Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

länka mappen bilder mm till flera undermappar

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Haj
har precis skaffat en macbook pro mid 2012 och plocka i en sed och saparat den gamla 750 hdd i platsen för dvd.

har ej haft mac innan.
i finder har man en mapp med bilder, kan man få den att fånga fler undermappar??
har nu alla foto musik mm på 750gb hdd, inte samma som os x ligger på.
//Henrik

Vad menar du med undermappar? Du menar en "spegling" till en annan mapp som ligger på samma eller en annan hårddisk?

Att skapa en smart mapp kanske är vad du söker efter?:
http://support.apple.com/kb/PH14047?viewlocal...

Ursprungligen av VirtualWalker:

...i finder har man en mapp med bilder, kan man få den att fånga fler undermappar??
har nu alla foto musik mm på 750gb hdd, inte samma som os x ligger på.

Vad menar du med "fånga"?

Om du menar att t.ex iPhoto ska lagra bilder på flera ställen, så går det - du kan ha flera olika iPhoto-bibliotek, på olika diskar, men du kan bara använda ett åt gången. Du måste aktivt välja vilket bibliotek du ska använda när du startar programmet.

Men du menar kanske något helt annat. Beskriv mer!

Tänke mer att man kunde ange vilka olika mappar som skulle anges när man trycke på foto i finder , även inkluderar mappar på andra hdd osv( antar att det är en skada från windowstiden, med deras biliotek). ett alternativ kanske kunde vara att lägga en genväg i mappen bilder på OSXdisken till den/de mappar man vill komma åt (typ sekundär hdd://FOTO)

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-02-02 13:44
Ursprungligen av VirtualWalker:

Tänke mer att man kunde ange vilka olika mappar som skulle anges när man trycke på foto i finder , även inkluderar mappar på andra hdd osv( antar att det är en skada från windowstiden, med deras biliotek). ett alternativ kanske kunde vara att lägga en genväg i mappen bilder på OSXdisken till den/de mappar man vill komma åt (typ sekundär hdd://FOTO)

Det är ju det du enkelt kan få till med en Smart sökning.
Säg att du har två mappar som du vill lyfta fram, jag har tex 20 mappar som heter bilder, men två av dessa vill jag ha nära till hands. Jag ger dem taggen "Rött".
Sen funkar min sökning/Smart mapp fint - de två mapparna syns när jag klickar på den smarta sökningen bland mina Favoriter till vänster i sidofältet.

Ok får utforska alternativen där lite mer

1
Bevaka tråden