Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 6 eller inte - beslutsångest.

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag lider av något som säkert flera av er är bekant med - beslutsångest. Grov beslutsångest. Kring allt. Jag vill berätta detta för att flera av er som läser detta kan komma att tycka att detta är en ickefråga och det är det nog egentligen men för mig så blir det hela himla stort och det enda jag kan tänka på.

Bakgrund: Jag har en iPhone 4S idag, som jag tycker mycket om. Jag har haft den sedan den släpptes. Den har fungerat i alla lägen och jag tycker som sagt att det är en väldigt trevlig telefon. Tyvärr så börjar den tappa lite för mycket. Jag törs inte installera iOS 8 på den, touchen lägger ganska ofta av när det ringer och kameran fungerar sådär. För att nämna några saker. Jag inser att det är en tidsfråga innan den kommer att lägga av helt. Jag har sagt vid flera tillfällen att jag vill köra över den med bilen men på senare tid så har den fungerat förvånansvärt bra.

Jag har nu en iPhone 6 64GB (min iPhone är 16 GB och ständigt full!) som ligger och väntar på att bli uthämtad i en butik och där började min beslutsångest. Jag är inte helt såld på sexan om jag ska vara ärlig, jag tycker att det är en trevlig telefon men är lite orolig att den är lite för stor. Min iPhone 4S är i minsta laget men ja, jag vet inte. Jag är dessutom ganska klumpig och är orolig att jag ska krascha telefonen innan jag lämnat butiken. Min 4S har jag tappat i backen några gånger men jag har haft tur för det har aldrig hänt något. Jag är en skalvägrare och har haft ett vinylskin på min 4S sedan den var ny.

Jag hade tänkt att jag skulle lämna in min 4S och få några kronor rabatt på min nya telefon men börjar fundera på om det kan vara bra att ha den kvar ifall jag inte blir nöjd och vill lämna tillbaka sexan.

Jag känner att jag har några olika alternativ:

- Sluta vela så jävligt och köpa sexan, byta in min trotjänare och sluta vara en sån velapa. Det är ju "bara" teknik.
- Köpa sexan men behålla min 4S "ifall att" och hosta upp de extra kronorna. (Jag har råd med detta)
- Strunta i sexan och ha lite is i magen och se vad Apple presenterar härnäst. Har ju ryktats om att de eventuellt ska ha två telefonsläpp iår. Ett nu i vår och ett i höst som vanligt.
- Köpa en iPhone 5S istället.

.. jag vet att det här är ett riktigt i-landsproblem men jag har sparat ett tag (har endast några olika tim-jobb som inkomstkälla så jag har inget överflöd av pengar direkt) och tycker ändå att en telefon som kostar 7000 är en ganska stor investering.

Kan ni ge mig några råd på vägen? Hur hade ni tänkt? Ni som har en sexa, hur nöjda är ni?

.. en telefon av annat märke är inte ett alternativ då jag gillar kontinuiteten i att mina apple-produkter fungerar så fint ihop (har både dator, ipad, apple tv och ipod).

I din situation skulle jag inte lägga 7000 på en ny telefon, aldrig.
Hitta en begagnad 6a kanske eller en begagnad 5S.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-02-28 12:20

Det tog mej två månader att bli van vid 6ans storlek. Men nu vill jag inte byta tillbaka.
Men behåll din 4s, ifall.... Tappar du din nya telefon kan det vara bra att ha en i reserv så länge.

Instämmer med föregående talare behåll 4S om du inte är en stor videotittare så skulle jag kolla om nån säljer 5S till ett bra pris. Se bara till att skaffa mer än 16gb minne till den också. Har själv en 5C just nu och hade jag haft råd hade jag bytt själv (funderar på en 6plus av den enkla anledningen att jag hittat handbrake till OSX och börjat konvertera diverse filmer/serier till telefon formatet.).

Jag kör en iPhone 6 och är nöjd med den, men tycker den är lite för stor och släpper Apple en tredje storlek på typ 3.7-4.2" så kommer jag helt klart köpa den, förutsatt att den ha samma form, älskar den nya formen och framför allt känslan det kurvade glaset.

Jag skulle nog köpa en begagnad iPhone 5S om jag var du eller om du hittar den ny för någon schysst deal.

