Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Foton försvinner från extern hårddisk

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-02-16 04:08
Ursprungligen av Annahanna:

tack, samlar mod och prövar det imorgon

Kontrollera först att du verkligen kan öppna biblioteket på den externa hårddisken. Kasta inget innan du vet att det verkligen fungerar och som tidigare nämnts ett antal gånger, se till att ha backupp.

Ursprungligen av pushloop:

Du kan testa att skapa ett (tomt) album i biblioteket du har på datorn. Öppnar du sedan det andra biblioteket (det på den externa hårddisken) genom att dubbelklicka på det så kommer det inte att vara något album där.

Observera dock att om du bara öppnar iPhoto genom att öppna själva appen (inte genom att öppna ett bibliotek) så kommer iPhoto att automatiskt öppna det biblioteket som senast öppnades, ska du ha flera bibliotek för olika bilder är det därför enklast att öppna själva biblioteket så är det enklare att veta vilket som kommer att visas i iPhoto.

Om du tänkt ha flera bibliotek (ett på datorn och ett på extern hårddisk) med olika bilder i så är det viktigt att komma ihåg att säkerhetskopiera både datorn och den externa hårddisken till en tredje plats, eftersom det iPhoto-bibliotek som ligger på den externa hårddisken inte automatiskt kommer att vara en identisk kopia av det på datorn om du lägger till bilder eller gör andra ändringar där.

Är du med?

En fråga till ...hur säkerhetskopierar jag den externa hårddisken till den tredje platsen sk time capsula ...? Görs det automatiskt via time machine när jag har den hårddisken inkopplad till datorn ? För det har jag ju inte hela tiden .... Bara när jag ska använda ngt där...

Ja, förutsatt att du inte har valt bort den från backup via Time Machine (genom att lägga till den till listan över undantagna platser under Systeminställningar > Time Machine > Avancerat) så kommer den att inkluderas vid backup om den är påslagen när backupen görs.

Ursprungligen av pushloop:

Ja, förutsatt att du inte har valt bort den från backup via Time Machine (genom att lägga till den till listan över undantagna platser under Systeminställningar > Time Machine > Avancerat) så kommer den att inkluderas vid backup om den är påslagen när backupen görs.

Nä det ar jag inte gjort så då måste jag bara kolla tiden när backupen görs och ha den inkopplad och påslagen då , det börjar klarna lite nu ...;)

Time Machine gör backup en gång i timmen

Ursprungligen av pushloop:

Time Machine gör backup en gång i timmen

Det var bra!
Vet du en annan sak....nu har jag öppnat min externa hårddisk flera ggr och sett att mina två bibliotek ligger där så nu ska jag radera dom från datorn ....kan jag spara ett album som ligger i ett bibliotek på något sätt eller försvinner de också när jag raderar biblioteket för där är ju själva originalbilden?

Raderar du biblioteket så raderar du bilderna!

Ursprungligen av Annahanna:

Det var bra!
Vet du en annan sak....nu har jag öppnat min externa hårddisk flera ggr och sett att mina två bibliotek ligger där så nu ska jag radera dom från datorn ....kan jag spara ett album som ligger i ett bibliotek på något sätt eller försvinner de också när jag raderar biblioteket för där är ju själva originalbilden?

Som Emanuel skriver så ligger alla bilder och evt album och projekt (fotoböcker, kort, kalendrar etc) som man skapat i iPhoto i själva biblioteksmappen. Inga bilder eller annat du ser i iPhoto kan ligga någon annanstans än i biblioteket, så raderar du biblioteket så raderas även de.

Vill du däremot spara bilder som du har i ett album i biblioteket på något annat ställe utanför biblioteket, så kan man exportera kopior av dessa bilder som traditionella bildfiler. För att göra det markerar du enskilda bilder eller ett helt album eller händelse och väljer Arkiv > Exportera och följer anvisningarna. Dock ligger originalbilderna fortfarande kvar och inget tas bort från biblioteket om du gör så, du får enbart ut kopior.

@Annahanna, inget illa menat och hoppas du inte tar det fel.
Om du verkligen vill komma igång med iphoto och lära dig grunderna så har du en sida här som är en bra start.

http://help.apple.com/iphoto/mac/9.6/?lang=sv

Ursprungligen av Emanuel L:

@Annahanna, inget illa menat och hoppas du inte tar det fel.
Om du verkligen vill komma igång med iphoto och lära dig grunderna så har du en sida här som är en bra start.

http://help.apple.com/iphoto/mac/9.6/?lang=sv

Jag tar verkligen inte illa upp , tar SÅ tacksamt emot alla tips! Förstår mkt väl att ni som är duktiga tycker det är konstigt med alla dessa frågor .... Men om man inte kan och inte frågar får man heller inget vet , eller hur

Senast redigerat 2015-02-21 21:41
Ursprungligen av pushloop:

Som Emanuel skriver så ligger alla bilder och evt album och projekt (fotoböcker, kort, kalendrar etc) som man skapat i iPhoto i själva biblioteksmappen. Inga bilder eller annat du ser i iPhoto kan ligga någon annanstans än i biblioteket, så raderar du biblioteket så raderas även de.

