Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor inför köp av beg IMAC

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Halloj!!

Jag har haft en Imac 20" mid 2007 som lagt av. Letar just nu efter en annan beg Imac, men har lite frågor innan jag bestämmer mig hur gammal jag ska leta efter.

1. När kom IPS-panelen på Imac. Har kollat på Apple, men hittar inget när de kom.
2. När kom funktionen så att man kan skicka bilden via Airplay till en Appletv?
3. Hur mycket gör det i prestanda om man köper en beg Imac (c:a 2009/2010) om man köper en som har SSD i datorn?

Sysslar en del på Hobbynivå med fotografering därav att jag vill ha IPS-panel.
Budget ligger på c:a 5-8000 men vill inte betala mer än vad jag behöver.

/ Richard

Ursprungligen av rillle:

Halloj!!

Jag har haft en Imac 20" mid 2007 som lagt av. Letar just nu efter en annan beg Imac, men har lite frågor innan jag bestämmer mig hur gammal jag ska leta efter.

1. När kom IPS-panelen på Imac. Har kollat på Apple, men hittar inget när de kom.
2. När kom funktionen så att man kan skicka bilden via Airplay till en Appletv?
3. Hur mycket gör det i prestanda om man köper en beg Imac (c:a 2009/2010) om man köper en som har SSD i datorn?

Sysslar en del på Hobbynivå med fotografering därav att jag vill ha IPS-panel.
Budget ligger på c:a 5-8000 men vill inte betala mer än vad jag behöver.

/ Richard

1. http://en.wikipedia.org/wiki/IMac_(Intel-base...
2. Airplay mirroring: http://support.apple.com/en-us/HT201343
3. SSD gör mycket för prestandan. Du kan alltid byta i efterhand.

En SSD gör inte att datorn blir det minsta snabbare. Det kommer fortfarande vara en gammal CPU och en gammal GPU. Det kommer du inte i från och det är väldigt svårt att byta dessa på en iMac. Det som en SSD kan göra är att det eventuellt kommer att gå snabbare att läsa och skriva till den jämfört med en hårddisk, i alla fall om det är en modern SSD. Vissa äldre SSD:er är inte nödvändigtvis särskilt snabba. Så vissa saker kommer att kunna gå snabbare, som att t. ex. starta vissa program eller att spara stora filer. Men det kommer inte göra CPU- och GPU-bundna uppgifter snabbare.

1. Det är lite oklart, men om du vill vara säker på att få en IPS-panel så ska du kolla på "late 2009" och senare, de där glaset på framsidan går ända ut till kanten. Late 2009 var också den första med LED-belysning.

Tidigare modeller hade IPS på 24-tumsvarianten men de är antagligen inte intressanta ändå, pga åldern.

2. Airplay mirroring har du på "Mid 2011", eller de som kallas iMac12,1/iMac12,2.
http://support.apple.com/en-us/HT201343

Som en som har testat detta med en sprillans MBP och ATV kan jag säga att det inte är precis som att ha en skärm direkt kopplad, utan det är några tiondels sekunds lagg pga att allt måste gå över nätverket, och du kan inte buffra som du gör om du strömmar film.

3. Väldigt mycket, speciellt om du ska ha Mavericks eller Yosemite på den. En SSD är ett måste för en modern dator tycker jag.

1
Bevaka tråden