Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nedgradera från 10.5.6 till 10.4 (Powerbook G4)

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-01-13 11:53

Kan det vara fel på hårddisken?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det verkar ju uppenbarligen vara ett stort problem att få fram en installationsskiva som fungerar. Så varför inte bara göra en kloning i stället. Om värddatorn har ett bra fungerande 10.4.11-system, så är det ju bara att kopiera det.

Ladda ner någon gammal version av CarbonCopyCloner eller SuperDuper, och klona hela systemet från värddatorn.

Mitt tålamod är slut. Gissar att det är något fel på denna dators hårddisk. Den kraschar till och med när jag kör DiskWarrior. Har köpt en ny dator. (13-tums MacBook Pro med Retina-skärm.)
Men det retar mig att ha en dator liggande som inte fungerar.
Nuvarande hårddisk är på 74 GB. Om jag byter den så blir det väl till en större, men var hittar jag en sådan?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-13 12:07
Ursprungligen av torin:

Har köpt en ny dator. (13-tums MacBook Pro med Retina-skärm.)

Hurra!!! Nu tror jag att vi alla vill skriva i glad-idag-tråden!!!

Grattis till investeringen! Nu kommer ditt datorarbete bli så mycket enklare. PowerPC tillhör tyvärr historien. Du kommer kunna göra allt du vill på en och samma dator. Kanske vissa initiala problem att hitta nya program istället för gamla utdöda och konvertera gamla dokument. Det får du starta nya trådar för, om svaren inte redan finns i arkivet här

  • Medlem
  • International user
  • 2015-01-13 12:07
Ursprungligen av torin:

Mitt tålamod är slut. Gissar att det är något fel på denna dators hårddisk. Den kraschar till och med när jag kör DiskWarrior. Har köpt en ny dator. (13-tums MacBook Pro med Retina-skärm.)
Men det retar mig att ha en dator liggande som inte fungerar.
Nuvarande hårddisk är på 74 GB. Om jag byter den så blir det väl till en större, men var hittar jag en sådan?

Att hitta rätt typ av hårdskiva kan bli ett problem.

Ursprungligen av juanito:

Att hitta rätt typ av hårdskiva kan bli ett problem.

Utbudet är kanske inte jättestort nuförtiden, men visst finns det fortfarande 2,5-tums IDE-diskar att köpa:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2222

Och beroende på vilken PBG4-modell det är, så har den kanske en gräns på 128 GB, och då är utbudet kanske ännu mindre. Men det finns.

På vilket sätt menar du att det skulle bli problem?

  • Medlem
  • 2015-01-13 12:32
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Utbudet är kanske inte jättestort nuförtiden, men visst finns det fortfarande 2,5-tums IDE-diskar att köpa:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2222

Och beroende på vilken PBG4-modell det är, så har den kanske en gräns på 128 GB, och då är utbudet kanske ännu mindre. ...

Förtydligande: Man kan köpa och använda en större hårddisk, men datorarkitekturen kan bara utnyttja 128 GB av >x GB. Den kan alltså bara utnyttja 128 GB av, säg, 320 GB. (Gäller ATA-1 till ATA-5 (Ultra ATA/66), det vill säga till och med PowerBook=PowerBook3,5).

Med det sagt så kan en gammal PB exempelvis fungera som server och mediedator, man kan lyssna på musik och se dvd. Har man en husvagn eller sommarstuga kan det vara trevligt, kanske.

Jag älskar verkligen sådana här trådar. Tycker verkligen inte att du ska ge upp försöket att få igång powerbooken och sätta in ny hårddisk. Håll oss uppdaterade.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-01-13 14:32
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Utbudet är kanske inte jättestort nuförtiden, men visst finns det fortfarande 2,5-tums IDE-diskar att köpa:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2222

Och beroende på vilken PBG4-modell det är, så har den kanske en gräns på 128 GB, och då är utbudet kanske ännu mindre. Men det finns.

På vilket sätt menar du att det skulle bli problem?

På många sätt, du nämner några. Sen kan priset skena på hw som inte mera är så eftertraktat.
Men det verkade vara enklare än befarat, kanske.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-13 14:46
Ursprungligen av JoelBurman:

Jag älskar verkligen sådana här trådar. Tycker verkligen inte att du ska ge upp försöket att få igång powerbooken och sätta in ny hårddisk. Håll oss uppdaterade.

Joel, jag vurmar också för gammal hårdvara, de är ofta mer användbara till rätt uppgift än många anser. Men i detta fall har TS försökt hålla liv i två olika PB G4 och två stycken PM G5 för olika uppgifter han behöver och ofta stött på problem som beror på inkompatabilitet med Mac OS 9 eller äldre versioner av OS X. Så han är bara att gratulera om han nu kan skrota dessa maskiner till enbart hobbyprojekt och eventuellt spara bara en fungerande maskin för att lösa kompatibilitet med gamla projektdokument närmaste tiden.