Vill du däremot spara bilder som du har i ett album i biblioteket på något annat ställe utanför biblioteket, så kan man exportera kopior av dessa bilder som traditionella bildfiler. För att göra det markerar du enskilda bilder eller ett helt album eller händelse och väljer Arkiv > Exportera och följer anvisningarna. Dock ligger originalbilderna fortfarande kvar och inget tas bort från biblioteket om du gör så, du får enbart ut kopior.

Jag tänkte radera mina bibliotek som jag nu sparat på extern hårddisk men jag har lagt en del bilder i ett album , dessa kommer jag jobba med och därför tänkte jag det var smidigt att ha dem kvar på datorn , var på datorn an jag spara dem? I mina dokument?

@Annahanna:

Öppna upp finder, under din hemkatalog bör du ha en mapp som heter bilder.
Du kan komma till hemkatalogen genom att trycka in shift+kringla(cmd)+h när du har finder framför dig.

Ursprungligen av Annahanna:

Jag tänkte radera mina bibliotek som jag nu sparat på extern hårddisk men jag har lagt en del bilder i ett album , dessa kommer jag jobba med och därför tänkte jag det var smidigt att ha dem kvar på datorn , var på datorn an jag spara dem? I mina dokument?

Vart du vill.

Ursprungligen av Annahanna:

Jag tänkte radera mina bibliotek som jag nu sparat på extern hårddisk men jag har lagt en del bilder i ett album , dessa kommer jag jobba med och därför tänkte jag det var smidigt att ha dem kvar på datorn , var på datorn an jag spara dem? I mina dokument?

Då förstår jag. Saken är den att man brukar skilja på Album (används i iPhoto för att samla bilder från olika händelser) och Mappar (används på datorn i filhanteraren - på Mac kallad Finder, för att organisera olika typer av filer).

Om du tänkt jobba med de bilder du har i mappen med iPhoto så kommer du behöva dra in dem en och en eller hela mappen på en gång i iPhoto, varpå de kommer att importeras till och lagras i ditt iPhoto-bibliotek. Gör du det kommer originalfilerna i mappen att finnas kvar där de låg, så vill du inte ha dem på två ställen (i iPhoto och i Finder) så kan du slänga dem när du sett att de finns i iPhoto.

Om du tänkt använda en annan app än iPhoto så kan du behålla dem i sin mapp i Finder.

Ursprungligen av Annahanna:

Jag undrar om det är någon som förstår detta:?
Jag har precis installerat en extern hårddisk till min MacBook Air ....WD Elements , den är nu omformaterad så den passar mac. Jag kopierade min Iphotokatalog och klistrade in den i Elements . När jag sedan ska testa att radera bilderna på datorn för att skapa mer utrymme så raderas de från Elements också ....tur jag inte raderade alla på en gång....nån som vet varför det blir så?
Mvh Anna

Varför beställde du inte WD Elements for Mac. Då är det klar att bara stoppa in och köra igång. Köpte en på 3 TB av Dustin för några månader sedan. Använder den i TimeMachin. Fungerar perfekt ihop - bara att köra igång - och " glömma bort " Går ju partisionera också om du vill ha någon del för bara bilder - även om det kanske inte är idealet när det gäller en disk för backup av all i datan. att blanda ihop Äpplen och Päron.
???
Nästan bättre att bara ha en för bilder då. ?

Senast redigerat 2015-02-21 21:41
Ursprungligen av pushloop:

Då förstår jag. Saken är den att man brukar skilja på Album (används i iPhoto för att samla bilder från olika händelser) och Mappar (används på datorn i filhanteraren - på Mac kallad Finder, för att organisera olika typer av filer).

Om du tänkt jobba med de bilder du har i mappen med iPhoto så kommer du behöva dra in dem en och en eller hela mappen på en gång i iPhoto, varpå de kommer att importeras till och lagras i ditt iPhoto-bibliotek. Gör du det kommer originalfilerna i mappen att finnas kvar där de låg, så vill du inte ha dem på två ställen (i iPhoto och i Finder) så kan du slänga dem när du sett att de finns i iPhoto.

Om du tänkt använda en annan app än iPhoto så kan du behålla dem i sin mapp i Finder.

Ja jag har tänkt redigera i Lightroom så då är det kanske bäst att flytta dem till en mapp i Finder ..

Ursprungligen av adress@mac:

Varför beställde du inte WD Elements for Mac. Då är det klar att bara stoppa in och köra igång. Köpte en på 3 TB av Dustin för några månader sedan. Använder den i TimeMachin. Fungerar perfekt ihop - bara att köra igång - och " glömma bort " Går ju partisionera också om du vill ha någon del för bara bilder - även om det kanske inte är idealet när det gäller en disk för backup av all i datan. att blanda ihop Äpplen och Päron.
???
Nästan bättre att bara ha en för bilder då. ?

