Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverkskonto: Blir inte av med min gamla hemkatalog. (Yosemite)

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Det var svårt att beskriva mitt problem i subject-raden, så här kommer en utförlig beskrivning.

Problemet är att jag vill ha en ny, fräsch hemkatalog när jag installerar Yosemite, men jag får bara fram min gamla hemkatalog (som ligger på en annan hårddisk på samma dator.) Hur göra.

Hårdvaran är en Mac Mini med två hårddiskar. Den ena kör Mavericks och är min arbetsinstallation. Jag installerar Yosemite på den andra hårddisken (som raderats före installationen).
Jag bootar upp Yosemite första gången och går in i "Users & Groups" för att skapa kopplingen till företagets AD-server (Windows Server) . Inga konstigheter så långt (detta fungerar utmärkt i Mavericks-installationen).
När kopplingen är klar så bootar jag om Yosemite och loggar in på mitt nätverkskonto (på AD:t). Nu får jag plötsligt fram alla saker som ligger på skrivbordet på min Mavericks-installation, och Dockan är också populerad med programmen som är installerade i Mavericks.
Jag vill ju ha ett helt, nytt fräscht lokalt användarkonto som är helt fristående från Mavericks-disken.

Hur ska jag bära mig åt? Jag har testat en massa olika inställningar under "Network account server", men inget verkar fungera!

Tacksam för hjälp

/Jernberg

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-21 17:06

Är mavericks-sidan också knuten till företagets AD?

Det finns just nu en enorm bugg som ligger i os x 10.10 som gör att om du knyter datorn till ett AD, stänger av datorn med power-knappen och sedan försöker starta den igen, så hänger den sig vid boot-processen.
Först tänkte jag att du kanske automatiskt loggades in igen på din mavericks disk eftersom att datorn inte lyckades boota yosemite. för du är väl säker på att du kommer in i Yosemite, bara att ikoner osv från Mavericks finns även där?

Om du menar ifall jag är knuten till samma nätverkskonto på Mavericks-disken så är svaret ja. Men jag vill inte använda samma hemkonto för det! Jag kan inte ens hitta hur jag skapar en ny hemmapp på Yosemite-disken. Jag kan skapa en ny användare i Users & Groups, men det blir inte rätt heller eftersom det är ett nätverkskonto jag använder, inte ett lokalt.

Någon?

Ursprungligen av kladda:

Är mavericks-sidan också knuten till företagets AD?

Det finns just nu en enorm bugg som ligger i os x 10.10 som gör att om du knyter datorn till ett AD, stänger av datorn med power-knappen och sedan försöker starta den igen, så hänger den sig vid boot-processen.
Först tänkte jag att du kanske automatiskt loggades in igen på din mavericks disk eftersom att datorn inte lyckades boota yosemite. för du är väl säker på att du kommer in i Yosemite, bara att ikoner osv från Mavericks finns även där?

Senast redigerat 2015-02-21 18:11

Har Windows servern "roaming profile" även kallat "Mobile Accounts" i OSX?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-22 14:39
Ursprungligen av Borttaget:

Har Windows servern "roaming profile" även kallat "Mobile Accounts" i OSX?

Tror det illerG är inne på rätt spår..
Serven kan vara inställd på att hemmappen lagras på serven och inte på klientdatorn. På så sätt skapas det inte upp en ny hemmapp utan den använder den som finns centralt.

Senast redigerat 2018-07-23 13:06

Tyvärr. Jag kollade med IT-avd och roaming profiles är inte aktiverat på servern.

När jag är inloggad på nätverkskontot i Yosemite o kikar på Avancerade inställningar i Users & Groups (ctrl-klick på profilnamnet) så står sökvägen till Mavericks-katalogen, så vi kan nog utesluta att det är någon slags serverlagrad mapp som dyker upp.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-23 15:33

Kan du inte där ändra hemmapp för ditt konto alternativt testa så att ditt 10.9 och 10.10 inte heter exakt samma sak.

Ursprungligen av kladda:

Kan du inte där ändra hemmapp för ditt konto alternativt testa så att ditt 10.9 och 10.10 inte heter exakt samma sak.

Jodå, jag kan peka ut vilken hem-mapp som helst, men det blir helt åt skogen med rättigheter osv.
Vad menar du med "10.9 och 10.10 inte heter samma sak"? Det är samma nätverkskonto jag loggar in på, men det är inte det du menar?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-23 17:56
Ursprungligen av Jernberg:

Jodå, jag kan peka ut vilken hem-mapp som helst, men det blir helt åt skogen med rättigheter osv.
Vad menar du med "10.9 och 10.10 inte heter samma sak"? Det är samma nätverkskonto jag loggar in på, men det är inte det du menar?

Såklart, glöm det!

Så, för att summera lite:
Du har ett AD-konto.
Kontot är inställt på att lagra hemmappen lokalt, inte på serven.
Du har två HDD, en kör 10.9 och en kör 10.10.
När du loggar in på 10.10 hämtas den lokala hemmappen för kontot som ligger på 10.9.

Stämmer detta?

Testa denna IRC-kanalen. Där finns mycket duktiga killar och tjejer.
http://webchat.freenode.net/?channels=#%23osx...

Har du varit inne i Katalogverktyg och tittat? Om du går in på AD där och fäller ner inställningarna så finns lite variabler för hemmappar och dylikt. Vet att jag hittat lösningar där förr, men är osäker för ditt specifika problem.

Ursprungligen av Jernberg:

Jodå, jag kan peka ut vilken hem-mapp som helst, men det blir helt åt skogen med rättigheter osv.
Vad menar du med "10.9 och 10.10 inte heter samma sak"? Det är samma nätverkskonto jag loggar in på, men det är inte det du menar?

1
Bevaka tråden