Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta bort appar från flera ipads?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Finns det någon möjlighet att avinstallera appar från flera ipads på en gång. Eller iallafall remotly säga åt dem att avinstallera appar en i taget?

Jobbar på en skola där "någon" laddat hem massa gratisspel. Nu har alla ipads på skolan synkats med massa skräpappar. Jag har ingen lust att sitta vid varje ipad och manuellt ta bort apparna. Går det att göra det lite enklare?

Ursprungligen av behedwin:

Hej
Finns det någon möjlighet att avinstallera appar från flera ipads på en gång. Eller iallafall remotly säga åt dem att avinstallera appar en i taget?

Jobbar på en skola där "någon" laddat hem massa gratisspel. Nu har alla ipads på skolan synkats med massa skräpappar. Jag har ingen lust att sitta vid varje ipad och manuellt ta bort apparna. Går det att göra det lite enklare?

Inte vad jag kan känna till. Men detta kanske kan vara intressant?:
http://krypted.com/mac-security/managing-ios-...

tack. ser intressant ut.

dock kräver apple configuratorn att man äger en MAC dator.
Vi som kör PC och ipads. Synd

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-15 14:37

Det finns tredjeparts MDM-lösningar som rullar på windows också.

Men om ni inte redan konfigurerar och hanterar era iPads centralt så hjälper det dig inte just nu. Du får radera en och en... Gör det till en klassuppgift för eleverna? Tävling: vem hittar och raderar flest felaktiga appar (utan att sabotera det som ska finnas)

Ursprungligen av IngoX:

Det finns tredjeparts MDM-lösningar som rullar på windows också.

Men om ni inte redan konfigurerar och hanterar era iPads centralt så hjälper det dig inte just nu. Du får radera en och en... Gör det till en klassuppgift för eleverna? Tävling: vem hittar och raderar flest felaktiga appar (utan att sabotera det som ska finnas)

Har du lust att förklara lite vad du menar med MDM lösningar.
Kan jag kanske se till så vi börjar konfigurera ipads centralt? Vad krävs, jag är IT ansvarig men är ingen direkt MAC människa...så är sådär lagom vilse ibland när det kommer till våra paddor. Dock lär jag mig gärna och speciellt när det handlar om att effektivisera ipadsen.

Ursprungligen av behedwin:

...vad du menar med MDM lösningar...

Har du klickat på länken du fick?

Ännu mer läsning finns här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Master_data_mana...

mjo jag läser också. föredrar att få det förklarat från "vanligt" folk OCKSÅ.

Några förslag på bra MDM leverantörer?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-15 15:25
Ursprungligen av behedwin:

Har du lust att förklara lite vad du menar med MDM lösningar.
Kan jag kanske se till så vi börjar konfigurera ipads centralt? Vad krävs, jag är IT ansvarig men är ingen direkt MAC människa...så är sådär lagom vilse ibland när det kommer till våra paddor. Dock lär jag mig gärna och speciellt när det handlar om att effektivisera ipadsen.

Tyvärr har jag som ett "vanligt folk" ingen egen erfarenhet av att hantera grupper av enheter. Men vad jag förstått är Apple Configurator förhållandevis enkel att hantera för mindre grupper. Windows Intunes ska tydligen hantera iOS-enheter också. Ni måste ju antingen investera i ett dyrt(?) tredjeparts MDM-system - eller investera i en mac och köra Configurator som är gratis. Som vanligt är det nog viktigt att tänka vad man vill uppnå först och agera sedan.

Lite att börja med bland Apples resurser:
Översikt av driftsättning av iOS i utbildningen
Support för företag och utbildningsinstitutuiner - Apple Configurator

1
Bevaka tråden