Nu blev väl detta ett hobbyprojekt så fort hen köpte en retina macbook?

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-01-13 16:18

Jag skrotar inte maskiner som går att använda.
Som kuriosa kan jag nämna att jag har ca 30 reseskrivmaskiner i min ägo. Har räddat dem från en säker död genom att hamna på tippen. Så fina tekniska underverk!
Jag använder en G5 dator med Cinema skärm till att titta på Youtube, En annan G5 med Benqu skärm för att skriva text till en bok och kolla mina mail.
En G4 med en Mulitsync FE950 har jag nu installerat system 9 på och skall köra min Agfa Duoskaner på, funkar inte på syst.10.
Dessutom har jag en G3 blåvit, den där vackra modellen som Apple gjorde i flera färger. Den står på köksbordet och senast använde jag den till att skriva texterna till boken "Konsten att leva billigt och må bra"
Det här sättet att använda grejor tills det inte längre går är enligt min mening miljövänligt. Jag köper inte nytt om jag inte måste. Vi har bara en planet och vi bör absolut ta vara på våra resurser om våra barnbarn skall kunna leva här.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-01-13 16:33
Ursprungligen av torin:

Jag skrotar inte maskiner som går att använda.
Som kuriosa kan jag nämna att jag har ca 30 reseskrivmaskiner i min ägo. Har räddat dem från en säker död genom att hamna på tippen. Så fina tekniska underverk!
Jag använder en G5 dator med Cinema skärm till att titta på Youtube, En annan G5 med Benqu skärm för att skriva text till en bok och kolla mina mail.
En G4 med en Mulitsync FE950 har jag nu installerat system 9 på och skall köra min Agfa Duoskaner på, funkar inte på syst.10.
Dessutom har jag en G3 blåvit, den där vackra modellen som Apple gjorde i flera färger. Den står på köksbordet och senast använde jag den till att skriva texterna till boken "Konsten att leva billigt och må bra"
Det här sättet att använda grejor tills det inte längre går är enligt min mening miljövänligt. Jag köper inte nytt om jag inte måste. Vi har bara en planet och vi bör absolut ta vara på våra resurser om våra barnbarn skall kunna leva här.

Håller med dig, men själv har jag varken tid eller utrymme.

Ensak vill jag fråga, är du gift eller har sambo? För 30 skrivmaskiner i skafferiet är det inte många som skulle vilja ha.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-01-13 16:43

Juanito! Jag är en gubbe om 76 år. Varit gift 4 gånger tror jag. Numera lever jag med mina två hundar i ett hus med två rum och kök samt källare. Ett rum använder jag som sovrum/arbetsrum. Ett annat som förråd. De flesta skrivmaskiner finns f.n i källaren. Men om något år skall vindsvåningen vara klar. Då skall jag breda ut mig mer. Lägg märke till att min bostadskostnad är bara lite över 4000:-/mån. och jag lever på en minimal pension.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-01-20 18:50

Miljövänligt, det går ju åt mera el....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-01-20 20:00

Det fastställdes tidigare i tråden att datorn är en PB G4 1.67GHz HR-DL = sista modellen.

http://www.everymac.com/systems/apple/powerbo...

Jag har haft flertalet sådana och de är väldigt känsliga med andra hårddiskar än standard 80GB.

Har haft problem att installera system trots att allt är som det borde vara.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-01-20 23:25
Ursprungligen av torin:

Juanito! Jag är en gubbe om 76 år. Varit gift 4 gånger tror jag. Numera lever jag med mina två hundar i ett hus med två rum och kök samt källare. Ett rum använder jag som sovrum/arbetsrum. Ett annat som förråd. De flesta skrivmaskiner finns f.n i källaren. Men om något år skall vindsvåningen vara klar. Då skall jag breda ut mig mer. Lägg märke till att min bostadskostnad är bara lite över 4000:-/mån. och jag lever på en minimal pension.

Du verkar vara en schön snubbe.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-01-20 23:27
Ursprungligen av kenjon:

Miljövänligt, det går ju åt mera el....

Visst, men det är mer miljövänligt att köra en gammal amerkansk Bil med enorm V8 än att köpa en ny miljövänlig bil.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-01-21 11:14
Ursprungligen av juanito:

Visst, men det är mer miljövänligt att köra en gammal amerkansk Bil med enorm V8 än att köpa en ny miljövänlig bil.