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-03-01 13:43

Bytte upp mig från en 4s precis när 6an hade release i Sverige. Inte ångrat mig en sekund, älskar verkligen min nya telefon. Laddar den varannan dag, prestandan är i en helt annan klass och likaså kameran. Ryktas om att Apple pay närmar sig Europa och det gör den ännu hetare enligt mig. MEN, om ca 6 månader kommer nästa modell, kanske värt att stå ut lite till? Tror inte jag hade uppdaterat om jag var i din sits, vill personligen känna att jag har det bästa under så lång tid som möjligt. Men om du skaffar 6an så kommer du inte ångra dig, det är en fantastisk telefon.

Det nyaste är per definition alltid bäst och det finns aldrig några godtagbara skäl att inte ha det senaste. Plocka ut 6:an och slå en spik genom den gamla.

Det är ju mobilmässa idag och många nya modeller släpps.
Bla. galaxy s6.

Annars får jag hålla med @keptang i det här fallet.
Varför lägga så mycket pengar på ngt du inte är säker på?

Jag själv hade aldrig köpt en iphone, men det är en annan femma.

Ni som står och stampar, har svårt att besluta er etc. Tänkt på att man bara lever en gång. Go for it.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-03-02 14:17

Jag bytte från 4S till 6an i November, inte ångrat mig en sekund.
Dock var 4Sen en riktig trotjänare som flöt på förvånansvärt bra (med IOS 8), klarade diverse tapp i asfalten med. Tänkte att jag inte skulle uppleva det som en stor skillnad men nu med 6an använder jag iphonen till mer än bara "telefonera" och mail som jag använde min 4S till.
Skaffade ett riktigt tunt fotoskal till 6an, blev inte lika tvållik då. Hade problem i början med 6an att den upplevdes betydligt mer hal än 4Sen.
Jag håller fortfarande på att vänja mig med att fota med en telefon igen (fotade inte med 4Sen sista året).

Köp en Samsung Galaxy S6 edge, den kommer ut snart

Ingen ide att byta när man är fast i apple träsket redan. Talar av egen erfarenhet då jag funderat på att byta till Android men insett att jag är för inkörd på iOS för att det ska funka ordentligt. Gillar dessutom inte glädjekalkylerna med minnet som de flesta Android producenter håller på med.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2015-03-06 12:04

Lite tudelad jag. 6:an är sjukt nice, dock stör jag mig på storleken och att inte kunna kontrollera hela skärmen med enhandsfattning (utan att använda dra-ner-bilden-funktionen) så där hade jag föredragit 5s. Å andra sidan när man väl använder telefonen för filmklipp etc så kan jag inte tänka mig 5s efter att ha kört 6:an. Haha.

  • Medlem
  • 2015-03-06 12:44
Ursprungligen av paraplyflygare:

Jag har nu en iPhone 6 64GB (min iPhone är 16 GB och ständigt full!) som ligger och väntar på att bli uthämtad i en butik och där började min beslutsångest. Jag är inte helt såld på sexan om jag ska vara ärlig, jag tycker att det är en trevlig telefon men är lite orolig att den är lite för stor.

Du har ingen möjlighet att prova en i butik för att se så att storleken är rätt för dig? Köpte min iPhone 6 vid releasen och det tog bara några timmar att vänja sig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-03-14 12:58

Köpte du före prishöjningen ?

Sitter med en 4s, kör den tills den dör tror jag. Sedan får vi se om apples priser lugnat ned sig.

Ursprungligen av spaceas:

Köpte du före prishöjningen ?

Finns fler butiker än Applestore. Många handlare har kvar sina priser.

Jag skaffade 6:an via min telefonoperatör i november. Utslaget på bindningstiden kostar den ca hälften så mycket som på Apples egna butik. Samt, det är en fantastisk telefon, trodde också att den skulle kännas för stor (har små tassar...) men vande mig supersnabbt. Hade min 4S rätt länge också (tyckte mycket om den!), men blåste den och gav bort den till mor. Ingen anledning att inte en helt OK telefon ska fortsätta komma till användning.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-03-14 20:13

Tycker det är rätt normalt att tveka inför att lägga en kvarts basbelopp på en telefon som har begränsad livslängd och har en benägenhet att stjälas eller tappas i backen.

Det är mycket pengar, så man får avgöra om det är ett pris man är villig att betala. Är själv student men använder min 6+ mycket, jag känner att jag får valuta för mina pengar.

@paraplyflygare, hur har det gått med ditt beslut?

Ursprungligen av Anderlind:

@paraplyflygare, hur har det gått med ditt beslut?

Det blev en iPhone 6 64GB och jag har inte ångrat mig en sekund. Tycker att det är en fantastisk lur.

1
Bevaka tråden