Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Plocka isär PB G3 Pismo?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som vet nånstans där man hittar en sprängskiss av PowerBook G3 500 Pismo? (eller snarare instruktioner för att plocka isär den).
Jag har varit lite klåfingrig och fått nåt glapp. Men det verkar inte gå att gå uppifrån så att säga (har lossat tangentbort, kylfläns och processor utan att nå fram).
Jag behöver nog plocka isär plastchassit på undre halvan av PowerBooken.

Att lämna in den till en serviceverkstad och betala en tusenlapp (minst) för arbete känns inte helt aktuellt eftersom någon garanti om resultatet inte kan lämnas. Och att köpa en massa (dyra?) reservdelar (om det nu finns fortfarande till Pismo) känns inte heller roligt.
Jag är ganska erfaren av att mecka med både stationära och bärbara Macar i molekyler (t.ex. min PB1400 som jag har hemma men inte på PBG3-generationen.

Kanske nån erfaren PB-tekniker kan tipsa?

Hoj!
Kolla här t.ex:
Pismo
Och så klart här:
manualer

Det är skoj att skruva i en Pismo, det är snyggt ihopstuvade komponenter, men var försiktig, det är känsliga grejer.

Du kommer behöve en torxmejsel, en i storlek 8 eller 9 passar där det inte är vanlig kryss.

Lycka till

öh!

Det var visst en gammal länk.
Testa den här istället.
Den är dessutom lite fylligare, nästan allt som har applelogga på sig + en del till finns det manualer till där.

KUNG!

Tusen tack kitesurf! Precis vad jag sökte.

Citat:

Skrevs ursprungligen av kitesurf
öh!

Det var visst en gammal länk.
Testa den här istället.
Den är dessutom lite fylligare, nästan allt som har applelogga på sig + en del till finns det manualer till där.

Kan ej ladda ner "iBook 16MB VRAM" kan den vara spärrad?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Saffran
Kan ej ladda ner "iBook 16MB VRAM" kan den vara spärrad?

Hmm, det faller väl bort en del ibland.
Testa att göra en google efter APPLE MANUALS eller nått liknande.
Då kommer det säkert upp en del nyare sidor.
Om du får tag i alla och har utrymme så lägg gärna upp en kopia på den sidan med nya länkar till dina filer.
Det är många som kommer ha nytta av dom.

Några timmar senare sitter man och skriver på sin PowerBook igen...

Vilket pill! Det var i och för sig inte jättepilligt för en händig, men man behöver en halv arsenal med verktyg.
Som tur är så är labbet på jobbet välutrustat på det mesta (utom tandborste och tryckluft för rengöring och kontaktspray som man ibland kände för att använda.)

Faschinerande också hur mycket skit som kommer in. Damm, fett och hårstrån.

Det tog mig typ 3 timmar eller nåt att nogrannt plocka isär allt och sedan sätta ihop det. Först ville skrället inte starta (hårddisken spann upp, men ingen skärm och inget startljud.) . Då blev man lite svettig....
Sen fick jag igång det med bara en 128MB modul. (Ha, fel på minnet tänkte man.) Men skam den som ger sig. Efter lite pillande och juckande på olika komponenter sitter jag här nu med alla 640MB tillgängliga.

Men som sagt det återstår att se om mitt glapp-problem kvarstår eller ej. Jag är skeptisk med tanke på symptomen när det strulade efter ihopmonteringen.

Dokumentet var hur som helst lysande. Mycket bra vägledning!

/Jonas
Numera Certifierad Pismo-Mekaniker

1
Bevaka tråden