Att jämför med en amerikansk V8, tycker jag inte är relevant. Vi pratar om datorer.
Varje gång man skrotar resp. tillverkar något nytt så åtgår det energi. Kan man använda det gamla längre så är ju energibesparingen ett plus.
Vidare är det alltid en förbrukning av material som tillkommer när man tillverkar nytt. Återvinningen vid skrotning av datorer är minimal.
Som jag tidigare nämnde bör man så länge som möjligt använda de gamla grejorna.
För att återgå till bilen du nämnde. Själv har jag en Volvo av årsmodell 1990. Den kör jag så länge som det går, och bilskrotarna är fulla med grejor som kan återanvändas till just min bil, undantag avgassystemet. Jag bryr mig inte om vad folk tycker om att jag kör en så gammal bil, har vid min ålder inget behov av att skryta. Detsamma gäller datorer.
Jag tror att vi sätter streck i debatten här, för detta kanske man skall diskutera någon annan stans.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-01-21 11:21
Ursprungligen av torin:

Att jämför med en amerikansk V8, tycker jag inte är relevant. Vi pratar om datorer.
Varje gång man skrotar resp. tillverkar något nytt så åtgår det energi. Kan man använda det gamla längre så är ju energibesparingen ett plus.
Vidare är det alltid en förbrukning av material som tillkommer när man tillverkar nytt. Återvinningen vid skrotning av datorer är minimal.
Som jag tidigare nämnde bör man så länge som möjligt använda de gamla grejorna.
För att återgå till bilen du nämnde. Själv har jag en Volvo av årsmodell 1990. Den kör jag så länge som det går, och bilskrotarna är fulla med grejor som kan återanvändas till just min bil, undantag avgassystemet. Jag bryr mig inte om vad folk tycker om att jag kör en så gammal bil, har vid min ålder inget behov av att skryta. Detsamma gäller datorer.
Jag tror att vi sätter streck i debatten här, för detta kanske man skall diskutera någon annan stans.

Men det är ju det jag sa, håller helt med dig. Även om jag är för bekväm för att köra en gammal volvo.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-01-21 18:31
Ursprungligen av torin:

Att jämför med en amerikansk V8, tycker jag inte är relevant. Vi pratar om datorer.
Varje gång man skrotar resp. tillverkar något nytt så åtgår det energi. Kan man använda det gamla längre så är ju energibesparingen ett plus.
Vidare är det alltid en förbrukning av material som tillkommer när man tillverkar nytt. Återvinningen vid skrotning av datorer är minimal.
Som jag tidigare nämnde bör man så länge som möjligt använda de gamla grejorna.
För att återgå till bilen du nämnde. Själv har jag en Volvo av årsmodell 1990. Den kör jag så länge som det går, och bilskrotarna är fulla med grejor som kan återanvändas till just min bil, undantag avgassystemet. Jag bryr mig inte om vad folk tycker om att jag kör en så gammal bil, har vid min ålder inget behov av att skryta. Detsamma gäller datorer.
Jag tror att vi sätter streck i debatten här, för detta kanske man skall diskutera någon annan stans.

+1

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-01-21 19:27
Ursprungligen av juanito:

Visst, men det är mer miljövänligt att köra en gammal amerkansk Bil med enorm V8 än att köpa en ny miljövänlig bil.

Men om man redan har köpt en ny miljövänlig bil som täcker alla ens behov (Torin har ju köpt ny dator) så är det ju mer skadligt för miljön att fortsätta köra sin gamla V8 än att skrota den.

Känns som det här kan bli en långkörare... hahaha

  • Medlem
  • 2015-01-21 22:36
Ursprungligen av TureB:

Spelar ingen roll!

Om någon vill nergradera, vilket brode fungera så är det det som är problemet, inte varför!

Yeah, right. Om svaret varit att "det inte finns drivrutiner för min skanner" så hade det varit hyggligare att tipsa TS om VueScan i stället för att hålla käften och låta TS nedgradera helt i onödan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-01-23 00:54
Ursprungligen av Baron:

Yeah, right. Om svaret varit att "det inte finns drivrutiner för min skanner" så hade det varit hyggligare att tipsa TS om VueScan i stället för att hålla käften och låta TS nedgradera helt i onödan.

Men TS säger ju själv "Men jag vill inte diskutera det, bara veta hur jag skall kunna få in 10.4.11 i PB."

  • Medlem
  • 2015-01-23 08:28
Ursprungligen av TureB:

Men TS säger ju själv "Men jag vill inte diskutera det, bara veta hur jag skall kunna få in 10.4.11 i PB."

Efterhandskonstruktion. Det säger TS inte före ditt inlägg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-01-23 09:52
Ursprungligen av Baron:

Efterhandskonstruktion. Det säger TS inte före ditt inlägg.

Vet inte varför jag svarade på detta. Kan inte säga att jag egentligen bryr mej.

Bevaka tråden