Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Otroligt seg gammal MacBook

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Borttaget:

Sämre än än vanlig roterande disk.

Finns nog ingen modern billig SSD som är sämre än en billig roterande disk i praktiken.

Ursprungligen av Borttaget:

Nej lägg någon krona till och få bättre.

Visst men skillnaden blir inte så stor i praktiken för en normalanvändare som det lyft som det innebär att man bytt från gammal snurrdisk till SSD.

Senast redigerat 2018-07-23 13:04
Ursprungligen av Perobous:

Finns nog ingen modern billig SSD som är sämre än en billig roterande disk i praktiken.

Visst men skillnaden blir inte så stor i praktiken för en normalanvändare som det lyft som det innebär att man bytt från gammal snurrdisk till SSD.

Jo jag vet att jag överdrev lite. men när läshastigheten glider ner till 40MB/s så är det illa.

Ursprungligen av Borttaget:

Jo jag vet att jag överdrev lite. men när läshastigheten glider ner till 40MB/s så är det illa.

Kolla testet igen.

Senast redigerat 2018-07-23 13:04
Ursprungligen av Perobous:

Kolla testet igen.

http://www.anandtech.com/show/7763/an-update-...

Jag menade mer att du klagade på att denna SSD gled ned till 40MB/s läshastighet men det gjorde ju även de andra testade enheterna.
Så här förklarar Kingston de försämrade testresultaten vs den tidigare modellen till en som mailat dom om detta.

"Colorado_Al - Tuesday, May 27, 2014 - link
Here is Kingston's Official response to my query:
Kingston said:
I can certainly understand your concern but it's important to understand why this is. Crystal Disk and AS SSD uses incompressed data during its testing. The data cannot be compressed further so much without the write speed being affected. Because both of these benchmarks use fully incompressible data they are nowhere near a real world workload for typical desktop-notebook computing. ATTO disk benchmark uses uncompressed data. So the Sandforce drives can perform its compression and thus the increased speed of this drive is reflected in the benchmark. It is also the program used by our engineering staff to document the speed ratings for the these drives during testing. Unfortunately CDM gives a different lower score with these Asynchronous NAND but does not mean the drives are subpar in any way, form or fashion. Just different testing methods used by these benchmarking software. If CDM tested the same as ATTO using uncompressed data there would be no problem."
http://www.anandtech.com/show/7763/an-update-...

Senast redigerat 2018-07-23 13:04

Ok. Jag ger mig

Men jag tänker ändå avråda folk från att köpa Kingstons SSD då det är ruttet att inte informera sina kunder om skillnader.

Ursprungligen av Borttaget:

Men jag tänker ändå avråda folk från att köpa Kingstons SSD då det är ruttet att inte informera sina kunder om skillnader.

Visst kan man tycka det och avråd hur mycket du vill men även den nyare modellen mätte upp till av Kingston uppgivna specar och är rejält billiga. Känns väldigt mycket som en storm i ett vattenglas.

Senast redigerat 2018-07-23 13:05
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-02-11 08:44
Ursprungligen av juanito:

Kör man med samma programvara som när den är ny, så ska den ju inte sega ner nämnvärt alls!

Nåja, dam kan samlas och kylning försämras och tja etc etc, men i regen så om man kör samma programvara som innan så ska den ju inte sega ner nämnvärt.

Jo det kan det, men samtidigt kan en omstart hjälpa.

Hade just den erhfarenheten av en väns dator, 4GB i den, senaste systemet in och aldrig omstartad. Den använde 3.98GB ram, 6GB Vram. 100+MB swap.

En omstart drog ner minnes användningen till 3.5GB, och då var den rapp. Vet inte vad personen gjort för att få datorn att äta så mycket ram. Antagligen dåliga flash sidor, eller dålig programvara för dennes ljudböcker. För annars är det enbart spotify, safari och mail som snurrar.
Jag rekommenderar att de skaffade mer minne, typ 8GB till den. Purge verkar inte vara ett kommando man ska köra på Yosmite sådär bara, annars hade jag gjort en app åt dem som körde purge. Skulle gissa det har att göra med att man komprimerar minnet numera. Själv kör jag 10.7

Jag fixar en del bekantas Mac datorer när de "segat ner sej" och alla omstarter i världen hjälper inte.

Jag gör en nyinstallation av t.ex. 10.6.8 på en 2GHz Core2Duo med enbart den mjukvara de vill ha och de tycker datorn känns som ny.

Största problemet är väl att ingen optimerar någonting nu för tiden, vare sej mjukvara eller webbsidor, vilket gör att en helt ok dator blir seg på sidor som skulle kunnat fungera bra om webbdesignern varit någorlunda kompetent.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-02-11 09:20
Ursprungligen av TureB:

Jag fixar en del bekantas Mac datorer när de "segat ner sej" och alla omstarter i världen hjälper inte.

Jag gör en nyinstallation av t.ex. 10.6.8 på en 2GHz Core2Duo med enbart den mjukvara de vill ha och de tycker datorn känns som ny.

Största problemet är väl att ingen optimerar någonting nu för tiden, vare sej mjukvara eller webbsidor, vilket gör att en helt ok dator blir seg på sidor som skulle kunnat fungera bra om webbdesignern varit någorlunda kompetent.

Värst är väl ändå tredjeplats javascript som är monstruösa, som disqus på Macworld och alla reklam värdar.
Finns väl inga maskiner idag som säljs som inte skulle klara själva innehållet på någon sida av idag, då menar jag alla små klena maskiner också. Så en gammal dator har inga problem heller. Men javascripten tar ju död på många nya monster datorer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-02-11 15:48
Ursprungligen av juanito:

Värst är väl ändå tredjeplats javascript som är monstruösa, som disqus på Macworld och alla reklam värdar.
Finns väl inga maskiner idag som säljs som inte skulle klara själva innehållet på någon sida av idag, då menar jag alla små klena maskiner också. Så en gammal dator har inga problem heller. Men javascripten tar ju död på många nya monster datorer.

Det är det jag menar med (brist på) optimering.

Vi satt och optimerade maskinkod i början av 90-talet... Det var grejer, då hade man stolthet, lite hantverk.

Bevaka tråden