca 2 - 3 månader för att få träffa en specialistläkare men om internet är nere mer än några timmar.... ja, då j***vlar!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-02-19 16:39
Ursprungligen av primu[s]®:

En intressant sak som jag tänkte på är att man får vänta ca 2 - 3 månader för att få träffa en specialistläkare men om internet är nere mer än några timmar.... ja, då j***vlar!

Att vara utan Internet skulle jag jämföra med att vara utan el/vatten.

Ursprungligen av joakimo:

Att vara utan Internet skulle jag jämföra med att vara utan el/vatten.

Ja, behovet av snabb läkarhjälp faller platt i jämförelse!

Uppföljning:
Lite mer än ett dygn blev det den här gången.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-02-19 19:59
Ursprungligen av primu[s]®:

En intressant sak som jag tänkte på är att man får vänta ca 2 - 3 månader för att få träffa en specialistläkare men om internet är nere mer än några timmar.... ja, då j***vlar!

Nej, det får man inte om man betalar för en vårdförsäkring. Att likställa med att betala för en internetuppkoppling.

Ursprungligen av zappee:

Nej, det får man inte om man betalar för en vårdförsäkring. Att likställa med att betala för en internetuppkoppling.

Nja. De flesta i landet betalar för en vårdförsäkring via skattsedeln. Man kan diskutera om man får valuta för pengarna. Sen kan man minimera sin nertid mha en privat vårdförsäkring.

Ursprungligen av zappee:

Nej, det får man inte om man betalar för en vårdförsäkring. Att likställa med att betala för en internetuppkoppling.

Precis, betalar du för en Tier1 lina hos de större leverantörerna med en hög SLA så betalar du många tusenlappar i månaden.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-02-20 21:21
Ursprungligen av pmarriott:

Nja. De flesta i landet betalar för en vårdförsäkring via skattsedeln. Man kan diskutera om man får valuta för pengarna. Sen kan man minimera sin nertid mha en privat vårdförsäkring.

Får och får, så fort du sticker in näsan på en vårdcentral får du betala.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2014-02-20 21:37
Ursprungligen av zappee:

Får och får, så fort du sticker in näsan på en vårdcentral får du betala.

Det beror på vilket län du bor i. Många har noll kronor avgift för besök till sjuksköterska/undersköterska vid t.ex. omläggning av ett sår eller injektion av något läkemedel man har recept på. Besök hos MCV och BVC brukar vara gratis.

Min lilla kommentar gjorde att det blir rejält OT. Återgå till ämnet nu så att vi inte sabbar TS post.

Nu kör Bahnhof med retroaktiva prishöjningar. De har beslutat om en prishöjning fr.o.m ett datum som ligger mitt i ett kvartal som jag redan har betalat för. Så nu har de skickat ut en kompletterande faktura på mellanskillnaden.

Inte ok, tycker jag. Men samtidigt är det för lite pengar att bråka om.

Är inte ute efter varken sympati, medhåll eller mothåll. Utan vill bara informera om en i mina ögon tveksam affärsmetod.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nu kör Bahnhof med retroaktiva prishöjningar. De har beslutat om en prishöjning fr.o.m ett datum som ligger mitt i ett kvartal som jag redan har betalat för. Så nu har de skickat ut en kompletterande faktura på mellanskillnaden.

Inte ok, tycker jag. Men samtidigt är det för lite pengar att bråka om.

Är inte ute efter varken sympati, medhåll eller mothåll. Utan vill bara informera om en i mina ögon tveksam affärsmetod.

Inget jag sett än

Ursprungligen av Mymac4ever:

Inget jag sett än

Tänk dock på att Bahnhof endast är en ISP i ett öppet nät där de betalar olika summor till nätägarna. Troligtvis så är det en av nätägarna som har höjt priset, vilket Bahnhof var tvungen till att justera mot slutkunden för att behålla marginal.

Ursprungligen av barbapappa_86:

...en av nätägarna som har höjt priset, vilket Bahnhof var tvungen till att justera...

Japp, fullt medveten om det. Det är inte prishöjningen i sig jag har synpunkter på. Det jag reagerar på är att man gör det retroaktivt för en period jag redan har betalat för.

Bevaka tråden