Det är lätt att vara efterklok, speciellt om man är van Mac-användare. De som inte är det har sällan någon som helst aning om att vanliga, externa hårddiskar behöver formateras för att användas fullt ut med sin nya Mac, hur Time Machine fungerar eller vad det innebär att partitionera en disk och vad fördelarna med dem är.

Bra att ha i åtanke när man ger tips

Ursprungligen av Annahanna:

Ja jag har tänkt redigera i Lightroom så då är det kanske bäst att flytta dem till en mapp i Finder ..

Ja, då är det bättre att lägga bilderna i en mapp/mappar i Finder.

Men, jag kan tipsa om att den nya appen Bilder, som inom kort kommer att ersätta iPhoto, kommer att fungera mer som Bilder-appen på iPhone/iPad, vilket nog kommer passa dig bättre om du ändå tänkt använda Lightroom för redigering.

Ursprungligen av pushloop:

Ja, då är det bättre att lägga bilderna i en mapp/mappar i Finder.

Men, jag kan tipsa om att den nya appen Bilder, som inom kort kommer att ersätta iPhoto, kommer att fungera mer som Bilder-appen på iPhone/iPad, vilket nog kommer passa dig bättre om du ändå tänkt använda Lightroom för redigering.

Spännande ...=mer frågor

Ursprungligen av pushloop:

Då förstår jag. Saken är den att man brukar skilja på Album (används i iPhoto för att samla bilder från olika händelser) och Mappar (används på datorn i filhanteraren - på Mac kallad Finder, för att organisera olika typer av filer).

Om du tänkt jobba med de bilder du har i mappen med iPhoto så kommer du behöva dra in dem en och en eller hela mappen på en gång i iPhoto, varpå de kommer att importeras till och lagras i ditt iPhoto-bibliotek. Gör du det kommer originalfilerna i mappen att finnas kvar där de låg, så vill du inte ha dem på två ställen (i iPhoto och i Finder) så kan du slänga dem när du sett att de finns i iPhoto.

Om du tänkt använda en annan app än iPhoto så kan du behålla dem i sin mapp i Finder.

m

Så Finder är själva huvudstället? Så om jag ska radera bilder för att skapa utrymme i datorn så är det från Finder jag ska göra det ? Om jag bara raderar i IPhotoikonen så finns de ändå kvar i Finder ? Är det så ?

Ursprungligen av Annahanna:

m

Så Finder är själva huvudstället? Så om jag ska radera bilder för att skapa utrymme i datorn så är det från Finder jag ska göra det ? Om jag bara raderar i IPhotoikonen så finns de ändå kvar i Finder ? Är det så ?

iPhoto hanterar och kan radera de bilder som du importerat till iPhoto-biblioteket, och har sin egen papperskorg i programmet (i vänsterkolumnen).

Finder hanterar alla filer på datorn i(nklusive iPhoto-biblioteket), och har en papperskorg för allt du slängt genom det (nere i Dock).

Finder kan däremot inte användas för att radera enskilda bilder inuti iPhoto-biblioteket.

Är du med?

Ursprungligen av pushloop:

iPhoto hanterar och kan radera de bilder som du importerat till iPhoto-biblioteket, och har sin egen papperskorg i programmet (i vänsterkolumnen).

Finder hanterar alla filer på datorn i(nklusive iPhoto-biblioteket), och har en papperskorg för allt du slängt genom det (nere i Dock).

Finder kan däremot inte användas för att radera enskilda bilder inuti iPhoto-biblioteket.

Är du med?

Ja nu har jag sparat bilder från ett album iPhoto på skrivbordet och sen raderat hela det biblioteket och vips fick jag massor av utrymme på datorn nu ska jag göra likadant med mitt andra bibliotek ! Tack för all hjälp snälla du !
Nästa gång som jag ska föra över foton från minneskort ... Om jag kopplar in den externa hårddisken då tror du datorn kommer välja ett av biblioteken på den då istället för på datorn ?

Senast redigerat 2015-02-21 21:42
Ursprungligen av Annahanna:

Ja nu har jag sparat bilder från ett album iPhoto på skrivbordet och sen raderat hela det biblioteket och vips fick jag massor av utrymme på datorn nu ska jag göra likadant med mitt andra bibliotek ! Tack för all hjälp snälla du !
Nästa gång som jag ska föra över foton från minneskort ... Om jag kopplar in den externa hårddisken då tror du datorn kommer välja ett av biblioteken på den då istället för på datorn ?

Om du öppnar iPhoto, eller om iPhoto automatiskt öppnas när du sätter i ett minneskort eller ansluter en kamera, så kommer det senaste iPhoto-bibliotek du öppnat/använt att läsas i, och bilderna du importerar att lagras i det.

Bevaka tråden