Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Photoshop CC och gradients

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-12-12 18:50

Jag upplever nu något jag inte har sett förrän igår faktiskt, kraftig bantning i gradients i Photoshop CC på min iMac. Jag har givetvis googlat en del på det och det verkar inte finnas någon gemensam konsensus gällande orsaken. Vissa påstår mjukvaruproblem, andra påstår hårdvaruproblem och vissa säger att det inte går att komma ifrån.

Grejen är den att jag inte har märkt av det tidigare. Jag kör Photoshop CC på en iMac från 2012 men när jag tittar på bilder jag tidigare har jobbat i så syns ingen märkbar bandning. Likadant om jag kör på i Lightroom, ser inte så mycket där.

Någon som har några tips?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2014-12-12 22:16

Bandningar är ett gissel och de har funnits i PS sedan funktionen tillkom.

Lösningen brukar stavas brus. Hur och var bruset läggs till kan vara olika från fall till fall, ibland behövs t.o.m. flera lager av brus för att bandningarna ska bli osynliga.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-12-13 09:34
Ursprungligen av filuren:

Bandningar är ett gissel och de har funnits i PS sedan funktionen tillkom.

Lösningen brukar stavas brus. Hur och var bruset läggs till kan vara olika från fall till fall, ibland behövs t.o.m. flera lager av brus för att bandningarna ska bli osynliga.

Jo, jag vet. Grejen är den att jag har inte sett detta innan här, det har aldrig varit tydligt. Att lägga på brus vet jag kan hjälpa till viss del men det är ingen lösning och framför allt är det kontraproduktivt.

Frågan är om man kan vara säker på att det verkligen ligger i fildatan eller om det är mer visningsrelaterat, dvs det skiljer mellan skärmar som samma fil visas på och inte sedan dyker inte upp i tryck.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2014-12-13 18:31
Ursprungligen av zinned:

Jo, jag vet. Grejen är den att jag har inte sett detta innan här, det har aldrig varit tydligt. Att lägga på brus vet jag kan hjälpa till viss del men det är ingen lösning och framför allt är det kontraproduktivt.

Frågan är om man kan vara säker på att det verkligen ligger i fildatan eller om det är mer visningsrelaterat, dvs det skiljer mellan skärmar som samma fil visas på och inte sedan dyker inte upp i tryck.

Lägg upp en fil som vi kan ladda hem för att se på.

1
Bevaka tråden