Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Testa/felsöka en extern hårddisk

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en WD My Book Studio 4TB extern HD som fungerar som backupdisk varje natt via CCC.
Nu har den börjat att krångla. Den slutar att svara och systemet tappar den. "Disken har oväntat matats ut... osv..."
Efter att kopplat från/till strömmen så funkar den igen. En stund.

Skivverktyg anser att den verkar vara felfri.
Finns det något annat program för att hårdtesta/felsöka externa diskar?

WD har ett verktyg de kallar wd drive utilities som laddas ner från deras hemsida.

http://support.wdc.com/product/download.asp?l...

  • Medlem
  • Neverland
  • 2015-01-05 11:27

Om ovanstående råd från #illerG inte fungerar - skaffa en ny hårddisk. Jag har goda erfarenheter av Freecoms Quattro-serie (till skillnad mot just WD som jag skrivit om här).

Ursprungligen av Jonas Lundin:

Finns det något annat program för att hårdtesta/felsöka externa diskar?

TechTool Pro
DiskWarrior

Diskar behöver underhåll, ombyggnad etc då och då.
Med TechTool Pro kan du dessutom kolla om några 'bad blocks' finns på diskarna, vilket är hur de börjar rasa. Ser man det i tid behöver man inte plötsligt stå där med en trasig disk, utan man ser det tidigt, och kan byta ut den innan det blir akut.
Bra att hålla koll på diskarna

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-01-05 18:09

Det KAN vara en dålig USBkabel också.

Ursprungligen av kenjon:

Det KAN vara en dålig USBkabel också.

Japp, eller strömmatningen, det är rätt vanligt.

Jag kopplade in den mot min MacBook Air (som har usb3) och hittade inga fel med WD drive utilities. Disken fungerade klockrent hela dagen. Kopplade sedan in den igen till den Mac mini som den brukar krångla med (usb2). Inga fel nu heller.

Det verkar som att filuren är något på spåren här. Verkar vara lite slumpvis funktion på denna WD.
Kan det möjligtvis ha att göra med bakotkompabiliteten med usb2?

Nåväl, den får några dagar och nätter till på sig. Börjar den att krångla igen så åker den på reklamation.

1
Bevaka tråden