Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

rMacBook Pro 13" vs 15"?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Det är snart dags att köpa en ny Mac. Sitter idag på en Macbook Pro non-retina från sent 2011 och känner att det är snart dags att skaffa en ny då den börjar tappa i värde och jag känner att den är lite för seg när jag kör videoredigering.

Precis som rubriken säger, vad föredrar Du och varför? 13 tum vs 15 tum.

Tar tacksamt emot alla tips jag kan få.

13", för formatet.
Men det beror såklart på vad man gör och behov av storlek.

Ursprungligen av keptang:

13", för formatet.
Men det beror såklart på vad man gör och behov av storlek.

Idag kör jag en del photoshop samt lättare videoredigering. Men har tankar på att utöka min kunskapsbredd och i framtiden börja med programmering, ljudredigering samt mer avancerad videoredigering.

Portabiliteten är jag osäker på, då jag som standard kör extern skärm tillsammans med min Mac och jag inte vet i framtiden hur mycket jag kommer behöva bära runt på min Mac.

Vad är fördelarna med 15 tum gentemot 13 tum?

Största skillnaden är väl quad processor samt dedikerat grafikkort på 15-tummaren.

Jag gick från en MBP 2010 dual core, dock så hade jag en stationär Mac PRO för musiken. Jag krämade på med en maxad 15" och sålde min stationära. Funkar fint!

Ursprungligen av JoelBurman:

Största skillnaden är väl quad processor samt dedikerat grafikkort på 15-tummaren.

Samt att 15" utan dedikerat grafikkort (även den med i o f s, men inte lika relevant där) har en 128 MB L4 cache för att snabba upp grafikberäkningar.

Jag har själv 13" MBPr med 1,2 GHz GPU Intel Iris (snabbaste i MBPr) och den är fruktansvärt laggig.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Samt att 15" utan dedikerat grafikkort (även den med i o f s, men inte lika relevant där) har en 128 MB L4 cache för att snabba upp grafikberäkningar.

Jag har själv 13" MBPr med 1,2 GHz GPU Intel Iris (snabbaste i MBPr) och den är fruktansvärt laggig.

Vad gör du mer exakt när den laggar?

Ursprungligen av koffas:

Vad gör du mer exakt när den laggar?

Scrolla i PDFer, Mission Control, växla fönster (det är en liten animation man ej tänker på där), ändra storlek på fönster - alla UI-animationer helt enkelt. Jag har stängt av UI-animationer för att den inte går att använda annars.

Jag kör den i högsta skalläget ska på pekas, det som kallas "Ser ut som 1680x1050", där den renderar i 3360x2100=7 056 000 pixlar.

Som jämförelse har en MacBook Air 1440x900=1 296 000 pixlar att driva på samma GPU (dock lägre frekvens) och laggar inte.

1
Bevaka tråden